یک کارشناس بازار سرمایه نوسانات اخیر بورس را بررسی کرد

در بورس سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

به هرحال باید قبول کنیم که وقتی جو ناامیدی بر کشور و بازار حاکم است و اعتماد لازم وجود ندارد، تصمیم به خروج از بازار کاملا منطقی و یک اتفاق معمولی است

در بورس سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- فرهاد کیانفرد: وضعیت بازار سرمایه در آبان ماه سال جاری با نوسان قابل توجهی همراه بود، هر چند در اوایل آبان‌ سهامداران با زیان ۳۰۱ هزار و ۹۰۹میلیارد تومانی مواجه شدند، اما پس از آن بازار سرمایه با حمایت‌های دولتی روندی صعودی به خود گرفت.به طوری که پرتفوی سهامداران ظرف ۲ هفته بیش از ۷۷۱ هزار و ۴۹۶ میلیارد تومان رشد کرد که این میزان افزایش قیمت، زیان سهامداران در پاییز امسال را به شکل کامل از بین برد و سهامداران را وارد ناحیه سودآوری کرد، اما این وضعیت در روز یکشنبه تغییر کرد و سهامداران به‌رغم سیگنال مثبت بازار ارز و رشد حدود ۵۰۰ تومانی دلار، زیان ۲۴ هزار و ۱۴۷ میلیارد تومانی را در سبد‌های خود شناسایی کردند و روز گذشته نیز بازار در یک روند کاهشی قرار گرفت و شاخص کل در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۱۰ هزار و ۹۶۸ واحد به رقم یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۱۷۱ واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با کاهش ۳ هزار و ۱۰ واحد به رقم ۳۹۸ هزار و ۸۱۵ واحدی همراه شد و ارزش بازار در بورس تهران نیز به بیش از ۵ میلیون و ۲۱۱ هزار میلیارد تومان رسید. در مجموع در معاملات روز دوشنبه ۲۳ آبان‌ماه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و ۶۷۹ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که بیشترین رقم در ۱۲ روز کاری اخیر به شمار می‌رود که این میزان خروج پول حقیقی نسبت به روز یکشنیه رشد ۱۱۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین خصوص حسن حسین نیا کارشناس بازار بورس اقتصاد 100عنوان کرد: «واقعیت این است که وعده‌هایی که از سوی دولت داده شده بود، اجرایی نشد و یا حداقل می‌توان گفت آنطور که باید و شاید نیاز به اجرا داشتند، عملی نشدند. تنها کاری که انجام دادند این بود که صرفا برای چند روز عرضه را محدود کردند. مجموع اینها منجر به این شد که عملا تقاضا تبدیل به عرضه شود. در کل ریسک های سیستماتیکی که وجود دارد و یاس و ناامیدی که در میان سرمایه گذاران وجود دارد که ان هم ناشی از شایعاتی است که در خصوص بودجه سال 1402 به گوش می‌رسد، باعث می‌شود که ما باز هم شاهد فروش سهام های حقیقی باشیم.»

وی ادامه داد: «البته می‌توان این خروج نقدینگی را از یک زاویه دیگر هم مشاهده کرد. یعنی به هرحال درست است که سهامداران حقیقی اقدام به فروش کرده اند اما با توجه به اینکه سهام توسط حقوقی‌های خریداری شده، پس خروج نقدینگی از بازار محسوب نمی‌شود. صرفا سهامداران حقیقی تصمیم به خارج کردن سرمایه خود گرفته اند. به عبارت ساده تر چون خرید و فروش صورت گرفته به این معنی است که نقدینگی جدید جایگزین شده.یعنی خلاء رخ نداده است و کاهشی هم در کلیت بازار ایجاد نشده است.»

او تصریح کرد: «اما به هرحال باید قبول کنیم که وقتی جو ناامیدی بر کشور و بازار حاکم است و اعتماد لازم وجود ندارد، تصمیم به خروج از بازار کاملا منطقی و یک اتفاق معمولی است. علاوه بر این با توجه بر اینکه حقوقی ها و شرکت های بزرگ هم به نحوی که مطلوب باشه، سرمایه خود را به خرید و حمایت از سهام ‌های زیرمجموعه های خود تخصیص نمی‌دهند، امکان اینکه دوباره شاهد روند نزولی بازار باشیم کاملا محتمل است.»

این فعال بازار سرمایه افزود: «با توجه به کسری بودجه ای که در دولت وجود دارد و افزایش هزینه های دولت برای سال 1402، اینکه ما بتوانیم مشوق‌های اساسی را در صنایعی مانند پتروشیمی داشته باشیم، خیلی دور از ذهن است. یعنی عملا من فکر نمی‌کنم که آنچه سرمایه‌گذاران برای تقویت سودآوری دنبالش بودن شرکت‌ها به احتمال بسیار زیاد، محقق نخواهد شد. مگر اینکه قیمت داخلی و جهانی دلار افزایش پیدا کند. لذا قطعا ما در آینده شاهد کاهش تقاضا در بازار بورس خواهیم بود.»

حسین نیا در پایان تاکید کرد: «به طور کلی در بازارهای مالی، بازارهای رقیبی وجود دارد که هرکدام از این بازارها، عقب افتادگی خودشان را متناسب با سیاستگذاری هایی که در سطح کلان انجام شده، به تدریج جبران خواهند کرد. در کشور ما هم با توجه به این میزان تورمی که در سال‌های اخیر داریم که میانگین 40درصد است، عملا بازار سرمایه یک عقب ماندگی محسوسی نسبت به بازارهای رقیب خود دارد. اما سیاستگذاری هایی که وجود دارد، مثل حمایت هایی که از سیستم بانکی کشور انجام می‌شود، عملا با نرخ بانکی فعلی تولید نمی‌تواند خیلی سودآور و به صرفه باشد. بنابراین متقابلا بازار سرمایه هم برای سرمایه‌گذار، جذابیت و آورده لازم را نخواهد داشت. بنابراین ادامه این روند نتیجه ای هم جز شرایط فعلی بازار سرمایه در برنخواهد داشت.»

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما