پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲/ دلار، بازار سهام را به کدام سو می‌برد؟

بورس تهران پس از چهار روز متوالی سرخ بالاخره رنگ تعادل به خود دید و نماگر‌های بازار سهام به رنگ سبز درآمدند. اصلاح بیش از ۱۵ درصدی شاخص کل در قالب دو موج جنبشی اتفاق افتاده است. سوال فعالان بازار اما در حال حاضر این است که محدوده‌های مهم بازگشتی شاخص کل کدامند؟

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲/ دلار، بازار سهام را به کدام سو می‌برد؟

بورس تهران تنها در ۲۳ روز معاملاتی از میانه اردیبهشت‌ماه، ۱۵.۸۱ درصد کاهش ارتفاع را تجربه کرده است. پس از اصلاح پیوسته بازار سهام از چهارشنبه هفته گذشته، بالاخره شاخص‌های تالار شیشه‌ای در بورس سه‌شنبه توانستند نمای سبزی از خود به نمایش بگذراند.

بر همین اساس، شاخص کل با رشد ۹ هزار و ۷۷۷ واحدی که معادل ۰.۴۶ درصد از ارتفاع این نماگر است در ارتفاع دو میلیون و ۱۵۵ هزار واحدی ایستاد. در سوی مقابل، شاخص هم‌وزن قرار دارد که به سختی می‌توان واژه رشد را در رابطه با عملکرد این نماگر در بورس سه‌شنبه به کار برد. شاخص هم‌وزن با افزایش ۰.۰۹ درصدی در محدوده ۴۸۲ هزار واحدی به کار خود پایان داد.

پیش بینی بورس

همان‌گونه که در گزارش پیشین اشاره شد با رسیدن شاخص کل به محدوده مهم حمایتی، پیش‌بینی شد جریان تقاضا افزایش یابد و تعادل در بازار حاکم شود.

برآیند جریان دادوستد‌های روز سه‌شنبه وزن بیشتر نماد‌ها مثبت بود. بر همین اساس، ۶۰ درصد نماد‌های فعال در بازار مثبت و ۴۰ درصد بازار در شرایط منفی به سر بردند.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

با این وجود بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات بورس روز گذشته، خبر از خروج ۱۳۵ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

از سوی دیگر تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات دوشنبه را ۱۰ میلیارد و ۸۷۰ میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۳۳۹ میلیارد تومان نشان می‌دهد. افت معنادار ارزش معاملات نسبت به روزهای پیش از ریزش، نشان می‌دهد بازار سهام هنوز چراغ سبزی را به سرمایه‌گذاران و حتی معامله‌گران کوتاه‌مدتی برای بازگشت روند صعودی نشان نمی‌دهد.

شایان ذکر است گروه انبوه‌سازی و صنعت سرمایه‌گذاری بیشترین میزان ورود پول را به ترتیب با ۵۹ و ۵۳ میلیارد تومان به خود اختصاص دادند. از سوی مقابل نیز گروه بانک‌‎ها و موسسات مالی و خودروسازان به ترتیب با ۱۱۲ و ۵۵ میلیارد تومان بیشترین میزان خروج پول را به خود اختصاص دادند.

پیش بینی بورس چهارشنبه

اصلاح شاخص کل که از میانه اردیبشهت‌ماه گذشته آغاز شد، تا به حال دو گام جنبشی را طی کرده است. کارشناسان معتقدند پایان دومین گام جنبشی روند اصلاحی می‌تواند با بازگشت به روند صعودی بازار همزمان شود.

بر این مبنا حمایت‌های پیش روی شاخص کل را با استفاده از ابزار فیبوناچی رگرسیون بدست آوردیم. اولین حمایت شاخص، سطح ۶۱.۸ درصدی آن معادل ارتفاع دو میلیون و ۱۴۴ هزار واحدی بود که در برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا پس از ریزش‌های شنبه و دوشنبه موفق عمل کرد.

 

پیش بینی بورس

بر این مبنا حمایت‌های پیش روی شاخص کل را با استفاده از ابزار فیبوناچی رگرسیون بدست آوردیم. اولین حمایت شاخص، سطح ۶۱.۸ درصدی آن معادل ارتفاع دو میلیون و ۱۴۴ هزار واحدی بود که در برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا پس از ریزش‌های شنبه و دوشنبه موفق عمل کرد.

در سناریوی ادامه اصلاح که با عدم رشد ارزش معاملات و باقی ماندن آن در کریدور ۶ هزار میلیاردی محتمل به نظر می‌رسد، سقف قبلی شاخص در محدوده دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد می‌تواند سنگر محکم خریداران به شمار آید.

از سویی همپوشانی سطح یاد شده با تراز ۷۸.۶% ابزار فیبوناچی رگرسیون رسم شده بر دو موج ابتدایی روند اصلاحی، اعتبار این محدوده را افزایش می‌دهد. با این حال درصورتی که اندیکاتور ارزش معاملات تا سطح ۱۵ هزار میلیاردی افزایش پیدا نکند سناریو دیگری را می‌توان برای شاخص متصور بود و آن هم کف‌سازی شاخص در آن محدوده و اصلاح زمانی بیشتر است.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما