عشقی مطرح کرد؛

معاملات شمش طلا ابزاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری

رئیس سازمان بورس ابزار معاملات برای شمش طلا را حلقه مفقوده در حوزه سرمایه‌گذاری دانست و از این ابزار رونمایی کرد.

معاملات شمش طلا ابزاری مطمئن برای سرمایه‌گذاری

به گزارش شادا، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح معاملات شمش طلا در بازار‌های مالی و مشتقه بورس کالای ایران، اعلام کرد: بسیار خوشحالیم که امروز توانستیم در زنجیره ابزار‌های سرمایه‌گذاری مربوط به کالا که یکی از ابزار‌های جذاب سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران است، ورود کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از ابزار‌های سرمایه‌گذاری مورد استفاده در بورس کالا مربوط به شمش طلا است که راه‌اندازی معاملات آن با اراده وزارت صنعت و بورس کالا محقق شد و توانستیم به این مرحله برسیم که معاملات شمش طلا را افتتاح کنیم. این ابزار‌ها از سالیان گذشته در بازار سرمایه راه‌اندازی و مورد استفاده قرار گرفته بود.

عشقی اعلام کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در حوزه سرمایه‌گذاری کالا، ابزار معاملات برای شمش طلا بود که امروز مفتخریم این ابزار را در بورس کالا رونمایی کنیم.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: بورس کالا به عنوان یک بازار شفاف و منصف در سالیان گذشته نقش مهمی را در معاملات کالا‌های مختلف به خصوص کالا‌های واسطه‌ای ایفا کرده است.

وی ادامه داد: بورس کالا در حوزه محصولات صنعتی و پتروشیمی نقش محوری داشته و به عنوان بازار شفاف به نقش خود عمل کرده است.

عشقی تاکید کرد: بورس کالا در سال ۱۴۰۱ به رکورد‌های زیادی دست پیدا کرده است که طبق برآورد‌ها حدود یک هزار هزار همت ارزش معاملات بوده و نزدیک به ۱۱۰ میلیون تن انواع کالا در این بازار معامله شد. زمانی که گفته می‌شود کالایی در بورس کالا معامله می‌شود به طور حتم معاملات با منافع زیادی همراه خواهند شد.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه وقتی کالایی در بورس کالا عرضه می‌شود، عرضه و تقاضا قابل رصد خواهد بود، ادامه داد: ابزار‌های سرمایه‌گذاری در دست سیاست‌گذار است که می‌تواند طبق اعداد برای آینده برنامه‌ریزی کند. وقتی اعداد بالا می‌رود این امر نشان دهنده مشکل در یکی از مراحل تقاضا و یا عرضه و یا در بحث‌های تعرفه‌ای یا یکی از مولفه‌هادیگر در بازار است. بورس کالا به عنوان دماسنجی است که با استفاده از متغیر‌های مختلف در این بازار و نیز از طریق دستگاه‌های مختلف به کمک بازار می‌آید.

عشقی اظهار داشت: اکنون با توجه به فعالیت بیش از ۱۵ ساله بورس کالا همواره با فراز و نشیب‌هایی روبرو هستیم که در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که از این ابزار می‌توان برای تنظیم بازار بسیاری از کالا‌ها استفاده کرد.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: در حوزه طلا همکاری‌های خوبی با ذی‌نفعان این بازار‌ها در گذشته وجود داشته و اخیراً هم با بانک مرکزی مذاکراتی را برای انتشار اوراق سلف داشتیم، در مدت زمان کوتاهی اوراق سلف بانک مرکزی راه‌اندازی شد و به بخشی از نیاز بازار جواب داد.

وی اظهار داشت: در ادامه بحث فروش سکه به صورت ربع سکه و تمام سکه از طریق ابزار‌های بورس کالا در دستور کار قرار گرفت که نشان دهنده موفقیت همکاری نزدیک بورس کالا و بانک مرکزی است.

عشقی خاطرنشان کرد: با توجه به این سوابق گام دیگری را برداشتیم و شاهد بودیم که معضل جدی در حوزه معادن طلا به صورت عمده و برای فروش آن وجود دارد، درخواست و تقاضای زیادی برای طلا داشتیم که با همکاری نزدیک وزارت صمت و بورس کالا ابزار معاملات شمش طلا در بورس کالا راه‌اندازی شد تا سرمایه‌گذاران و مردم عادی بتوانند در قطعات کوچک یک گرمی سرمایه‌گذاری کنند.

رییس سازمان بورس گفت: در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که مردم عادی برای حفظ قدرت خرید سرمایه‌هایشان وارد برخی بازار کالا‌های سرمایه‌ای می‌شوند که خسارت جبران ناپذیری را برای اقتصاد کشور دارد.

وی اعلام کرد: این ابزار، ابزاری است که کمک‌کننده به تولیدکننده شمش طلا و معادن است و نیز ذخایر طلا را حفظ خواهد کرد، زیرا از این طریق می‌توان بررسی کرد که ذخایر طلا کجا نگهداری می‌شود و خزانه‌هایی که ثبت شده مورد نظارت هستند.

عشقی ادامه داد: یکی از ابزار‌های خوبی که اخیراً زیرساخت آن در بازار سرمایه مورد نظر گرفته شده است، توثیق اموال و دارایی‌های مالی است.

رییس سازمان بورس تاکید کرد: گواهی سپرده شمش به عنوان یک دارایی ابزار مالی شناخته شده و همه نهاد‌ها مانند بانک‌ها و دستگاه‌های قضایی که به بحث توثیق می‌پردازند می‌توانند این ابزار مالی را به صورت الکترونیک وثیقه گیری کنند و آن را مورد استفاده قرار دهند.

وی ادامه داد: امیدواریم با تکمیل این زنجیره زمینه جمع‌آوری سرمایه‌های خرد که به دنبال حفظ قدرت خرید خود را در برابر نوسانات موجود حفظ کنند، فراهم کنیم.

عشقی در ادامه به عرضه خودرو در بورس اشاره و تاکید کرد: بحث‌های زیادی برای عرضه خودرو در بورس و نحوه فروش آن پیش آمد، دود تصمیماتی که در هفت سال گذشته گرفته شد به چشم مصرف‌کننده رفت و باعث عدم توسعه این صنعت شد و دیگر محصول با کیفیت در اختیار مشتریان قرار نگرفت.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: حتی آمار تولید شرکت‌ها کاهش محسوس داشت که با توجه به شرایط پیش آمده در اوایل امسال این بحث عرضه خودرو در بورس پیش آمد که هدف این بود تا از نحوه حاکم قیمت‌گذاری در بازار فاصله بگیریم.

وی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در چند ماه گذشته رخ داد و اصلاح قیمتی که در ۲ سال تعیین شده بود، می‌تواند به نفع مصرف‌کننده و تولیدکننده باشد.

عشقی اظهار داشت: برای اینکه شرکت‌های موجود در این صنعت که جزو صنایع استراتژیک هستند و سهم زیادی را در بحث اشتغال دارد، توسعه پیدا کنند از وزارت صمت درخواست کردیم که با توجه به مصوبات موجود، قیمت‌گذاری جدید به‌گونه‌ای باشد که ضرر و زیانی را با خود به همراه نداشته باشد و با توجه به ایجاد سود منطقی، تولیدکنندگان بتوانند سال آینده با توجه به برنامه‌هایشان برای افزایش تولید و کیفیت خودرو محصولات بهتری را در اختیار مردم قرار دهند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما