خبرهای خوش معاون بانک مرکزی از بهار بازار ارز

اقتصاد 100 -  معاون بین المللی بانک مرکزی تاکید کرد: در فصل بهار کشور ما میزبان ۱۱ الی ۱۹ بانک مرکزی کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای می‌شود.

خبرهای خوش معاون بانک مرکزی از بهار بازار ارز

محسن کریمی معاون بین الملل بانک مرکزی گفت: ظرفیت پایاپای اتحادیه آسیا یکی از ظرفیت‌های است که مورد غفلت واقع شده و بیش از پنج دهه در اختیار بانک مرکزی بوده از دهه هفتاد میلادی این ظرفیت بین المللی در سازمان ملل ایجاد شد و در اختیار بانک مرکزی ایران و ۸ کشور دیگر قرار گرفت.

وی افزود: در تمام دهه‌های گذشته مخصوصاً یک و نیم دهه قبل این اتحادیه در حد انتظار عمل نکرده است. در یک و نیم دهه قبل که درگیر تحریم بودیم انتظار داشتیم این اتحادیه بتواند در راستای دلار زدایی و تحلیل ناپذیری فعال باشد که برعکس آن غیر فعال بود.

 

تهران میزبان بانک‌ های مرکزی‌ عضو اتحادیه پایاپای

 معاون بین الملل بانک مرکزی با بیان اینکه در یک و نیم سال گذشته در راستای سند تحول مردمی این اتحادیه را فعال و برای آن دبیرکل جدید منصوب کردیم، گفت: دو عضو جدید به اتحادیه دعوت شدند و شهر تهران میزبان این اتحادیه در بهار امسال است؛ بنابراین پایتخت میزبان بانک‌ های مرکزی‌ عضو این اتحادیه خواهد بود.

 وی افزود: از بانک مرکزی‌های کشور‌های درجه یک به عنوان ناظر دعوت خواهیم کرد و از آن‌ها درخواست می‌کنیم که به عضویت این اتحادیه در بیایند.

کریمی با بیان اینکه هدف تاسیس این اتحادیه کاهش وابستگی به ذخایر ارزی و دلار است، گفت: در زمانی که اتحادیه تاسیس شد بحران‌های موجود در دنیا نگذاشت که این نهاد شکوفا شود. در این اتحادیه کشور‌های مهمی مانند هند و پاکستان هستند و ما به دنبال افزایش عضویت از سایر بلوک‌ها و افزایش چند جانبه‌گرایی هستیم.

وی افزود: در عرصه توسعه روابط بانکی بین المللی در سال گذشته اقدامات خوبی را انجام دادیم و امیدوارم در سال جاری به ثمر بشیند و در فصل بهار یک رویداد بین المللی مهم در تهران خواهیم داشت.

 

گامی مهم در جهت دلار زدایی

معاون بین المللی بانک مرکزی تاکید کرد: ما میزبان ۱۱ الی ۱۹ بانک مرکزی کشور‌های عضو اتحادیه پایاپای می‌شویم و امیدواری با فعال کردن این اتحادیه بتوانیم گامی در جهت دلار زدایی برداریم همچنین امیدواریم بتوانیم کشور‌های دیگر را نیز به این اتحادیه دعوت کنیم، چون بانک مرکزی ایران میزبان دائمی دبیرخانه این اتحادیه است و شروع به بهره برداری از ظرفیتی کنیم که یک سال آن را نادیده گرفته بودیم.

منبع : ایبنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز