سنگینی بی‌اعتمادی سهامداران بر 10 فرمان بورسی تازه

آیا 10 فرمان بورسی تازه می‌تواند تضمین‌‌‌کننده ورود پول به بازار سرمایه و برگرداندن اعتماد و امنیت سهامداران و کسب و کارهای فعال در بازار سرمایه باشد؟!

سنگینی بی‌اعتمادی سهامداران بر 10 فرمان بورسی تازه

به گزارش گروه پول و سرمایه اقتصاد 100مهشید خیزان: با توجه به اینکه حمایت از بازار اولویت اول دولت آقای رییسی بود؛ لذا نه تنها از ابتدای به کارآمدن این دولت تا به اکنون حمایت و مدیریتی مطلوب درخصوص بازار سرمایه مشاهده نشده بلکه این مدت بازار را کاملا به حال خود رها کردند و فعالان بازار سرمایه را به آسیب‌های مالی و روحی بسیار جدی دچار کردند.

با این همه بالاخره شنبه 7 آبان‌ماه 1401 خبر از 10 دستور از جانب سازمان بورس در جهت حمایت از بازار سرمایه تصویب و اجرایی شد. هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت فعلی بورس، همچنین تاثیر این 10 فرمان بر بازار سرمایه به اقتصاد 100 گفت: حال موضوع اینجاست که آیا این 10 فرمان می‌تواند تضمین‌‌‌کننده ورود پول به بازار سرمایه و برگرداندن اعتماد و امنیت سهامداران و کسب و کارهای فعال در بازار سرمایه باشد؟!

وی ادامه داد: برای به حرکت درآوردن مجدد چرخ‌های بازار سرمایه، تصمیمات مقطعی پاسخگو نیست، ضمن اینکه هیچ ‌یک از برنامه‌های حمایتی گذشته نیز نتوانست بازار را به مسیری متعادل و مثبت هدایت کند؛ چرا که شرایط بحرانی این بازار نیاز به تدوین یک برنامه جامع حساب‌ شده و گام به گام برای رفع مشکلات اساسی و ریشه‌ای دارد.

طبق اظهارات عصمت‌پناه به نظر می‌آید اعتراض و صدای سهامدار بیش از دو سال اخیر، کمی به مسئولین تلنگر زده اما این کافی نیست؛ چرا که تجربه نشان داده که نه بازار به این دستورات دل‌خوش بوده و نه مسئولین به اجرایی شدن آنها پایبند بودند، بنابراین نگرانی از این بابت است که آیا این بار هم این حمایت فقط برای دل‌خوش کردن و خاموش کردن صدای سهامدار به صورت موقت ارایه شده یا تصمیمات عملی و جدی پشت آن است. همچنین آیا این بسته می‌تواند قرمزی طولانی‌مدت این بورس خونین را به رنگ سبز مثبت تبدیل کند؟!

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بندهای حمایتی ذکر شده به صورت کلی بد نیست اما اگر واکنشی به این خبر آنطور که باید از طرف سهامداران نشان داده نشد، دلیل این است که مدت طولانی است سهامداران شاهد وعده‌های پوچ و در حد شعار برای حمایت از طرف مسئولین بوده‌اند که این وعده‌ها یا به موفقیت نرسیده‌اند یا کلا عملی نشده‌اند، پس تا سهامدار اثرات آن را بر بازار مشاهده نکند اعتمادی نخواهد کرد.

وی بیان کرد: بند محدود کردن بخش فروش بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی در بین بندها، یکی از مطالبات مهم این روزهای سهامداران است که اگر عملی شود برای بازار شرایط خوبی ایجاد خواهد کرد.

عصمت پناه گفت: از نظر بنده، بند توقف پذیره‌نویسی اوراق بهادار و عرضه‌های اولیه تا زمان بازگشت ثبات به بازار سرمایه نیز به صورت موقت در این شرایط بی‌رمق بازار می‌تواند کمک مقطعی به شرایط کنونی بازار باشد.

کارشناس بازار سرمایه به طور کل این بسته، هر چند انتظارات حداقلی بازار را مدنظر قرار داده اما باید توجه داشت بحث کلان و تصمیمات اساسی‌تر برای چالش‌های جدی این بازار واجب است.

برخی از این چالش‌ها شامل:

  • دخالت و دستکاری
  • قیمت‌گذاری دستوری
  • عدم نظارت بر ناظر، بازارگردان، حقوقی و ...
  • عدم ثبات و شفافیت اقتصادی
  • سیاست دستوری به خصوص برای صنایع ارزآور فلزی، معدنی، پتروشیمی
  • رانت
  • معاملات الگوریتمی که باید برداشته شود
  • هدایت نقدینگی دولتی‌ها به سمت اوراق و هدایت نقدینگی مردم به سمت ملک و خودرو و سکه و دلار و ... به جز بورس و چاره‌ای برای آن
  • موضوع کسری بودجه و روشن شدن موارد مهمی چون مشخص کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، عدم پیگیری مطالبات سهامداران، چند نرخی بودن ارز، عدم توجه به آینده صنایع و تطبیق با بازارهای جهانی به دلیل سو مدیریت، عدم توافقات و تعاملات بین‌المللی و مهم‌تر از همه شعار پول هست اما اعتماد نیست، شعار پول از بورس گریزان شده و ... به دلیل بی اعتمادی و بدبینی مردم نسبت به بازار و مسئولین و مشکلات ریشه‌ای و عمده بسیار دیگر که همه این‌ها در بازار به نوعی موثر هستند و رفع ابهام از آنها می‌تواند به بهبود روند بازار کمک شایانی کند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما