چرا تهرانی ها از برج نشینی فراری هستند؟! / فاطمی چه گفت

اقتصاد 100 - بلند مرتبه سازی در ایران اصلا شکل نگرفته است، زیرا مردم تمایل به کوتاه مرتبه نشینی دارند.

چرا تهرانی ها از برج نشینی فراری هستند؟! / فاطمی چه گفت

سید محمود فاطمی عقدا کارشناس مسکن معتقد است توسعه شهرها به ویژگی های طبیعی و ریخت شناسی آن ها مرتبط است. بر اساس همین امکان است که توسعه افقی و عمودی شهر ایجاد می شود. وی می گوید: در جاهایی که زمین هست و امکان توسعه افقی وجود دارد اینگونه توسعه در اولویت است. در برخی کلانشهرها که تراکم جمعیت داریم اجازه توسعه افقی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حفظ فضای سبزو باغ ها در حاشیه شهرها ضروری است گفت: با توجه به کمبود زمین، لزوم استفاده حداکثری از زمین و تاثیر قیمت زمین در ساخت مسکن، توسعه عمودی در کلانشهرها اولویت دارد.

رئیس اسبق مرکز تحقیقات راه ، مسکن وشهرسازی، توسعه شهرها منطبق با ظرفیت های موجود را مهم ارزیابی می کند و می‌گوید: بافت فرسوده تهران با رعایت الزامات قانونی، بهترین ظرفیت را برای توسعه ساخت مسکن دارد. در تهران و کلانشهرها هیچ چاره‌ای نداریم جز اینکه عمودی سازی کنیم. البته باید طرح جامع و تفصیلی را رعایت کنیم و در بخش هایی که ممکن است این طرح ها جمعیت پذیری را محدود کرده باشند، بازنگری و بازتدوین را در دستور کار قرار دهیم.

وی می گوید: تهران در حال حاضر توسعه عمودی چندانی نداشته است و کوتاه مرتبه سازی شده، چرا که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی مردم ترجیح می دهند در کوتاه مرتبه ها زندگی کنند.

به هرحال طرح ساخت مسکن در دولت سیزدهم هر روز با راهکارها و بن بست‌های جدیدتری روبرو می‌شود. به نظر می‌رسد رسانه‌ای شدن اختلاف نظرها بهتر از سکوت باشد. جدال رسانه‌ای این روزها اگر خانه‌ و سرپناهی برای خیل متقاضیان مسکن و اجاره‌نشین‌هایی که در کوره تابستان به دنبال خانه‌ای ارزان‌تر می گردند، نداشته یاشد اما شاید بعد از سکوت مبهم و طولانی دولت در این‌باره گمان فعالیتی در این زمینه را در افکار عمومی قابل تصور کند. باید دید سرانجام جدا‌ل‌ها و سروصداها به نفع کدام گروه ختم می‌شود: متقاضیان مسکن، ذی‌نفعان بازار مسکن و ساخت وساز یا دولت و مجلسی که در آشفتگی اجرای قانون نهضت ملی مسکن گرفتار شده‌اند؟

متن کامل را اینجا بخوانی

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما