وعده استاندارد اجباری برای یک هزار قطعه خودرو چقدر عملیاتی است؟

آخرین زرنگی ایران خودرو هم لو رفت! / این پژو پارس جنجالی می شود

اقتصاد 100 - بدون شک کمبود در عرضه خودرو از یک سو و سررسید تیرماه به عنوان ضرب الاجل سازمان ملی استاندارد ایران برای خودروسازان در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه خودرو از سوی دیگر موجب شده برخی خطوط تولید برای عرضه محصولات با مشکل مواجه شوند.

آخرین زرنگی ایران خودرو هم لو رفت! / این پژو پارس جنجالی می شود

به گزارش خبرنگار اقتصاد 100 - در همین هنگام  خودروسازان نیز بیکار ننشسته اند و با ابتکار عمل در حال دور زدن قوانین مربوط به استاندارد هستند. شاید که با ترفندهایی نظیر فیس لیفت و تغییر چهره مدل های قدیمی بتوانند حیات تولید خودروهای قدیمی را ادامه دهند و تقاضای بی حد و حصر بازار را پاسخگو باشند.

در همین شرایط رییس سازمان ملی استاندارد ایران در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به ضرب الاجل تیرماه برای پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه توسط خودروسازان اخبار تازه ای در خصوص شمول استاندارد اجباری برای یک هزار قطعه خودرو تا پایان امسال خبر داده است. امری که به نظر می رسد در صورت پیاده سازی مشکلات بسیاری را برای خودروسازان و زنجیره تامین آنان ایجاد کند.

مهدی اسلام‌پناه رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: «زمانی که کار تعیین استاندارد اجباری برای قطعات خودرو شروع شد، کمتر از ۵۴ قطعه استانداردسازی شده بود، در حالی که خودرو متشکل از چند هزار قطعه است. بنابراین هدفگذاری شده تا پایان سال ۱۴۰۲ تعداد استانداردهای اجباری برای قطعات خودرو به ۱۰۰۰ قطعه برسد.

وی درباره استانداردهای اجباری ۸۵ گانه خودرو که مهلت اجرای آن‌ها تا پایان تیر است نیز گفت: این استانداردها جزو استانداردهای ایمنی و عملکردی است که طبق دستور رئیس جمهوری و قانون باید اجرایی شود.

کیفیت خودروهای داخلی باید بالا برود و این خواست و حق مردم است. اگر این مسیر در سال‌های گذشته پیموده می‌شد، شاهد مسائل و مشکلات کنونی در صنعت خودرو نبودیم.

وی با بیان اینکه تعدادی از خودروسازها الزامات ۸۵ گانه را بر تولیداتشان منطبق کرده‌اند، تصریح کرد: فرصت لازم برای اجرای استانداردهای ۸۵ گانه به خودروسازان داده شده و امیدوارم که بقیه خودروسازان هم این استانداردها را رعایت کنند. اگر خودروسازان استانداردها را رعایت نکنند برابر قانون با آن‌ها عمل می‌شود، به کمیسیون ماده ۴۲ قانون فراخوانده می‌شوند و به آنها تذکر داده می‌شود.»

در بهترین حالت دو سوم قطعات خودرو استاندارد نیست

یکی از مدیران سابق خودروسازی در گفت و کو با خبرنگار ما با اشاره به زیرساخت های ضعیف برای ایجاد استاندارد قطعات خودرو گفت: «باید پرسید تعیین چنین حدی از استاندارد اجباری تا چه میزانی قابلیت پیاده سازی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشورمان را خواهد داشت و این تصمیم تا چه میزان به رشد کیفیت خودروهای داخلی منجر خواهد شد؟

چه مکانیزمی برای تعیین این استانداردها در نظر گرفته شده و قطعه سازانی که ۴ دهه بدون رشد کیفیت و فناوری مشغول ساخت قطعه بوده‌اند چطور می توانند در اندک زمانی این خلا را جبران کرده و مشمول استانداردهای مذکور شوند؟ ذکر این نکته نیز ضروری است که در خودرویی با آپشن های بسیار معمولی حدود ۳ هزار قطعه به کار گرفته شده و اظهار نظر رییس سازمان استاندارد پرده از این واقعیت بر می دارد که در صورت نهایی شدن این تصمیم و تمکین خودروسازان به استانداردسازی یک هزار قطعه، باز هم دو سوم قطعات خودروها استانداردهای لازم را ندارد و به طور فله ای و بی هیچ نظارت کیفی در خطوط تولید سرهم شده و به دست مشتریان می رسد.

متاسفانه نبود مراکزی نظیر آزمون تست جاده ای و ارزیابی های دقیق از کیفیت خودرو و کرش تست موجب شده اصولا ارزیابی کیفی و استاندارد قطعات خودرو به صورت خوداظهاری انجام شود و خودرو سازان و زنجیره تامین خودشان با پر کردن پرسشنامه سطح کیفی محصولات را اظهار کنند! به این دلیل نمی توان انتظار داشت وضع قوانین و ضرب العجل های کوتاه مدت تاثیری بر کیفیت خودروهای داخلی بگذارد. به طور مثال در مقوله تایرهای وارداتی اکنون شاهدیم که این محصولات بدون ارزیابی و استاندارد خاصی به کشور وارد می شوند و تنها بر اساس اظهار واردکننده کیفیت ان ثبت و در نتیجه اجازه ورود داده می شود.»

خودروسازان دور زدن قانون را شروع کردند

در همین رابطه تصاویر منتشر شده در فضای مجازی از محصول پژو پارس ایران خودرو نشان می دهد این شرکت نیز به منظور پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه اقدام به فیس لیفت محصول محبوب خود در بازار کرده است. تغییر چهره ای که اگرچه به ذائقه کاربران فضای مجازی خوش نیامده اما ادامه تولید این خودرو برای ایران خودرو را نیز ممکن می سازد.

در شکل و شمایل جدید پژو پارس بهینه سپرها به صورت کاملا همرنگ با بدنه در آمده و برای مطابقت با یکی از استانداردهای مذکور سازمان ملی استاندارد که به همتراز بودن قسمت جلویی خودرو با مچ پای عابران پیاده اشاره دارد، سپر پیشین پژو پارس را کنار گذاشته و از سپر وانت آریسان برای فیس لیفت پژو پارس استفاده کرده است.

اتفاقی که نشان می دهد علیرغم سختگیری های سازمان استاندارد در خصوص استانداردهای ۸۵ گانه و زمزمه شمول استاندارد اجباری برای یک هزار قطعه دیگر خودرو تا پایان سال، خودروسازان همچنان از ترفندهای دم دستی برای کسب استاندارد استفاده می کنند و هیچ قدم اساسی و بنیادینی برای رشد کیفیت محصولات شان نکرده اند.

فراخوان بی سر و صدا برای رفع ایرادات احتمالی!

بزرگترین خودروساز کشورمان در حرکت دیگری با ارسال پیامک برای خریداران خودروهای ۲۰۷ دنده دستی اقدام به فراخوان این محصول کرده و از مشتریان خواسته تا برای «رفع ایرادات احتمالی» به تعمیرگاه های مجاز مراجعه کنند. اتفاق نادری که روابط عمومی این گروه توضیح خاصی در رابطه با ان نداده اما مشخص است عیوب غیر قابل انکار در تولید خودروهای ۲۰۷ دنده دستی در مدت زمان کمی پس از تحویل به مشتریان این شرکت خودروسازی را مجبور به فراخوان این محصول کرده است.

به تبع زمانی که ارزیابی کیفی و بررسی استاندارد خودروهای داخلی در طول سالیان گذشته با فرمول ۴ دهه پیش و به واسطه شرکتی زیر مجوعه وزارت صنعت پیش می رود نمی توان انتظاری بیش از این داشت. در کنار این اما نبود مراکز تست آزمون جاده ای و آزمون های استانداردی همچون آنچه در موسسات اروپایی نظیر یورو ان کپ برای بررسی کیفی خودروها پیاده سازی می شود نمی توان انتظار رشد کیفیت و استانداردسازی قطعات را داشت.

در پایان اما باید پرسید استاندارد اجباری برای یک سوم قطعات خودروهای داخلی با چه ضمانت اجرایی پیاده خواهد شد؟ آیا رییس سازمان استاندارد در صورت عدم تمکین خودروسازان (که آنهم هزار و یک اما و اگر دارد) از توقف تولید خودروهای غیر استاندارد جلوگیری خواهد کرد یا طبق روال معمول خودروسازان با بهانه هایی نظیر اشتغال زایی و حمایت از تولید به مسیر خود ادامه خواهند داد.

وبگردی

ارسال نظر

 
  • وحید ارسالی در

    سپر کاملا سفید لااقل با کیفیت باشه مخصوصا در رنگ بعد یه مدتی با کوچکترین شستن یا سنگ پریدن سیاه نشه زه در رو هم با همین شرط میشه سفید گذاشت چرا حذف بشه

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما