سهامداران بخوانند: فلز سرخ در مسیر 10 هزار دلاری شدن است؟

اقتصاد 100 - پیش‌بینی می‌شود قیمت مس پس از یک سیر کاهشی در سال 1401، سال جدید افزایشی باشد. در این گزارش قیمت مس در سال گذشته بررسی می‌شود.

سهامداران بخوانند: فلز سرخ در مسیر 10 هزار دلاری شدن است؟

نمودار زیر برگرفته از وب‌سایت بورس فلزات لندن است و افت و خیز قیمت مس را در طول سال 1401 نشان می‌دهد.

جریان کاهشی در سال1401

قیمت مس در بورس فلزات لندن در ابتدای سال 1401 بیشتر از 10 هزار دلار در هر تن ثبت شده بود. با این حال در ادامه سال، فلز سرخ دیگر این نرخ را تجربه نکرد و  قیمت آن جریان کاهشی به خود گرفت.

چنانچه نمودار نمایش می‌دهد سیر کاهشی قیمت مس در تیرماه سال گذشته به پایین‌ترین رقم در کل سال سقوط کرد. در ادامه سال اما قیمت این فلز اندک اندک افزایش یافت و در اوایل بهمن‌ماه تا نزدیک 9500 دلار در تن هم پیش رفت و در نهایت سال 1401 را در محدوده 8500 دلار به پایان رساند.

قیمت‌های یادشده مربوط به بهای مس در بورس فلزات لندن است و از آنجا که قیمت پایه مس کاتد در ایران حاصل میانگین هفتگی قیمت مس کاتد در بورس فلزات لندن ضرب در میانگین نرخ دلار خرید و فروش هفتگی نیما در 1.1 است، قیمت‌های یادشده همواره بر نرخ‌گذاری مس در کشور هم تاثیرگذار بوده است.

آنچه بیش از هر عاملی در سالی که رو به پایان است بر قیمت جهانی مس تاثیر گذاشت، تقاضای چین بود. اقتصاد این کشور در جایگاه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز سرخ در سال 2022 میلادی در رکود به سر می‌برد. در پی این رکود تقاضای چین برای مس پایین آمد و قیمت آن کاهش یافت.

قیمت مس

گشایش اقتصادی چین و افزایش قیمت مس

در اواخر سال 1401، چین عوامل رکود را برچید. محدودیت‌های ناشی از هدفگذاری برای رسیدن به شمار صفر مبتلایان به کووید19 برداشته شد و رشد اقتصادی چین پس از توقفی که در سال 2022 داشت بار دیگر به حرکت افتاد.

ساخت و ساز چین از جمله صنایع متاثر از رکود اقتصادی بود که حالا پس از گشایش‌ها جان دوباره‌ای می‌گیرد. این موضوع می‌تواند تقاضا برای مس را افزایش دهد و به رشد قیمت مس در سال جاری منجر شود.

تولید خودروهای برقی، روی‌آوری به انرژی‌های تجدیدپذیر و گرایش چین به تولید فولاد سبز از دیگر عواملی است که زمینه افزایش تقاضای مس را از سوی این کشور فراهم می‌آورد.

با این حال برای تجربه افزایش قیمت مس باید تا اواسط سال 2023 میلادی صبر کرد. بنا بر پیش‌بینی گلدمن‌ساکس میانگین قیمت مس در طول سال 2023، 9750 دلار در تن خواهد بود و در 2024 تا 12000 دلار هم اوج خواهد گرفت.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز