25درصد ارزش بورس طی سه ماه از دست رفت

کارشناس بازار سرمایه گفت: ظرف سه ماه ارزش بازار از 6 هزار و 100 میلیارد تومان به حدود 4هزارو 600 رسیده‌است. یعنی 25 درصد ارزش بازار را در بازه زمانی 3 ماهه از دست دادیم.

25درصد ارزش بورس طی سه ماه  از دست رفت

به گزارش اقتصاد 100 فردین آقابزرگی درباره ارائه و ابلاغ بسته 10 بندی حمایت از بازار سرمایه از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهارداشت: معتقدم این بسته اگر اثرگذاری هم داشته باشد، در واقع به فرعیات پرداخته  و اساسا سازو کار اجرایی بیمه سهام تا 100 میلیون تومان، یا محدود کردن فعالیت بازارگردانی یا هماهنگی بین دستگاه ها و نهادها برای ثبات سود بین بانکی مشخص نشده و نیست.

وی درباره بند ششم این بسته در زمینه همکاری مشترک بانک مرکزی و وزارت اقتصاد جهت مدیریت نرخ سود، گفت: جلسات عدیده از یک سال گذشته در این باره برگزار شد و خاطرمان هست که آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد کشور اوایل امسال اعلام کرد که سقف نرخ سود بین بانکی 20 درصد در نظر گرفته شده اما امروز اوراق اخزا با نرخ 29 درصد در حال معامله است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه این بسته را در حد یک گفتار درمانی می‌دانم، ادامه داد: اگر نگاه بدبینانه به این بسته 10 بندی نداشته باشیم، حداکثر توان اثرگذاری رونمایی از این بسته و رایزنی‌های انجام شده؛ همان رشد 5 هزار واحدی شاخص در روز گذشته بوده که می دانیم این رشد هم  متاثر از حدود 8 شرکت شاخص ساز بوده که اثر آنها هم در همین حد بوده است.  

آقابزرگی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که اثرات متغیرهای کلان مانند نرخ بهره اوراق، میزان بدهی دولت، کاهش سودآوری شرکت‌ها به ویژه گروه‌های پتروشیمی و ... به مراتب بیش از آن است که مسئولان و مدیران در بورس با یک گردهمایی و یک جلسه اضطراری و منابع صندوق تثبیت بتوانند حرکت بازار را تغییر دهند و معتقدم موضوع اصلی متغییرهای کلان هستند و این اقدامات تاثیری ندارند.

وی درباره علت عدم اثرگذاری صندوق تثبیت در شرایط بازار سرمایه اظهار داشت: سال گذشته صحبت‌هایی شد مبنی براینکه 50 هزار میلیارد تومان وارد صندوق تثبیت می‌شود اما در حال حاضر کل اندازه این صندوق 11 هزار میلیارد تومان است یعنی معادل 3 روز کاری در بورس که بخشی عمده از منابع آن هم برای جلوگیری از نکول برخی از تعهدات، سپرده بانکی است. به طوریکه 3 هزار میلیارد تومان از 11 هزار میلیارد تومان این صندوق سپرده بانکی شده ضمن اینکه می دانیم بیش از 95 درصد از منابع غیر سپرده این صندوق‌هم  بر روی سهام سرمایه‌گذاری شده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بنابراین توانایی تزریق نقدینگی به بازار سرمایه وجود ندارد اساسا اگر نقدینگی وجود داشت دولت با چنین کسری بودجه مواجه نمی‌شد. مساله اصلی در بازار، نبود نقدینگی است که خود دولت این نقدینگی را با فروش اوراق به بانک‌ها، موسسات و شرکت‌های وابسته به دولت از بازار سرمایه خارج کرده است.

آقابزرگی درباره افت ارزش بازار سرمایه گفت: ظرف سه ماه ارزش بازار از 6 هزار و 100 میلیارد تومان به حدود 4هزارو 600 رسیده‌است. یعنی 25 درصد ارزش بازار را در بازه زمانی 3 ماهه  از دست دادیم.

وی ادامه داد: از انتهای اردیبهشت امسال شاخص کل و شاخص هم‌وزن به یک رکورد منفی و تعجب آور رسیدند به طوری که 9 درصد بازدهی شاخص کل منفی و 9 درصد شاخص هم‌وزن مثبت بوده‌ است. این وضعیت نشان می‌دهد که قسمت اعظم منابع کسانی که قصد حمایت از بازار را دارند صرف شرکت‌های پروزن بر روی شاخص شده‌ است و نکته دوم، مساله جذابیت این شرکت‌ها برای دست‌اندازی دولت به سود آنها مانند گروه فولاد و سنگ آهن بوده که به همین دلیل حدود 40 تا 50 درصد سود این شرکت‌ها کاهش پیدا کرده  و نشان می‌دهد که شرکت‌هایی  که سود آنها بیشتر بوده و صنایعی که در اقتصاد کشور سهم بیشتری دارند، بیشتر مورد دست‌اندازی قرارگرفتند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بخشی از کدهای حقیقی با اعمال سیاست‌های دافعه در بورس، از این بازار خارج شدند، ادامه داد: معتقدم سازمان بورس و دولت  به جای اعمال این بسته‌های حمایتی، اگر همان صنوق پالایش و دارا را ساماندهی می‌کردند بیشتر به نفع سهامداران حقیقی بود. ‌سازمان بورس و سایر مسئولان مربوطه برای ثابت کردن برادری خود و نشان دادن اراده‌ برای بهبود شرایط بازار سرمایه فقط کافی است که این دو صندوق را ساماندهی کنند که این صندوق‌ها در حال حاضر حدود 50 هزار یونیت هولدر ریز دارند.  در حالی که امروز سهام این صندوق 25 درصد زیرقیمت معامله می‌شود، بهتر بود سازمان بورس به جای بیمه سهام دار با 100 میلیون تومان، این دو صندوق را که عمده سهامدار آنها کدهای حقیقی هستند را سامان دهد و تا زمانی وضعیت این دو صندوق اصلاح نشوند آیا کسی می‌تواند به بسته‌های حماتی دولت اعتماد کند؟   

 

منبع : ایلنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز