احتمال افزایش قابل توجه نرخ بهره بانکی در آمریکا

بیش از 80 درصد معامله گران، افزایش 75 واحد پایه ای نرخ بهره را در پایان نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا (فدرال رزرو) پیش بینی می کنند. این امر می تواند راه را برای افزایش هزینه‌های وام به بالای 5 درصد تا مارس 2023 هموار کند.

احتمال افزایش قابل توجه نرخ بهره بانکی در آمریکا

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100- حسن صادقی: بر اساس نظرسنجی که بلومبرگ انجام داده، انتظار می‌رود مقامات فدرال رزرو در نشست سیاست‌گذاری هفته آینده برگزار می شود، احتمال می رود نرخ بهره با افزایش زیادی همراه باشد و این نهاد همچنان موضع خود بر تقویت نرخ بهره را حفظ خواهد کرد و راه را برای افزایش هزینه‌های وام به بالای 5 درصد تا مارس 2023 هموار کند. 

این نظرسنجی نشان داد که بیشتر پاسخ دهندگان انتظار دارند که فدرال رزرو برای چهارمین جلسه متوالی نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد. کمیته بازار آزاد فدرال تصمیم خود را پس از یک جلسه دو روزه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه اعلام خواهد کرد. شرکت‌کنندگان پیش‌بینی کردند بانک مرکزی ایالات متحده پس از آن، افزایش 50 واحدی را در ماه دسامبر و به دنبال آن افزایش 25 واحدی را در دو نشست بعدی در ماه فوریه و مارس تصویب خواهد کرد. بر اساس این نظرسنجی، تشدید این سیاست، احتمال رکود اقتصادی در ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان را تقویت می کند.

جیمز نایتلی، اقتصاددان ارشد بین الملل در پاسخ به این نظرسنجی اعلام کرد: «فشارهای تورمی همچنان شدید هستند و فدرال رزرو قرار است در ماه نوامبر 75 واحد افزایش یابد. ما در حال حاضر با توجه به شرایط ضعیف اقتصادی و بازار، افزایش 50 واحدی را در دسامبر پیش‌بینی می‌کنیم.»

بر اساس ابزار FedWatch گروه  CME، که معاملات را دنبال می کند، بیش از 80 درصد معامله گران، افزایش 75 واحد پایه ای نرخ بهره را در پایان نشست دو روزه فدرال رزرو در هفته آینده، پیش بینی می کنند. تنها 18 درصد فکر می کنند که فدرال رزرو نرخ بهره را 50  واحد افزایش می دهد.  مقامات فدرال رزرو همچنین ممکن است اقداماتی را برای افزایش نرخ‌ بهره حتی بیشتر از حد انتظارماه سپتامبر، انجام دهد چراکه تورم بالا با وجود نرخ‌ها ی بهره بالاتر همچنان ادامه دارد. بانک مرکزی ایالات متحده نرخ اوج 4.6 درصدی را در سال آینده پیش بینی کرده بود، اما بسته به داده های اقتصادی در آینده، می تواند تغییر کند.

گزارش وزارت کار منتشر شده در اوایل این ماه نیز نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده که معیار مهمی برای قیمت کالاهای روزمره از جمله بنزین، مواد غذایی و اجاره است، در سپتامبر 0.4 درصد نسبت به ماه قبل و 8.2 درصد به صورت سالانه افزایش یافته است. رقمی بسیار بیشتر از پیش بینی کارشناسان بود. کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو، طی سخنرانی اخیر خود بیان کرد: «ما هنوز پیشرفت قابل توجهی در مورد تورم نداشته‌ ایم.»

داده های اقتصادی نشان می ‌دهد فشارهای تورم اصلی در اقتصاد همچنان زیاد است. تورم اصلی، تورم اقلام بی‌ ثبات مانند غذا و انرژی را حذف می‌کند، در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش یافت.  رابرت فریک، اقتصاددان برجسته بر این باور است که  «شاخص CPI بیشتر شده که عملا حاکی از آن است  که فدرال رزرو در ماه آینده 75 واحد و در دسامبر حداقل 50 واحد افزایش خواهد داد.  ما باید خود را برای اخبار بدتری در ماه اکتبر و نوامبر آماده کنیم زیرا افزایش قیمت نفت احتمالاً دوباره از کاهش به افزایش تغییر می کند.»

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما