دور زدن قیمت گذاری دستوری با حذف خودروهای پر تقاضا/ افزایش قیمت خودروهای داخلی در راه است

اقتصاد100- ایران خودرو نیز مانند سایپا به دنبال این است که تمام خودروهای پر تقاضا که شامل قیمت گذاری دستوری می شود را از خط تولید حذف کند و همان خودروها را با پسوندهای سقف شیشه‌ای، دورنگ و... با قیمت بسیار بالاتر از آپشن‌های نصب شده در این خودروها به بازار عرضه کند.

دور زدن قیمت گذاری دستوری با حذف خودروهای پر تقاضا/ افزایش قیمت خودروهای داخلی در راه است

به گزارش خبرنگار گروه کسب وکار اقتصاد 100؛ بر اساس دستور رئیس جمهور قرار بر این بود ایران خودرو خودروهای دارای پلتفرم قدیمی از خطوط تولید خارج و محصولات جدید تولید کند. اما ایران خودرو و سایپا تلاش کردند با حذف محصولات پر تقاضا که شامل قیمت گذاری دستوری می شنود را به بهانه عرضه محصولات جدید حذف کنند و همان خودرو را با تغییرات بسیار اندک به عنوان خودرو جدید معرفی کند و با قیمت بسیار بالاتری این خودروها را به باراز عرضه کنند.

به عنوان مثال طی چند ماه گذشته شاهد این هستیم که خودروهای پر تقاضایی مانند تیبا، ساینا و سمند از خط تولید حذف شدند اما به جای اینکه محصولات جدید به بازار عرضه شود همان خودروها را با تغییرات مانند دو رنگ کردن،  نصب سقف شیشه ای و ... به عنوان خودروهای جدید معرفی می کنند.

برنامه ای که سایپا در آن موفق بود  و خودروهای پر تقاضا خود را که امکان افزایش قیمت آنها را نداشت مانند تیبا و ساینا را به بهانه عدم تایید سازمان استاندارد و پلیس از خط تولید خارج کرد اما تا به امروز بر خلاف وعده‎های مدیران این شرکت خودرو جایگزینی برای این دو خودرو وارد خط تولید نشده است و همچنان این شرکت به دنبال فروش مدل های کوییک خود است که حاشیه سود بالایی برای سایپا دارد و با ادامه کاهش تنوع در سبد محصولات خود و اجرای طرح های فروش فوری خودرو به دنبال است که مشتریان جدید برای محصول شکست خودرو شاهین پیدا کند و احتمالا طی ماه های آینده طرح لیزینگی فروش شاهین را هم آغاز خواهد کرد.

تولید خودروهای دورنگ و یا آپشن‌دار سقف شیشه‌ای برای حفظ بازار و افزایش قدرت انتخاب مشتریان یک محصول انجام می‌گیرد و در شرایط بازار انحصاری خودرو کشور با حذف خودروهای پرتقاضا عملا همین چند انتخاب کوچک هم از مردم گرفته می‌شود.

البته ایران خودرو نیز مانند سایپا به دنبال حذف خودروهای پرتقاضا که امکان تغییر قیمت آنها را ندارد را دنبال کرده است و سمند را با همان بهانه های تکرای از خط تولید خارج کرد و سمند سورن پلاس را جایگزین آن کرده است!

اما برنامه ایران خودرو برای ادامه دور زدن قیمت گذاری دستوری با چالش هایی هم روبرو شد. مانند افت شدید تقاضا برای پژو 207 مولتی کالر. قرار بود ظرفیت تولید این مدل خودرو پس از تغییرات به شدت افزایش یابد و به دلیل حاشیه سود بالا پایه ثابت فروش‌های فوق العاده این خودروساز شود اما به دلیل قیمت غیر منطقی و بالای این خودرو با استقبال مردم مواجعه نشد و خبرهایی از توقف تولید پژو 207 مولتی کالر به گوش رسید.

با این حال ایران خودرو نیز مانند سایپا به دنبال این است که تمام خودروهای پر تقاضا که شامل قیمت گذاری دستوری می شود را از خط تولید حذف کند و همان خودروها را با پسوندهای پلاس، سقف شیشه‌ای، دورنگ و... با قیمت بسیار بالاتر از آپشن‌های نصب شده در این خودروها به بازار عرضه کند و برای خودروهایی که این امکان وجود ندارد مانند پژو 206 و پارس، این دو خودرو را با ظرفیت کمتر در فروش های فوق العاده عادی عرضه کند و بخش بیشتر از تولید را در بورس کالا با قیمت نزدیک با بازار آزاد به فروش برساند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما