سایپا برای تامین پیشرانه آریا این باردست به چین می شود / آیا باید بازهم به چینی‌ها اعتماد کنیم

اقتصاد100 - در آذرماه امسال بود که شرکت سایپا اعلام کرد خودرو جدید آریا با پیشرانه پژو سیتروئن که با همکاری ایران خودرو مراحل داخلی سازی آن دنبال می شود به بازار عرضه خواهد شد اما در کمتر از یک ماه از اعلام این خبر مشخص شد که سایپا از تولید این موتور در کوتاه مدت قطع امید کرده و دوباره روی یک شرکت چینی برای تامین پیشرانه کراس اوور آریا حساب کرده است و تجربه تلخ همکاری با شرکت برلیانس را به کل از یاد برده است.

سایپا برای تامین پیشرانه آریا این باردست به چین می شود / آیا باید بازهم به چینی‌ها اعتماد کنیم

به گزارش گروه کسب و کار، عدم موفقیت خودرو شاهین سایپا به دلیل ضعف عملکرد پیشرانه، سیستم انتقال قدرت و کیفیت پایین تریم داخلی باعث شد علارغم اینکه این خودرو از پلتفورم به روز و با امنیت بالا بهره می برد چندان در بازار مورد استقبال قرار نگیرد و سایپا هم برای رفع برخی از مشکلات شاهین دست به اصلاحاتی در خصوص عایق بندی محفظه موتور و داخل اتاق زد و برای بهبود عملکرد فنی آن نیز قرار است تیپ‌های جدید این خودرو با پیشرانه جدید ME16  (TU5P) به بازار عرضه شود.

تجربه عرضه شاهین باعث شد سایپا برای خودرو جدید خود به نام آریا که دو محصول این شرکت از خانواده این SP100 است قبل از تولید انبوه آن تمامی مشکلاتی که با عرضه زود هنگام شاهین به بازار با آن مواجه شد را رفع کنند و در تلاش است از پیشرانه قوی و به روزتری استفاده کند و برای اولین بار ضعف بزرگ خود را در خصوص کیفیت پایین متریال داخل کابین محصولات خود را رفع کند و سایپا در یک انقلاب بزرگ قرار است کراس اوور آریا را با داشبورد نرم عرضه کند.

اما عدم تولید پیشرانه مناسب برای محصولات این خودروساز مربوط به چند سال گذشته نیست و ریشه در عملکرد بلند مدت این سایپا در خصوص برنامه تحقیق، توسعه، طراحی و تولید موتور این شرکت دارد. در سال 1384 یکی از مدیران ارشد این شرکت ر خصوص علت عدم پیگیری توسعه محصولات سایپا اعلام کرد زمانی که بازار خودرو کشور کشش فروش خودرو پراید دارد دیگر نیاز به صرف هزینه برای ساخت موتور و یا طراحی خودرو جدید نیست. ایشان این موضوع را در شرایطی بیان کردند که درآمد سایپا از فروش خودرو بسیار بالا بود. در سال های بعد هم همین نگاه مدیرتی در سایپا ادامه داشت و این شرکت تا به امروز مرکزی برای تحقیق و توسعه محصولات خود ایجاد نکرده است.

در زمانی که برجام به امضا رسیده و شرکت های اروپایی به کشور بازگشتند مدیران وقت سایپا از این فرصت برای استفاده از تکنولوژی برتر ساخت موتور اروپایی و داخلی سازی آن استفاده نکردند و معتقد بودند زمانی که شرکت مانند برلیانس موتور در اختیار ما قرار می دهد دیگر نیاز به موتور ساخت داخل نداریم. این مدیران حتی برای موتور شاهین نیز روی شرکت برلیانس حساب کرده بود که با شروع تحریم ها و خروج این شرکت چینی از ایران، سایپا برای تهیه پیشرانه محصولات جدید خود با مشکل مواجه شد و دوباره به موتور M15  پراید بازگشت.

زمانی هم که ساپیا با شرکت کیا موتورز کره جنوبی برای ساخت پراید و مونتاژ محصولات دیگر این شرکت همکاری می کرد، می توانست تکنولوژی ساخت موتور 16 سوپاپ و ارتقا یافته موتور M15 پراید را دریافت کند که بازهم به دلیل دید کوتاه مدت مدیران این شرکت به این موضوع مهم توجه نشد. حتی نقشه‌های این موتورارتقا یافته در دسترس سایپا قرار داشت و می توانستند با مهندسی معکوس، این موتور را تولید کنند ولی این شرکت راه ساده و سریع تر را انتخاب کرد و برای تولید موتور برای محصولات جدید خود در یک اقدام غیر کارشناسی روی موتور 8 سوپاپ M15  پراید با تغییرات جزئی سیستم توربوشارژ نصب کرد.

  آیا باید به چینی‌ها اعتماد کنیم

در آذر ماه امسال اعلام سایپا کرد که خودرو آریا سال آینده قرار است این خودرو با پیشرانه پژو سیتروئن مجهز شود که در حال حاضر خودرو پژو 2008 از آن بهره می برد و مراحل مهندسی و داخلی سازی این پیشرانه جدید برای خودرو آریا در جریان است اما طی مدت کوتاهی تصمیم سایپا تغییر کرد و یک ماه پس از اعلام این خبر مشخص شد سایپا آریا قرار است با یک پیشرانه وارداتی دو لیتری با کد  4J20Vبه بازار عرضه شود. این پیشرانه در بازار چین توسط کمپانی DAE تولید می شود. سایپا با قطع امید از بومی سازی پیشرانه پژو سیتروئن دوباره دست به دامن پنی ها شد و احتمالا تجربه تلخ همکاری با شرکت چینی برلیانس را فراموش کرده است.

زمانی هم  که ایران خودرو برای تولید موتور جدید خود با شرکت های آلمانی همکاری می کرد برخی از شرکت های چینی پیشنهاد تولید و فروش تکنولوژی موتور با قیمت‌های بسیار پایین‌تر را به ایران خودرو دادند. ما زمانی که به دلیل تحریم ها همکاری با شرکت های آلمانی قطع شد، چینی‌ها قیمت موتور خود تا حدی افزایش دادند که هزینه تولید آن به بیش از دو برابر پروژه موتور ملی ایران خودرو رسید. در سال 1375 که صنعت خودرو کشور پروژه‌های تولید موتور EF7 و ساخت خودرو ملی را ادامه می‌داد شرکت های چینی حتی تکنولوژی ساخت موتور نداشتند اما به دلیل ساختار مدیریتی خودروسازان وانحصار بازار خودرو متاسفانه توجه و سرمایه گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه صنعت خودرو کشور صورت نگرفت و در حال حاضر این صنعت  وابستگی شدیدی به شرکت‌های چینی پیدا کرده است.

منبع: تهران بهشت

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما