برومند چهار آیین: بازارسیاه از مافیا پیشی گرفته است

سلطان مرغ ایران کیست! / رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور خبرداد

اقتصاد 100 - وضعیت بازار مرغ همه‌ساله‌ در آستانه فصل گرما با رشد یکباره‌ی قیمت‌ها و برهم خوردن عرضه و تقاضا مواجه می‌شود. اتفاقی که امسال با رشد قیمت در بازار و کمبود عرضه موجب رسیدم هر کیلو مرغ گرم به قیمت صد هزار تومان در بازار شده است. عددی که گمانه‌ی وجود دلالان و مافیا در بازار را تقویت کرده و سردرگمی مصرف کنندگان را در پی داشته است. اما آیا وجود دست‌های پشت پرده موجب گرانی مرغ شده یا سیاست‌ها دولت برای مدیریت دستوری بازار به رشد قیمت‌ها دامن زده است؟

سلطان مرغ ایران کیست! / رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور خبرداد

برومند چهار آیین، رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی توسعه صنعت طیور کشور با اشاره به وضعیت فعلی قیمت مرغ و کمبود طرف عرضه نسبت به تقاضا در بازار گفت: قیمت فعلی مرغ کارشناسی نیست و به صورت دستوری تعیین شده است. بلایی که امروز بر سر این صنعت آمده و شاهد افزایش قیمت مرغ در بازار هستیم ماحصل قیمت گذاری دستوری است و در همه‌ی دولت‌ها ادامه داشته و هیچگاه این سیاست نتوانسته به هدف خود که همان کنترل قیمت مرغ در بازار بوده، برسد.

 

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وجود مافیا در این بازار گفت: در واقع باید اشاره کنم مافیایی وجود ندارد و کشش قیمتی در بخش‌های دیگر است. بنابراین قیمت با قیمت دستوری فعلی همخوانی ندارد و بازار به سمت و سویی می‌رود که اکنون می‌بینیم. الزامات اقتصادی راه خودش را می‌رود و سراغ موضوعات این چنینی نخواهد رفت که مافیا کیست. هرجایی که عرضه کم شود و دخالت‌دولت به شکل امروزی اتفاق بی‌افتد بازار سیاه و زیرزمینی شکل می‌گیرد و قیمت‌ها بالا می‌رود. اقتصاد الزامات خودش را دارد و گوش به حرف کسی نمی‌دهد. همینطور که امروز شاهدیم عرضه مرغ کم است و با تقاضا همخوانی ندارد به طبع قیمت افزایش می‌یابد و تا پایان تابستان هم این وضعیت ادامه خواهد داشت. یکی از دلایل این امر گرمای فصل تابستان است که موجب می‌شود در ماه با کمبود تولید ۲۵ تا ۳۰ هزار تنی مواجه شویم. به تعبیری گرمای سالن‌ها و فضا موجب کاهش وزن گیری هر قطعه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم می‌شود.

 

رئیس هیات مدیره شرکت مادر تخصصی صنعت طیور کشور، ضمن تشریح سایر دلایل رشد قیمت مرغ در بازار گفت: در کنار این کسری طبیعی تولید که توضیح داده شد، شاهد گرفتاری‌های دیگری نیز هستیم. حال آنکه تامین کنجاله سویا به شدت با محدودیت‌های شدید روبه رو است و تولیدکنندگان مجبور هستند برای آن به بازار سیاه مراجعه کننده و با قیمت‌های ۲۵ تا ۲۷ هزار تومانی کنجاله سویا را تهیه کنند. در نتیجه تولیدکننده با مشاهده این وضعیت تمایلی به ادامه روند تولید ندارد و ترجیح می‌دهد به صورت موقت از این چرخه خارج شود و منتظر بماند تا شرایط مناسب‌تری برای تامین نهاده‌ها (نظیر کنجاله و جوجه یک روزه) مهیا شود و دوباره به چرخه کار بازگردد.

 

وی تصریح کرد: بنابراین ما تا پایان مرداد و به نوعی نیمه اول شهریور ماه به شکل طبیعی کاهش تولید ۲۵ تا ۳۰ هزار تنی را داریم و از طرفی شاهد بی‌میلی تولیدکنندگان به تولید طی این دوره زمانی خواهیم بود.

 

چهار آیین با اشاره به اهرم واردات و تاثیر آن بر تنظیم بازار داخلی گفت: در مورد واردات هم نیاز به توضیح است که در کل واردات پروسه‌ای طولانی است و بدین شکل نیست که هر کجا ما با کمبودی مواجه شدیم سریعا آن را با فرایند واردات جبران کنیم. چنانکه که سال گذشته شاهد تجربه واردات ۱۵۰ هزار تنی مرغ توسط دولت بودیم که هم پروسه‌ی خیلی زمانبری بود و هم از طرف دیگر محصولات بی‌کیفیتی را به کشور سرازیر کرد. در حقیقت این فرایند در تنظیم بازار اثر گذار نیست. از جمله اینکه واردات مرغ به صورت منجمد است و نمی‌تواند جایگزین صد درصدی برای مرغ گرم باشد و توسط مردم پذیرفته نمی‌شود. این به خودی خود منجر به افزایش تقاضای مصرف مرغ گرم در بازار شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: بنابراین اصلاح سیاست‌های دولت در رابطه با بازار مرغ از یک سو و ایجاد انگیزه و حمایت از تولید و تامین نهاده‌های مورد نیاز به قیمت مصوب در کنار‌ پذیرش قیمت کارشناسی می‌تواند موجب تنظیم بازار شود. ما قبول داریم تا زمانی که ارز ترجیحی به هر قیمتی برای کالاهای اساسی تامین شود حق مسلم دولت است که برای قیمت مصوب به بازار ورود کند، منتهی این قیمت باید کارشناسی باشد و سود شرعی و قانونی برای تولیدکننده لحاظ شود تا ضمن عرضه‌ی مناسب محصول، مردم بتوانند به راحتی محصول را از بازار تهیه کنند.

 

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین دو‌ مشکل اساسی کنونی بازار قیمت‌گذاری دستوری و دیگری عدم تامین به موقع نهاده‌ها به قیمت مصوب است. به طوری که کنجاله سویا و جوجه یک روزه در ۶ ماهه اخیر هیچگاه به موقع و با قیمت مصوب به دست مرغداران گوشتی نرسیده است. به نظر من در شرایط کنونی قیمت ۶۰ هزار تومانی هرکیلو مرغ زنده درب واحدهای تولیدی و قیمت ۸۵ هزار تومان قیمت لاشه مرغ برای مصرف‌کننده قیمت منطقی است که در آن تغییرات دستمزد و حمل و نقل و سایر خدمات این بخش لحاظ شده و قابل عرضه است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما