دولت و بانک ها همچنان بدهکار بزرگ بانک مرکزی

دولت و بانک ها همچنان بدهکار بزرگ بانک مرکزی هستند و بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان شهریور ماه امسال با ۳۰.۴ درصد رشد داشته است.

دولت و بانک ها همچنان بدهکار بزرگ بانک مرکزی

به گزارش پول و سرمایه اقتصاد 100-براساس آمار پولی و بانکی انتشار یافته توسط بانک مرکزی، این بانک تا پایان شهریورماه امسال مطالباتش از بانک‌ها ۱۶۶ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در خصوص دولت عدد برابر با ۱۵۶.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

این در حالی بوده بدهی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به بانک مرکزی نیز در پایان شهریور ماه امسال با ۳۰.۴ درصد رشد داشته و میزان بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی در پایان شهریور ماه امسال به ۴۳.۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

طبق گزارش، مذکور میزان دارایی‌های خارجی بانک‌های تخصصی در پایان شهریور ماه امسال معادل ۳۹۵.۶ هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد یافته است.

از سوی دیگر جمع کل دارایی‌های بانک‌های تخصصی در این دوره رقم ۱۶۵۳.۷ هزار میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰.۸ درصد رشد دارد.

 همچنین، میزان بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی ۶۰.۲ هزار میلیارد تومان است که معادل ۲۷.۱ درصد نسبت به شهریور ماه سال قبل افزایش داشته است.

کاهش برداشت دولت از بانک مرکزی و افزایش بدهی بانک‌ها

این در حالی بوده که هرچند بررسی ها نشان می دهد رشد پایه پولی و برداشت دولت از بانک مرکزی روند نزولی داشته ولی بدهی دولت به بانک‌ها، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و مطالبات معوق بانک‌ها بیشتر شده و براین اساس باید عنوان کرد دولت مخارج و تکلیف‌های خود را از طریق منابع بانک‌ها تامین کرده است.

علاوه براین به نظر می رسد؛ رشد سپرده قانونی بانک‌ها باعث فشار بر منابع بانک‌ها شده و آنها را با کسری بیشتری مواجه کرده است در ادامه این روند نیز اضافه برداشت خود از بانک مرکزی را افزایش داده‌اند. ضمن اینکه نیاز واحدهای اقتصادی به نقدینگی در شرایط تورم 40 درصدی و رشد نرخ ارز باعث افزایش مطالبات معوق بانکی شده است.

روندی که البته به نظر می رسد نمودار ان همچنان صعودی است، چرا که به طور نمونه میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در پایان تیر ماه به ۷۲۸ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان رسید که حاکی از رشد ۱۰.۵ درصدی در این سال است. البته، میزان دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در این مدت نسبت به پایان سال قبل، ۰.۴ درصد کم شده است.

ضریب فزاینده نقدینگی

در کنار آنچه که بیان شد ضریب فزاینده نقدینگی در پایان شهریورماه سال جاری معادل ۸.۱۰۰ برآورشد شده که نسبت به پایان و شهریور ماه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و  ۳‌.۳ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما