کارگران چقدر افزایش دستمزد توقع دارند؟

موضوع تعیین دستمزد کارگران و افزایش سالانه آن متناسب با تورم قشر کارگر با وجود نقش آنها در گرداندن چرخ‌های اقتصادی و رونق تولید، هر ساله چالش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارد، امسال هم جلسات نهایی تعیین حداقل دستمزد کارگران، با نهایی شدن رد طرح مزد منطقه‌ای، برای محاسبه نرخ سبد معیشتی بر اساس ماده ۴۱ قانون شورای عالی کار به اسفندماه کشیده شده و هنوز نتیجه قطعی آن مشخص نیست.

کارگران چقدر افزایش دستمزد توقع دارند؟

به گزارش اقتصاد100، پس از قانون اساسی دومین قانون مهم کشور قانون کار است که برای بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور بوده و اجرای آن بر عهده وزارت کار قرار دارد. ماده ۴۱ قانون کار صراحتا اعلام کرده که دستمزد باید به اندازه تورم و هزینه های معیشت تعیین شود، بنابراین مبنا و ملاک تعیین دستمزد ماده ۴۱ و عمل به آن است.

در طول سال های اخیر همراه تلاش شده تا ریل دستمزد به مسیر اصلی خود برگردد و در کنار افزایش تورم که در بند یک ماده ۴۱ به آن اشاره شده و نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی را به عنوان معیار تعیین حداقل مزد عنوان کرده، سبد معیشت خانوار نیز طبق بند دو مورد تاکید واقع شده است.

تعیین دستمزد کارگران از مجرای شورای عالی کار می گذرد و در قالب سه جانبه گرایی میان کارفرما، کارگر و دولت و با همراهی همه شرکای اجتماعی نرخ دستمزد مشخص و تصویب می شود. قشر کارگر امیدوار است که امسال نیز اعضای شورای عالی کار با درایت و اتفاق نظر عملکرد قابل قبولی در تعیین حداقل دستمزد از خود به نمایش بگذارند و دستمزدی به تصویب برسد که ضمن ایجاد انگیزه و روحیه کار موجب افزایش قدرت خرید و تقویت معیشت کارگران در سال آینده باشد.

در هر حال در جلسه اخیر شورا عددی که در خصوص رقم سبد معیشت خانوار از جانب گروه کارگری اعلام شد، ۲۱ میلیون تومان بود که منطبق با آمار مرکز آمار و انستیتو تغذیه و بدون در نظر گرفتن تورم انتظاری در سال آینده است و عددی که گروه کارفرمایی به آن رسیده بود، ۱۵ میلیون تومان است و یک اختلاف ۵ میلیون تومانی بین این دو سبد وجود دارد که دلیل آن انتخاب سبد غذایی مقرون به صرفه توسط کارفرمایان، عدم توجه به تمام اقلام سبد خانوار، محدود کردن اقلام سبد غذایی و کم کردن میزان کالری ها بوده است.

اما خواسته نمایندگان کارگری این است که رقم ۲۱ میلیون تومانی سبد معیشت مدنظر قرار بگیرد و این سبد ۲۱ میلیون تومانی بدون درنظر گرفتن تورم انتظاری است و پیش بینی تورم بالا در سال آینده دور از انتظار نیست.

بر این اساس، طبق اطلاعات یک پژوهش که از ۱۳ الی ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ در کل کشور و با نظر سنجی از کارگران انجام شده است، میزان هزینه ماهانه خانواده ۱.۷ درصد از پاسخگویان، زیر ۶ میلیون تومان، ۳.۳ درصد ۶ تا ۸ میلیون، ۱۸.۷ درصد ۸ تا ۱۰ میلیون، ۲۰.۵ درصد ۱۰ تا ۱۲ میلیون، ۲۰.۳ درصد ۱۲ تا ۱۵ میلیون، ۱۹.۱ درصد ۱۵ تا ۲۰ میلیون و ۱۲.۳ درصد هزینه ماهانه خانواده آن ها بیشتر از ۲۰ میلیون و ۴.۱ درصد به این سوال پاسخی نداده اند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

میزان درآمد ماهانه کارگران و کارمندان

در این نظرسنجی که توسط مرکز افکارسنجی سرمایه انجام شده است، همچنین ۳.۱ درصد از پاسخگویان درآمد ماهانه آن ها از شغل اصلیشان زیر ۶ میلیون تومان، ۷ درصد ۶ تا ۸ میلیون، ۹.۷ درصد ۸ تا ۱۰ میلیون درآمد دارند، ۲۲.۶ درصد ۱۰ تا ۱۲ میلیون، ۲۴.۸ درصد ۱۲ تا ۱۵ میلیون، ۲۱.۶ درصد ۱۵ تا ۲۰ میلیون، ۷.۲ درصد درآمد ماهانه آن ها بیشتر از ۲۰ میلیون و ۴ درصد به این سوال پاسخی نداده اند.

 

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

مجموع درآمد خانواده

۱.۶ درصد از پاسخگویان مجموع درآمد خانواده آن ها بین ۶ تا ۸ میلیون تومان است، ۱.۸ درصد بین ۸ تا ۱۰ میلیون، ۴.۲ درصد حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون، ۷.۱ درصد ۱۲ تا ۱۵ میلیون، ۱۵.۹ درصد ۱۵ تا ۲۰ میلیون، ۲۰.۲ درصد بیشتر از ۲۰ میلیون، ۴۶.۲ درصد خود پاسخگو تنها فرد شاغل خانواده بوده است و ۳ درصد به این سوال پاسخی نداده اند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

روش های بهبود وضعیت معیشت

۲۱.۸ درصد از کارگران و کارمندان بیان کردند که برای بهبود وضعیت معیشت باید دستمزدها افزایش یابد، ۷۰.۵ درصد معتقد بودند که قیمت ها کنترل شود و ۷.۷ درصد نیز سایر موارد را برای بهبود وضعیت معیشتی بیان کرده اند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

افزایش دستمزد در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک

۱۹.۸ درصد از پاسخگویان اصلا با افزایش دستمزد در شهرهای بزرگ نسبت به شهرهای کوچک موافق نبوده، ۸.۲ درصد خیلی کم، ۱۲.۲ درصد کم، ۳۰.۲ درصد زیاد و ۲۹.۶ درصد به میزان خیلی زیاد با افزایش دستمزد در شهرهای بزرگ موافق بوده اند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

پوشش هزینه های زندگی با دستمزد و حقوق حاصل از شغل اصلی

تنها ۷.۸ درصد از پاسخگویان بیان کردند که دستمزد و حقوق حاصل از شغلی اصلی بصورت کامل کفاف هزینه های زندگیشان را می دهد، ۱۲.۲ درصد معتقد بودند که دستمزدشان تا ۸۰ درصد از هزینه های زندگی را پوشش، ۲۱.۲ درصد پاسخ دادند که حقوق دریافتی از شغل اصلی تا ۶۰ درصد هزینه های زندگی آن ها را تامین و در نهایت ۵۸.۸ درصد گفته اند حقوق و دستمزدشان کمتر از ۵۰ درصد مخارج زندگی آن ها را پوشش می دهد.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

روش های جبران تامین هزینه های زندگی

از کارگران و کارمندان پرسیده شده است که دستمزد و حقوق حاصل از شغل اصلی، چه درصدی از هزینه های زندگی شما را پوشش می دهد، که در مجموع ۹۳۱ نفر به این سوال اینگونه پاسخ داده که حقوق و دستمزد دریافتی از شغل اصلی هزینه های زندگی آن ها را بصورت کامل تامین نمی کند؛ حال از آن ها پرسیده شده است که این کمبود را چگونه جبران می کنند که پاسخ ها به شرح ذیل می باشد:

۵۷.۷ درصد از پاسخگویان تامین هزینه های زندگی را با داشتن شغل دوم جبران می کند، ۵.۲ درصد با اضافه کاری، ۲۲.۴ درصد با قناعت و صرفه جویی کردن، ۷ درصد گفته اند که همسرشان نیز شاغل است، ۳.۱ درصد با کمک گرفتن از خانواده و در آخر ۴.۸ درصد با قرض و وام گرفتن این کمبود بودجه را جبران می کنند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

پیش بینی کارگران از افزایش دستمزد سال آینده

پیش بینی ۱۰.۲ درصد از پاسخگویان در خصوص افزایش دستمزد سال آینده ۱ تا ۱۰ درصد می باشد، ۳۸.۷ درصد از کارگران و کارمندان پیش بینیشان ۱۱ تا ۲۰ درصد است، ۲۷.۷ درصد احتمال افزایش ۲۱ تا ۳۰ درصدی را می دهند، ۹.۸ درصد افزایش ۳۱ تا ۴۰ درصد، ۷.۱ درصد احتمال ۴۱ تا ۵۰ درصد افزایش، ۳.۵ درصد بیشتر از ۵۰ درصد افزایش را پیش بینی و ۳ درصد نیز در پاسخ به این سوال اظهار بی اطلاعی کرده اند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید

۳.۴ درصد از پاسخگویان توقع دارند که دستمزدها در سال جدید ۱ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، ۷.۲ درصد انتظار ۱۱ تا ۲۰ درصد، ۱۱ درصد انتظار ۲۱ تا ۳۰ درصد افزایش را داشته، ۱۷.۵ درصد ۳۱ تا ۴۰ درصد، ۲۸.۴ درصد ۴۱ تا ۵۰ درصد افزایش، ۲۹.۷ درصد توقع دارند که دستمزدها بیشتر از ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و در آخر ۲.۸ درصد در این رابطه هیچ نظری نداشته اند.

انتظار کارگران از افزایش دستمزدها در سال جدید چیست؟

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما