چرا مقررات زدایی فرشته نجات صنعت بیمه است؟

اگرچه وجود قوانین و مقررات برای بهبود عملکرد بازارها ضروری است اما در بسیاری از موارد، بیش از حد بودن این قوانین می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. به همین دلیل است که مقررات زدایی در اقتصاد دولتی ایران، به‌عنوان یکی از راه‌های بهبود اوضاع کنونی شناخته می‌شود.

چرا مقررات زدایی فرشته نجات صنعت بیمه است؟

یکی از صنایعی که با قوانین و مقررات پیچیده و متعدد احاطه شده، صنعت بیمه است. از همین روی، مقررات زدایی در صنعت بیمه می‌تواند راهکاری مهم در جهت رشد و پیشرفت این صنعت باشد.

مقررات زدایی چیست؟

شاید عبارت مقررات زدایی در نگاه اول، به معنای بی‌قانونی باشد. اما نه این عبارت به هیچ عنوان معادل بی‌قانونی نیست بلکه خود نوعی قانون است! قانونی که به صنایع اجازه می‌دهد بجای اینکه افسار امور را به دولت واگذار کنند، توسط خودشان کنترل شوند.

مقررات زدایی برخی از چهارچوب‌ها را می‌شکند و کنار گذاشتن تمام آن چیزی است که تحت عنوان مداخله دولت بیان می‌شود.

مقررات زدایی؛ یک بازی دو سر برد

قوانین پرشمار و پیچیده در صنعت بیمه سبب شده که عملکرد شرکت‌های بیمه در یک خط و مشی مشخص شده قرار داشته باشد. به طوری که این شرکت‌ها عملا اختیار چندانی در پیشبرد فعالیت‌های خود ندارند.

بنابراین با مقررات زدایی و واگذار کردن برخی از وظایف به شرکت‌های بیمه و مدیران آنها، سد بروز خلاقیت شکسته شده و در نتیجه صنعت بیمه توسعه می‌یابد.

کاهش مقررات در این صنعت می‌تواند شرکت‌های بیمه را رقابتی‌تر کرده و آنها را برای حفظ سهم بازار، ملزم به ارائه خدمات بهتر به مشتریان این صنعت کند؛ شرکت‌هایی که در این رقابت پیروز شوند، می‌توانند با افزایش سهم بازار خود، مزد فعالیت‌های خود را بگیرند و بازنده‌ها نیز رفته رفته از بازار محو می‌شوند.

این یک بازی دو سر برد برای شرکت‌های بیمه و مشتریان آنهاست. زیرا مشتریان نیز می‌توانند در این رقابت بین شرکت‌های بیمه، از سبد متنوع‌تری از محصولات، خدمات بهتر و مشتری‌مداری بالاتری بهره‌مند شوند.

جذب سرمایه در گرو مقررات پیچیده

یکی دیگر از مشکلاتی که هزارتوی مقررات برای صنعت بیمه ایران به‌وجود آورده، هزینه بالای ارائه خدمات برای شرکت‌های بیمه است. نبود امکان بروز نوآوری در ارائه خدمات، بروکراسی پیچیده و همچنین ابلاغ مصوبات و اصلاحات مکرر توسط دولت، سبب شده که خدمات بیمه‌‌ای با هزینه‌ای بالا و کیفیتی پایین به مشتریان ارائه شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مقررات زدایی می‌تواند هزینه ارائه خدمات را در شرکت‌های خدماتی تا 30 درصد کاهش دهد. این در حالی است که علاوه بر کاهش هزینه ارائه خدمات، کیفیت آنها نیز افزایش می‌یابد.

این روند می‌تواند صنعت بیمه را به یک حوزه جذاب برای سرمایه‌گذاری تبدیل کند و موتور جذب سرمایه را که یکی از مشکلات صنعت بیمه به‌شمار می‌رود، راه بیاندازد.

دولت دست از صنعت بیمه نمی‌کشد!

با وجود اینکه موضوع مقررات زدایی از صنعت بیمه بارها مطرح شده اما تاکنون اقدامی عملی در این جهت شکل نگرفته است.

مقررات زدایی از این صنعت از پشتوانه قانونی خوبی برخوردار است و روی کاغذ قابل انجام است، اما به نظر می‌رسد که لابی‌های دولتی، جلوی پیشرفت این فرایند را گرفته است. باید دید که چه زمانی دست دولت از صنعت بیمه کوتاه می‌شود تا این صنعت بتواند رشد و شکوفایی را تجربه کند.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز