خداحافظی با مشاغل صنعتی و تولید، سلام به مشاغل خدماتی!

اقتصاد 100 - بررسی سهم اشتغال بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی در زمستان سال گذشته نشان می دهد که بخش خدمات با ۵۳.۷ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش های صنعت و کشاورزی در رده های بعد قرار دارند.

خداحافظی با مشاغل صنعتی و تولید، سلام به مشاغل خدماتی!

فعالیت اقتصادی به فعالیتی گفته می شود که به تولید کالا یا ارائه خدمت منجر شود. این فعالیت گروه های عمده اقتصاد اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات را دربر می‌گیرد که در بخش کشاورزی شامل فعالیت های مربوط به حوزه کشاورزی، شکار، جنگل داری و شیلات است.

بخش صنعت، استخراج معدن، فعالیت های عمرانی و ساختمان و مواردی از این دست را شامل می شود. بخش خدمات نیز فعالیت هایی نظیر عمده فروشی، خرده فروشی، تعمیر وسایل نقلیه موتوری، موتورسیکلت، عرضه کالاهای شخصی و خانگی، فعالیت های مربوط به هتل و رستوران، حمل و نقل، انبارداری، مستغلات، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی را دربر می گیرد.

در طول سال‌های گذشته بخش عمده اشتغال کشور به سمت مشاغل خدماتی حرکت کرده است به نحوی که مطابق آمارها بیش از ۵۰ درصد اشتغال کشور متعلق به بخش خدمات بوده و این امر به گسترش کسب و کارهای خدماتی منجر شده است.

بر اساس گزارش اخیر مرکز آمار ایران، بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۳.۷ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت با ٣٣.٢ درصد و کشاورزی با ۱۳ درصد در مراتب بعد قرار دارند. این در حالی است که در پاییز ۱۴۰۱ سهم اشتغال بخش خدمات ۵۱.۱ درصد و بخش های صنعت و کشاورزی به ترتیب ۳۴.۶ درصد و ١٤.٣ درصد گزارش شده است که نشان می دهد در زمستان سال گذشته تقاضا برای فعالیت های مرتبط با کسب و کارهای خدماتی افزایش داشته و فعالیت های بخش های کشاورزی و صنعت از روند کاهشی برخوردار بوده است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه اوج کار کشاورزی در فصول ابتدایی و نیمه نخست سال است، بدیهی است که سهم اشتغالزایی بخش کشاورزی در نیمه دوم سال کاهش یافته و برخی از شاغلین این بخش به سمت و سوی کار در بخش های صنعت و خدمات روانه شوند.

از نگاه کارشناسان بازار کار مهمترین دلیل گسترش مشاغل خدماتی صرفنظر از خدماتی بودن اقتصاد کشور، پایین بودن هزینه ایجاد شغل در بخش خدمات، نبود بروکراسی‌های دست و پاگیر و تسهیل راه اندازی کسب و کارهای خدماتی است؛ هرچند که مشاغل خدماتی در برابر بحران‌های اقتصادی نظیر کرونا از دوام و استمرار لازم برخوردار نیست و به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، امروزه با افزایش تعداد کارجویان، گسترش فضای مجازی و ایجاد ظرفیت‌های جدید اشتغال در حوزه خدمات کسب و کارهای خدماتی سطح بالایی از اشتغال را به خود اختصاص داده است با این حال کارشناسان تاکید دارند که باید سرمایه گذاری لازم در بخش های دیگر نظیر گردشگری و آی تی که از ظرفیت‌های بالای اشتغال برخوردارند و بخش صنعت به ویژه کشاورزی به عنوان پایه استقلال اقتصاد کشور صورت گیرد تا ضمن ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا فرصت‌های شغلی در این بخش ها شناسایی شده و به تناسب نیاز بازار کار در اختیار کارجویان قرار گیرد.

منبع : ایسنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما