رییس سازمان گمرک کشور:

صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری رکورد زد

اقتصاد ١٠٠- رضوانی فر، رئیس کل گمرک گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری برای اولین بار رکورد زد و به ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسید

صادرات غیرنفتی کشور در ۱۰ ماهه سال جاری رکورد زد

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار؛ 

محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران با بیان این مطلب گفت: میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و برق در ۱۰ ماهه سالجاری، بالغ بر ۱۰۳ میلیون تن و به ارزش ۴۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این میزان صادرات غیر نفتی در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، افزایش ۲ و ۹۳ صدم درصدی در وزن و ۱۷ و ۶۶ صدم درصدی در ارزش دلاری داشته است.
رئیس کل گمرک ایران گفت: میزان واردات کشور در این مدت به میزان ۳۱ میلیون تن به ارزش ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است که کاهش ۷ و ۶ صدم درصدی در وزن و افزایش ۱۶ و ۸۶ صدم درصدی در ارزش را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

رضوانی فر تشریح کرد: در این مدت متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی از ۳۸۵ دلار در ۱۰ ماهه سال گذشته به ۴۴۰ دلار در ۱۰ ماهه سال جاری رسیده است، که نشانگر رشد ۱۴ و ۳۱ صدم درصدی است.

وی در خصوص متوسط ارزش گمرکی کالای وارداتی اظهار داشت: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۵۷۱ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۲۴۹ دلار در ۱۰ ماهه سال گذشته، ۲۵ و ۷۴ صدم درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت: عمده‌ترین کالای صادراتی گاز طبیعی مایع شده به ارزش ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بوده است که سهمی بالغ بر ۱۵ و ۴ صدم درصد از کل ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد: بزرگترین مقاصد صادراتی در این مدت کشورهای چین با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، عراق با ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و هند با ‌یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی این پنج کشور، در مجموع سهمی در حدود ۷۳ و ۹۶ صدم درصد از وزن و ۷۶ و ۳۰ صدم درصد از کل ارزش صادرات غیر نفتی کشور را به خود تخصیص داده اند.

وی افزود: اقلام اساسی شامل ذرت، برنج، دانه سویا، گندم، روغن آفتابگردان، جو و کنجاله سویا در فهرست ۱۰ قلم اول کالاهای وارداتی کشور قرار گرفته اند و در مجموع از نظر وزنی ۵۷ و ۶ صدم درصد و از نظر ارزشی ۲۱ و ۲۰ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.
همچنین انواع گوشی‌های تلفن همراه در مجموع بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۸۰ میلیون دلار، معادل ۴ و ۷۲ صدم درصد از کل ارزش واردات کشور را به خود اختصاص داده است.

رضوانی فر اشاره نمود که بر اساس گزارش‌های گمرک پنج کشور عمده طرف معامله واردات، کشورهای امارات متحده عربی با ۱۵ میلیارد دلار، چین با ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار، ترکیه با ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار، هند با ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و آلمان با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. این پنج کشور در مجموع از نظر وزنی ۶۵ و ۱۹ صدم درصد و از نظر ارزشی ۷۵ و ۶۷ صدم درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده اند.

رئیس کل گمرک ایران ضمن تاکید بر سیاست گمرک در جهت روان سازی، تسهیل گری و حمایت ویژه از توسعه ترانزیت خارجی بیان داشت: ترانزیت خارجی کشور طی ۱۰ ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد ۷ و ۴۳ صدم درصدی بالغ بر ۱۱ میلیون تن بوده است.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز