بلاخره سهامداران به سود ۷ هزار میلیارد تومانی خود‌ رسیدند

اقتصاد 100 -  در سال ۱۴۰۱ به میزان ۷ هزار میلیارد تومان سود رسوبی از سوی ۳۲۳ شرکت به حساب ۳۱.۵ میلیون سهامدار از طریق سامانه سجام واریز شد.

 بلاخره سهامداران به سود ۷ هزار میلیارد تومانی خود‌ رسیدند

شرکت‌ها (ناشران) بورسی سالانه مجمع عمومی را برای اتخاذ تصمیماتی از جمله میزان تقسیم سود نقدی برگزار می‌کنند؛ سودی که شامل حال سرمایه‌گذارانی می‌شود که روز برگزاری مجمع عمومی مالک سهام آن شرکت باشند.

طبق قانون تجارت، شرکت‌ها تا هشت ماه بعد از برگزاری مجمع عمومی فرصت دارند تا سود نقدی (یا همان DPS) را به حساب سهامداران خود واریز کنند؛ اما تا سال گذشته به دلایل مختلفی گاهی سهامداران موفق به دریافت سود سهام نقدی خود نمی‌شدند و این سود‌های به اصطلاح رسوبی، در حساب شرکت‌ها می‌ماند.

یکی از اقدامات سازمان بورس در سال گذشته (که همچنان ادامه دارد)، پیگیری از ناشران برای واریز سود‌های رسوبی سنوات گذشته به حساب سهامداران بود.

در سال ۱۴۰۱، پس از سال‌ها سود‌های رسوب شده از طریق سامانه سجام و به صورت کاملا غیرحضوری به‌دست ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید.

طبق آخرین آمار‌ها تا نیمه اسفند ماه ۱۴۰۱، ۷ هزار میلیارد تومان (۷ همت) سود رسوبی از سوی ۳۲۳ شرکت به حساب ۳۱.۵ میلیون سهامدار واریز شد. سودی که متعلق به ۴۴ درصد از شرکت‌ها بوده است. در این بین نماد «خاور» با پرداخت ۹۰۶ میلیارد تومان، بیشترین میزان واریز سود را در بین شرکت‌ها داشت. نماد «شاروم» نیز با پرداخت سود به ۵.۱ میلیون نفر، رکورد شرکتی که به افراد بیشتری سود رسوبی پرداخت کرده است را از آن خود کرد.

منبع : ایبنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز