آیا شاسی بلند جدید فونیکس FX ارزش خرید دارد؟ / ترکیبی چینی هیوندایی کونا و لکسوس NX

اقتصاد100-فونیکس FX مدیران خودرو چهارمین محصول لوکس مدیران خودرو قرار است که به زودی به بازار ایران عرضه شود.

آیا شاسی بلند جدید فونیکس FX  ارزش خرید دارد؟ / ترکیبی چینی هیوندایی کونا و لکسوس NX

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، شاسی بلند جدید فونیکس FX مدیران خودرو در واقع برادر کوچک‌تر تیگو هشت پرو است. این خودرو اولین کراس اور کوپه مدیران خودرو است و ابعادی مشابه تیگو پنج دارد. طراحی فونیکس FX بر اساس روند روز طراحی خودرو انجام شده که دارای چراغ های تفکیک شده دوبل در قسمت جلو و چراغ های به هم پیوسته در قسمت عقب است.ظاهر خودرو ترکیبی از هیوندایی کونا و لکسوس NX است.نمای داخل کابین مدرن طراحی شده، اما کیفیت مواد به کار رفته در آن ضعیف‌تر از تیگو هشت پرو است و بسیار اقتصادی ساخته شده است.

چری-اومودا-5-11

قیمت فونیکس FX  در بازار جهانی

خودرو با نام چری اومودا ۵ با کسب رتبه ۷۲ فروش در میان کراس اوورهای کامپکت چینی یک خودروی شکست خورده حتی در بازار چین محسوب می شود. فونیکس FX در ماه جولای سال ۲۰۲۲ تنها ۸۱۲ دستگاه فروخته است!

این خودرو در بازار چین بین ۴۳۰ تا ۵۹۰ میلیون تومان بسته به امکانات قیمت دارد و تازه با این قیمت هم نفروخته است. کافی است این آمار را با فروش ۲۲ هزار دستگاهی کراس اوور هوندا CRV مقایسه کنید تا متوجه شوید که حتی چینی هم هم گول ظاهر خودشان را نخورده اند!

Screenshot 2022-11-06 114824

گران تر از پژو ۲۰۰۸ 

هر چند فونیکس FX هنوز قیمت گذاری نشده اما ظاهرا قرار است با قیمت ۱.۶ میلیارد تومان به بازار عرضه شود.

در این صورت از تیوولی فایتر صفر کیلومتر با قیمت ۱.۴ میلیارد و پژو ۲۰۰۸ صفر کیلومتر با قیمت ۱.۳ میلیارد تومان هم گران تر است!

Screenshot 2022-11-06 114735

فونیکس FX  چقدر ارزش خرید دارد؟

خودرو عایق بندی خوبی دارد و بی صدا روشن می شود. با انتخاب حالت اسپرت گیربکس و قرار دادن دسته دنده الکترونیکی کوتاه و خوش دست در حالت D خودرو به حرکت در می آید.

خودرو به خوبی از زمین کنده شده و شتاب می گیرد. نفوذ صدای پیشرانه به داخل کابین کم است، اما پیشرانه آن قدر تحت فشار قرار گرفته و زور می زند که دلتان نمی خواهد گاز بدهید.

Screenshot 2022-11-06 114842

خودرو تا سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت شتاب خوبی دارد اما انگار بعد از این سرعت دیگر تمایلی به حرکت ندارد و زور زدنش دو برابر می شود.

می توان حدس زد برنامه ریزی کامپیوتر این خودرو و تنظیم بوست توربو خودرو به گونه ای است که فقط تا سرعت های مجاز بزرگراهی (۱۱۰ کیلومتر بر ساعت) شتاب خوبی بگیرد و این نکته ای است که کمتر به آن پرداخته شده است.

گیربکس خودرو چندان هوشمند نیست و از طرفی حس می شد تحمل گشتاور خودرو را ندارد. اشکال  مستقیما مربوط به همخوانی موتور و گیربکس، دقت و هوشمندی ماژول برق و الکترونیک خودرو ( EMS)، برنامه نویسی ECU خودرو و ترکیب هر سه مورد در آن واحد است.

Screenshot 2022-11-06 114215

به این ترتیب خودرو گاهی ممکن است گوش به فرمان شما باشد و به محض گاز دادن شتاب گیری کند اما گاهی دچار تردید و تاخیر شود. در یک کلام شما هرگز نمی توانید لذت و حاضر جوابی خودرویی مانند پژو ۲۰۰۸ را در این خودرو بیابید. این ها مواردی هستند که فرق خودروهای چینی با برندهای معروف را مدام بر سر مالک بی نوا می کوبند. وقتی با سرعت حدود ۵۰ کیلومتر بر ساعت وارد یک پیچ تند می شوید خودرو دچار آشفتگی می شود اما سیستم کنترل پایداری وارد مدارد شده و از انحراف بیشتر خودرو جلوگیری می کند.

چری-اومودا-5-11

بر اساس استانداردهای جهانی پلت فرم و شاسی خودرو باید آن قدر فرمان پذیر باشند تا خودرو به سختی دچار ناپایداری شود اما اگر راننده به هر علت خطایی کرد ESC وارد مدار شود. اما فرمان پذیری این خودرو اینگونه نیست و حتی با سرعت پنجاه کیلومتر بر ساعت هم جرات ورود به یک پیچ را نخواهید داشت.

چری سعی کرده هندلینگ و فرمان پذیری ضعیف خودرو را با استفاده از سیستم کنترل پایداری بهبود ببخشد که چنین امری قابل قبول نیست.

Screenshot 2022-11-06 114200

نمای ظاهری

فونیکس FX در کلاس خودروهای کراس اوور کوپه قرار می گیرد و از این جهت رقبایی مانند دیگنیتی، لاماری، چانگان UNI-T را در مقابلش دارد.

نمای جلوی این خودرو با استفاده از چراغ های تفکیک شده دوبل ( چراغ های دی لایت و راهنما در قسمت بالا و چراغ های اصلی روی سپر) چهره اسپرتی دارد.

Screenshot 2022-11-06 114614

همچنین جلو پنجره و سپر در هم ادغام شده و به صورت یک تکه در آمده اند که هر چند بر جذابیت ظاهری اش افزوده، اما کوچک ترین صدمه به جلو پنجره خودرو مساوی با تعویض تمام این قطعه گران قیمت است.

اما در قسمت جانبی خودرو ارتفاع کم شیشه های جانبی و شیب تند رو به بالای انتهای آن که در ترکیب با شیب تند رو به پایین سقف، انتهای خودرو را اعلام می کنند، فرم کوپه مانندی به خودرو داده اند.

Screenshot 2022-11-06 114145

نمای جانبی این خودرو شبیه لکسوس NX طراحی شده است. اما رینگ و لاستیک های خودرو با سایز نه چندان کوچک (R۱۸/۵۵/۲۱۵) تناسبی با ابعاد خودرو ندارند و فضای خالی بین لاستیک و گل گیر خودرو حسابی توی ذوق می زند.

همچنین عرض ۲۱۵ میلی متری لاستیک ها ( در مقایسه با عرض ۲۳۵ میلی متری خودرویی مانند سانتافه ) برای این خودرو باریک به نظر می رسند و از نمای جلو و پشت چهره ای شبیه به خودروهای ون را تداعی می کنند.

مشکل نبود تناسب سایز تایر با بدنه یک همه گیری در خودروهای چینی است که معمولا مستقیما مربوط به پلت فرم خودرو است.

چینی ها معمولا از پلت فرم های قدیمی استفاده می کنند که انعطاف پذیر (Majolar) نیستند و باعث می شوند تا تصور کنید یک خودروی شاسی بلند را به زور روی شاسی یک سدان کوچک خورانده اند! نمای عقب این خودرو که شباهت زیادی به لکسوس NX دارد نسبتا زیبا و اسپرت طراحی شده است.

کابین و امکانات

استفاده از فرمان دی کات و صفحه نمایشگر دوبل ۱۲.۵ اینچی که صفحه کیلومتر را در هم می گیرد شاید آن را مدرن نشان دهد اما کیفیت پایین مواد پلاستیکی به کار رفته در نیمه پایینی داشبورد حسابی توی دوق می زند.

برخی از قسمت های کابین در طول زمان تست دچار ساییدگی شده بودند!

روی هم رفته مهندسی و ارگونومی داخل کابین فونیکس FX قابل قبول است، اما کیفیت آن اصلا قابل قبول نیست.

صندلی ها با طراحی اسپرت با روکش چرم مصنوعی پوشیده شده اند که تجربه نگارنده از استفاده از چنین نوعی از چرم مصنوعی، ساییده و سفید شدن آن ها پس از مدت بسیار کوتاهی است.

امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجی، کروز کنترل تطبیقی، صندلی های برقی ردیف جلو با گرم کن، سانروف و … در این خودرو به کار گرفته شده اند.

نکته مهم درباره این امکانات این است که آیا به موقع و دقیق عمل می کنند یا خیر؟

پیشرانه نمونه تحت بررسی یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژ مجهز به GDI است که قادر به تولبد ۱۹۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور است.

بررسی فونیکس FX 

این پیشرانه دقیقا در تیگو هشت پرو هم استفاده شده است. یک گیربکس هفت سرعته دابل کلاچ اتوماتیک هم این نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کنند. اگر همواره این سوال در ذهن شما هست که چرا چینی ها از پیشرانه های کم حجم پرخوران شده که به شدت به بنزین بی کیفیت کشور ما حساس هستند، استفاده می کنند. باید بگوییم قوانین سخت گیرانه مالیاتی و آلایندگی (برای حجم موتور بالا) در کشور چین آن ها را مجبور به استفاده از چنین پیشرانه هایی کرده است.

خودروسازی کشور ما هم که دیگر مستعمره جین شده است ایجاب می کند هر چه را چینی ها و دولت شان پسندیدند و برایشان صلاح بود برای ما هم صلاح باشد! این پیشرانه به دلیل حجم پایین و استفاده از توربو شارژر و از همه مهم تر اجبار برای به حرکت در آوردن یک کراس اوور سنگین وزن به شدت تحت فشار است و حتی در سرعت های پایین هم نمی تواند آرام باشد.

این موضوعات بنظر می رسد استهلاک و خرابی زود هنگام این پیشرانه را در پی داشته باشد. اما فونیکس FX قرار است با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۵۴ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتون متر گشتاور که با یک گیربکس CVT کوپل شده و در تعداد محدود هم عرضه شود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما