آمار ارقام هفت ماهه نشان میدهد؛

مشتقات نفتی صدرنشین صادرات ایران/ نهاده های دامی و کشاورزی عمده واردات ایران است

اقتصاد 100- پنج کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی به ایران شامل کشورهای امارات‌متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.

مشتقات نفتی صدرنشین صادرات ایران/ نهاده های دامی و کشاورزی عمده واردات ایران است

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100 از دنیای اقتصاد، اقلام صادراتی ایران به روال معمول عمدتا مشتقات و فرآورده‌های نفتی هستند. بنا بر اعلام گمرک پروپان‌مایع‌شده، متانول، بوتان مایع‌شده، پلی‌اتیلن گرید فیلم، قیر نفت، گاز طبیعی مایع‌شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیر‌ممزوج و سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها به‌جز بنزین ۱۰‌قلم اول کالاهای صادراتی در هفت‌ماهه بودند که ۹/ ۳۷درصد از وزن و ۹/ ۴۱‌درصد از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را به خود اختصاص دادند.

۵ کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی کشورهای چین، عراق، امارات‌متحده عربی، ترکیه و هند بوده‌‌اند که به ترتیب ۹‌میلیارد و ۱۸۱‌میلیون دلار، ۴‌میلیارد و ۲۹‌میلیون دلار، ۳‌میلیارد و ۴۷۶‌میلیون دلار، ۳‌میلیارد و ۸۱‌میلیون دلار و یک‌میلیارد و ۹۸‌میلیون دلار به ۵ کشور فوق‌الذکر اختصاص داشت. 

سید‌مرتضا عمادی، سخنگوی گمرک ضمن اعلام آمار تجارت خارجی کشور، گفته است: ۳/ ۷۰درصد از وزن و ۴/ ۷۳درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی به ۵ کشور فوق اختصاص داشته است. عمادی درباره اقلام عمده وارداتی در ۷‌ماهه امسال نیز افزود: اقلام عمده کالاهای وارداتی در این مدت شامل ذرت دامی، برنج، گندم، دانه سویا، گوشی تلفن‌همراه، روغن دانه آفتاب‌گردان و گلرنگ، تراکتورهای جاده‌ای، سایر تلفن‌های هوشمند و شکر تصفیه‌نشده بوده است. 

به گفته سخنگوی گمرک ایران ۵ کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی به ایران شامل کشورهای امارات‌متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند.  عمادی اظهار کرد: در این مدت ۹‌میلیارد و ۴۳۵‌میلیون دلار کالا از امارات‌متحده‌عربی، ۸‌میلیارد و ۲۸۴‌میلیون دلار از چین، ۳‌میلیارد و ۲۱۸‌میلیون دلار از ترکیه، یک‌میلیارد و ۶۹۵‌میلیون دلار از هند و ۹۹۱‌میلیون دلار از آلمان وارد کشور شد. همچنین ۳/ ۶۲‌درصد از وزن و ۴/ ۷۴‌درصد از ارزش کل واردات مربوط به واردات از این ۵کشور بوده است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما