اخذ تسهیلات از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بسیار سهل و ساده است

«یکی از مهمترین مزایای استفاده از ضمانتنامه های صندوق پایین بودن کارمزدها تا 50 درصد نسبت به ضمانت نامه های بانکی است و تخفیفاتی ویژه برای شرکتهای دانش بنیان و مشتریان با شرایط خاص وجود دارد که اگر حائز شرایط باشند از آن 50 درصد هم کمتر می‌گیریم که برای سال اول یک و نیم درصد و برای سال های بعدی اگر تمدید کنند 25 صدم درصد به کارمزد ضمانت‌نامه‌ها اضافه می‌شود.»

اخذ تسهیلات از صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بسیار سهل و ساده است

دکتر محبوب پناهی، عضو هیات مدیره و معاون فنی و برنامه ریزی صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در گفت‌وگو با پایگاه خبری اقتصاد100 به بیان نحوه صدور ضمانتنامه صندوق و آینده پیش روی صندوق پرداخته است:

  • چقدر ضمانت نامه داشتید ؟ و در مقایسه با سال گذشته چه مقدار افزایش داشته است؟

صندوق از بدو تاسیس تا به امروز صرفا برای تامین وثایق و صدور ضمانتنامه اقدام می‌کرد و محور اصلی فعالیت هم صدور ضمانتنامه برای واحدهای کوچک با اشتغال تا 50 نفر بود، یعنی چیزی که در اساسنامه ما تعریف شده اشتغال تا 50 نفر بوده است. به هرحال فعالیت و عملکرد صندوق بی تاثیر از نوسانات اقتصادی و ارزی و بحث کرونایی که همه گیر شد، نبوده است. در دوره ای که کرونا واحدهای صنعتی را یک مقدار غیرفعال کرد طبیعتا فعالیت ما و صدور ضمانت نامه ما هم کمتر شد؛ اما در سال 1401 که با برنامه‌ریزی های سال 1400 انجام شد، در صندوق افزایش سرمایه داشتیم و با افزایش سرمایه چند برابری که در صندوق شکل گرفت، ما تصمیم گرفتیم که با مدل های جدیدی با بانک‌ها وارد مذاکره شده و در نهایت چندین تفاهم‌نامه منعقد شد، از جمله بانک سپه که منجر  به تفاهمنامه شد  تا نسبت به اعطای تسهیلات برای اولین بار در عمر صندوق اقدام عملی بکنیم و با توجه به قیمت ارز و این تورمی که در جامعه صورت گرفته بود، سطح ضمانتنامه‌های خود را از 3 میلیارد تومان به 5 میلیارد تومان رساندیم و ضما‌ت نامه های پیمانکاری خود را از 3 میلیارد به 10 میلیارد رساندیم؛ یعنی تقریبا به سه برابر و همین موضوع موجب شد که جامعه مخاطب ما در حوزه صنایع بیشتر شود و بتوانیم متقاضیان بیشتری را جذب کنیم. و از بدو تاسیس صندوق تا پایان آذر ماه  1330 فقره به مبلغ 8.583.221.816ریال صدور ضمانتنامه داشتیم و برای اولین بار در سال 1401 ، 48فقره به مبلغ  177.830.000.000ریال مصوبه جهت پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک صادر شده است.

افزایش سرمایه و افزایش سقف  ضمانتنامه ها و یک سری برنامه هایی که پیاده کردیم و تفاهم نامه های جدیدی که با بانک ها بستیم، باعث شد که در واقع صدور ما در مقایسه با سال های گذشته و مخصوصا سال 1400 افزایش چشمگیری داشته باشد. از جمله اینکه از اول سال تاکنون تقریبا در حوزه ضمانت‌نامه‌های صادره ما 42 فقره ضمانت‌نامه صادر کردیم که در مقایسه با سال گذشته 180 درصد افزایش صدور داشتیم.  در حدود منفی 29 درصد کاهش تمدید داشتیم یعنی اینکه واحدها توانستند خوب فعالیت کنند و درخواست تمدید کم بوده است. چراکه زمانی به تمدید نیاز است که شخص نتواند به تعهداتش عمل کند. از اتفاقات نو در سال جدید فعالیت‌های خاص در حوزه دانش‌بنیان‌ها و امتیازات ویژه برای شرکت‌های صنایع کوچک دانش‌بنیان است، دانش بنیان ها در بررسی ها جز اولویت‌های ما هستند، و اینکه با یک شرایط سهل‌تری و با اخذ چک و سفته به آن‌ها ضمانت‌نامه می‌دهیم و از ابتدای سال جاری تاکنون توانستیم درخواستهای 174 شرکت دانش‌بنیان را مورد بررسی قرار دهیم و همگی آماده صدور ضمانت نامه هستند و در مقایسه با سال های گذشته 400 درصد افزایش صدور در حوزه دانش‌بنیان داشتیم.

قراردادی که  با بانک سپه داریم تا سه برابر منابع خودمان یعنی چیزی حدود 1000 میلیارد تومان آماده پرداخت تسهیلات برای واحدهای کوچک تا 50 نفر اشتغال هستیم و در صدد آن هستیم همین مدل رو با بانکهای دیگر نیز پیاده کنیم تا صنایع کوچک کشور حامی معتبری از جهت اخذ تسهیلات داشته باشند و گره مشکلات تولید در این حوزه تا حدودی رفع شود

 البته لازم به ذکر است که بودجه فعلی صندوق برای پوشش صنایع کوچک کل کشور همچنان ناچیز بوده و ضروریست نسبت به تخصیص بودجه مناسب با ظرفیتهای کشوری افزایش داده شود و دولت و مجلس محترم به این موضوع توجه و عنایت ویژه داشته باشند.

  • اکنون مردم برای ثبت درخواست های خود چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟

  ثبت‌نام  100درصد الکترونیکی است و به هیچ عنوان نیاز به حضور متقاضی در صندوق وجود ندارد و علاقه‌مندان با مراجعه به سایت صندوق می‌توانند، نسبت به تکمیل فرم ها و بارگذاری مدارک به صورت کامل اقدام کنند و ظرف یک هفته _در صورت کامل بودن مدارک_ درخواستشان در کمیته فنی و برنامه‌ریزی بررسی می‌شود. اگر  درخواست آن‌ها تسهیلات و ضمانت نامه باشد با مصوبه هیات مدیره به بانک معرفی و نسبت به صدور ضمانتنامه اقدام می‌کنیم.

ما برای اینکه کار را راحت‌تر کنیم و بتوانیم پاسخگوی همه مخاطبان و متقاضیان در  سطح کشور باشیم در سال جدید با دو کارگزار قرارداد همکاری منعقد کردیم که این کارگزارها در واقع به کمک صندوق آمدند و تشکیل پرونده و ثبت‌نام و به نوعی بررسی مدارک کل متقاضیان هم به وسیله این دو کارگزاری هم انجام می‌شود.

از طرفی معاونین صنایع کوچک در شهرک‌های صنعتی صنایع کوچک استان‌ها به عنوان نماینده صندوق محسوب می‌شوند و در استان ها هم اگر سوال و مشکلی بود که نیاز به بررسی داشت به این معاونان صنایع کوچک به عنوان نمایندگان صندوق مراجعه می کنند و مسائل و مشکلاتشان را از این طریق رفع می‌کنند و آن‌ها هم به عنوان بازوهای اجرایی صندوق محسوب می‌شوند.

  • نحوه اعتبارسنجی شما بر چه اساس است ؟

عمده مدارکی که برای ما خیلی مهم است و مورد بررسی کمیته فنی قرار می‌گیرد؛  مجوزها و صورت های مالی است که حتما باید مجوز تولیدی و دارای پروانه بهره‌برداری و از بدو تاسیس تولیدی داشته باشد و فرقی نمی‌کند مجوزها از چه نهادی صاتدر شده باشد ولی لازم است مجوز تولیدی از کانال سازمان صمت استان و یا از طریق اتحادیه و یا اصناف داشته باشد. همچنین صورت‌های مالی شرکت برای ما خیلی مهم است تا بتوانیم از فعالیت شرکت و بازار محصول شرکت و فروش آنها ارزیابی دقیق تری داشته باشیم.

به نوع کالای تولیدشده و میزان فروش و سهم بازار فروش آن کالا در بازار خیلی توجه داریم که بتوانیم دقیقتر تشخیص بدهیم تولید کننده (متقاضی) واحد خودش را میتواند  فعال نگه دارد و آن سرمایه‌گذاری که انجام می‌شود و آن تسهیلات و  ضمانتی که صادر می‌شود با ریسک کمتری مواجه خواهد بود.در این راستا  یک مدل هوشمند تعریف کردیم که در آن آیتم های مختلفی در نظر گرفته شده است، از جمله نوع محصول تولیدی و سهم بازار و نیاز بازار به آن محصول، دوم بحث صورت‌های مالی شرکت است، سوم بحث صلاحیت و اهلیت مدیران آن شرکت است و آیتم های مختلف دیگری هم هست که معوقات بانکی است و خیلی مسائل دیگر که ما با توجه به آن مدل های هوشمندی که تعریف کردیم وقتی آن آیتم‌ها را با توجه به اسناد و مدارک متقاضی بارگذاری می‌کنیم خود آن مدل به ما یک نمره می‌دهد و تعیین اعتبار می‌کند که با توجه به این نمره ما تصمیم می‌گیریم که چه نوع وثایق و چه تضامینی از متقاضی اخذ کنیم.

  • مزیت های دریافت تسهیلات از صندوق چیست؟

به واحدهایی که نمره ارزیابی آن‌ها الف و ب باشد صرفا با چک و سفته و بدون دریافت هیچ وثیقه ای وام پرداخت می‌کنیم. مزیتی که صندوق در مقایسه با بانک ها و سایر صندوق ها دارد این است که کارمزدهای صدور ما 50 درصد نسبت به ضمانت نامه های بانکی پایین تر است و تخفیفاتی از این دست دارد که اگر حائز شرایط باشند از آن 50 درصد هم کمتر می‌گیریم که برای سال اول یک و نیم درصد و برای سال های بعدی اگر تمدید کنند 25 صدم درصد به کارمزد ضمانت‌نامه‌ها اضافه می‌شود.

تنوع محصولات ما بالاتر و شرایطمان خیلی آسان تر است و صندوق برعکس بانک محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه می‌پذیرد که این هم یکی از امتیازاتی است که صندوق دارد. همچنین متقاضی زمان کمتری برای دریافت ضمانتنامه از صندوق صرف می‌کند. این‌ها امیتازاتی است که صندوق دارد و برای واحدهای تولیدی این را جذاب تر می‌کند.

  • برنامه آتی صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

ما برنامه‌ریزی استراتژیک برای سال آینده داریم از سیستم okr و سیستم crm را در صندوق پیاده کردیم و خروجی های ما باعث شده است که بتوانیم برنامه دقیق‌تر و منسجم تری را در خصوص مخاطبان خود ارائه دهیم و همین عوامل باعث شده است که در مقایسه با سال گذشته عملکرد بهتر و افزایش صدور چشمگیری داشته باشیم. و قطعا تمام تلاشها و برنامه ریزی ها در جهت افزایش صدور ضمانتنامه و اعطای تسهیلات و حل چالشها و موانع صنایع کوچک کشور از این مسیرها هستیم.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما