کمک ۴۱ هزار میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی به دانش بنیان‌ها

مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی: در ۵ سال اخیر بیش از ۴۱ هزار میلیاردریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده که ۳۹ هزار میلیارد ریال ان در بخش صنعت و معدن و بیش از دو هزار میلیارد ریال ان به صنایع تبدیلی و تکمیلی اختصاص یافته است.

کمک  ۴۱ هزار میلیارد ریالی صندوق توسعه ملی به دانش بنیان‌ها

به گزارش پول و سرمایه اقتصاد 100-  فرشید احمدی مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی باحضور در برنامه روزنه رادیو گفت و گو به حمایت صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت : تاکنون بیشترین منابع در تهران و البرز جذب شده است. اما این صندق امادگی دارد با فعال سازی تسهیلات اعتبار اختیار ، به منظور توسعه صادرات و خدمات این شرکتها دربازارهای هدف صادراتی اقدام کند.  

مجری : در خبرها خواندیم که تسهیلاتی از طریق صندوق توسعه ملی به شرکتهای دانش بنیان اختصاص پیدا کرده است؟

احمدی : یک مقدمه کوتاه راجع به شرکت و اهمیت شرکت های دانش بنیان و یک گزارش مختصر از عملکرد صندوق توسعه ملی در این خصوص و عهدنامه ها و حمایت هایی که صندوق توسعه ملی برای شرکت های دانش بنیان دارد عرض کنم سال 1401 نامگذاری شده به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی و خود این نشان دهنده اهمیت و جایگاه شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصادی ، در تولید و در اشتغال است . ما حدود 7-8 هزار شرکت دانش بنیان ثبت شده در کشور که در حوزه های مختلف کشاورزی ، فناوری زیست، صنایع غذایی،دارو، شیمیایی، صنایع پیشرفته، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی، برق، خدمات تجاری و فناوری اطلاعات داریم کار می کنیم .اگر شما نگاه کنید به سیاست های اقتصاد مقاومتی ابلاغی در سال 1392 که حضرت آقا اعلام کردند تقریبا نیمی از 24 بند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به حوزه های دانشی هست . من می خواهم یک جمله کوچک بگویم و بروم سر وقت عملکرد صندوق. عرض من این است که اگر ما الان از کشورمان به عنوان یک کشور تولید کننده نفتی یاد می شود، سالها تلاش شده که این وابستگی به نفت کم شود، ما 160 لیتر که می شود تقریبا یک بشکه نفتی را مثلا امروز به قیمت 80 دلار دارد می فروشد. کشور دیگری که در حوزه دانشی فعال است مثلا مثل کره جنوبی ، یک گوشی ساده را به ما می فروشد به صدها برابر این قیمت. با وزن بسیار اندک 

مجری :با حمل و نقل راحت تر؟

احمدی : با وزن بسیار کم حتی خودش دیگر نمی آید تولید کند بلکه دانش این کالا را هم می فروشد ، طراحی می کند از فناوری و اطلاعات استفاده می کند برنامه می نویسد و می گوید آقای ویتنام بیا شما این را بساز ، چین شما بیا این را بساز ببینید این حوزه چقدر می تواند ارزش آفرین باشد و چقدر قدمت دارد . اما ببینیم که در این حوزه و برای حمایت از شرکت های دانش بنیان صندوق توصعه ملی و کلا کشور چه کار کرده است؟

آخرین گزارش بانک مرکزی برای شش ماهه 1401 اعلام کرده که صد درصد افزایش اعتبار داده شده برای شرکت های دانش بنیان در قالب 1404 شرکت دانش بنیان معادل 574 هزار میلیارد ریال تسهیلات دریافت کردند و مانده تسهیلات شرکت های دانش بنیان در پایان شهریور ماه 1401، 890 هزار میلیارد ریال بوده است . در این مدت صندوق توسعه ملی یعنی نیم سال اول حدود 7/6 هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده به شرکت های دانش بنیان که 5/2 هزار میلیارد ریالش الان جذب شده است یعنی شرکت های دانش بنیان آمدند این اعتبارات را استفاده کردند. ناگفته نماند ما به دلیل نوع قراردادی که داریم برای حمایت موثرتر از شرکت های دانش بنیان با تفاهم نامه ای که با معاونت علمی فناوری مبادله کردیم و این که همکاری بانک ها را هم داشتیم معادل همین میزان را هم از منابع بانکی پرداخت کردیم . در واقع خلاصه کنم یک چیزی حول و حوش ،  دو هزار میلیارد هم ماه پیش رو تزریق خواهیم کرد به بانک ها ، برای اجرای تسهیلات بخش دانش بنیان؛ مجموعا این طور می شود 6/9 هزار میلیارد ریال منابع ما به علاوه 6/9 منابع بانکی معادل دو دهم هزار میلیارد ریال تجهیز منابع انجام دادیم برای شرکت های دانش بنیان در سال جاری.

در پنج سال اخیر 64 فقره قرارداد داشتیم که معادل 39 هزار و خورده ای در بخش صنعت و معدن به شرکت های دانش بنیان تسهیلات دادیم و حدود دو هزار و 500 میلیارد در بخش آب و کشاورزی جمعا 41/5 هزار میلیارد ریال که 384 شرکت آمدند از این تسهیلات استفاده کردند. این تسهیلات از طریق 14 بانک آینده ، پارسیان ، پاسارگاد، پست بانک، توسعه صادرات و رفاه، سپه، صادرات ، صنعت و معدن، کارآفرین، کشاورزی، ملی ایران، تجارت و توسعه تعاون اعطا شده و رتبه تخصیصی استان ها هم به این ترتیب بوده تهران 27 درصد از این منابع را به خودش اختصاص داده جذب کرده و رتبه یک کشور را دارد . رتبه بعدی استان البرز 19 درصد، استان مرکزی، اصفهان، مازندران، قم، آذربایجان شرقی، خراسان، رضوی قزوین و زنجان ده استان برتر هستند مابقی استان ها قطعا در جایگاه بعدی قرار می گیرند و اما قسمت آخر عرایضم ، به غیر از این منابعی که صندوق تحویل داده ما معادل تقریبا 31 میلیارد دلار هم ،صندوق توسعه ملی صندوق ارزی است ما 99 درصد از منابع صندوق ارزی است و تنها یک درصد یا کمی کمتر از یک درصد منابع ما ریالی است .در آن بخش ارزی هم شرکت های بسیار زیادی وجود داشتند که در حوزه دانش بنیان طرح های بسیار بزرگی در حوزه صنعت اجرا کردند با استفاده از منابع ما ، اما من چون آمار دقیق را ندارم و این تفکیک انجام نشده حوزه دانش بنیان بوده نمی توانم آمار دقیقی ارائه کنم ولی همین اندازه بگویم که بهرحال 380 طرح بزرگ اجرا شد در حوزه فولاد، پتروشیمی و دارو و خیلی قسمت های دیگری از صنعت، که چون آمار دقیقی وجود ندارد من هم به آن اشاره نمی کنم. اما چه اقداماتی انجام دادیم ؟ اولین کاری که کردیم ما برای شرکت های دانش بنیان در نرخ تسهیلات این امکان را فراهم کردیم که دو درصد به هر شرکتی که دانش بنیان است نرخ سودش کمتر می شود این اولین کاری که انجام دادیم. در تمام طرح ها فعالیت های دانش بنیان را در اولویت قرار می دهیم نکته بعدی ، اهرمی کردن منابع صندوق است ما برای این که بتوانیم تخصیص منابع بهتری برای شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم بانک ها را ازشان خواستیم که به همان اندازه که ما منابع می آوریم برای اعطای تسهیلات شرکت های دانش بنیان ، بانک ها هم همین کار را بکنند در واقع آنچه که ما برای شرکت های دانش بنیان تخصیص می دهیم همان را بانک ها اضافه می کنند و توان تسهیلات دهی به این شرکت ها بیشتر فراهم می کنند ، ارتباطات بسیار خوبی با واحد علمی و فناوری ریاست جمهوری را برای طرح های هدفمند برقرارکردیم که انشاالله در آینده راجع به این صحبت خواهیم کرد؛ اما 4 تا ایده داریم برای شرکت های دانش بنیان. اولین نکته این که ما آمادگی داریم در حوزه های دانش بنیان، سرمایه گذاری های مناسب را ورود پیدا کنیم یعنی مشارکت کنیم در زمینه های مختلف . نکته دوم استفاده شرکت های دانش بنیان از تسهیلات اعتبارخریدار . ما هر شرکت دانش بنیانی که بتواند کالا یا خدمات خودش را به هر نقطه ای از جهان صادر کند آمادگی داریم که فروش آن به صورت اعتباری می تواند انجام شود به صورت نقد به ایشان پرداخت کنیم ،یعنی شرکت دانش بنیان می تواند برود در بازار نگاه کند و محصول و خدمات خودش را عرضه کند و اقساط مثلا یک ساله و دو سال بعد بخواهد پولش را از خریدار خارجی اش بگیرد ولی ما با استفاده از این مکانیسم می توانیم پولش را نقد پرداخت کنیم و تسهیلات ارزی که هم به صورت ارز و هم به صورت مانایی که معادل ارزی هست را ما آمادگی داریم برای شرکت های دانش بنیان فراهم کنیم .

مدیر بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی: در ۵ سال اخیر بیش از ۴۱ هزار میلیاردریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اعطا شده که ۳۹ هزار میلیارد ریال ان در بخش صنعت و معدن و بیش از دو هزار میلیارد ریال ان به صنایع تبدیلی و تکمیلی اختصاص یافته است.

انتهای پیام/

منبع : واحد مرکزی خبر

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما