بانک مرکزی اروپا برای مهار تورم اقدام کرد

نرخ سود بانکی را 2 برابر کرد

بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه نرخ بهره معیار خود را دو برابر کرد و که از چهارشنبه هفته آینده یعنی 2 نوامبر، اجرایی خواهد شد.

نرخ سود بانکی را 2 برابر کرد

به گزارش اقتصاد 100، بر اساس داده های منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی اروپا (ECB)، این سازمان نظارتی روز پنجشنبه نرخ بهره معیار خود را دو برابر کرد.

راشاتودی گزارش داد، بانک مرکزی اروپا دومین افزایش متوالی به میزان 75 واحد پایه را انتخاب کرد که از چهارشنبه هفته آینده یعنی 2 نوامبر، اجرایی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، نرخ سود عملیات‌های ریفاینانس اصلی افزایش یافت و به 2.00 درصد رسید و نرخ تسهیلات سپرده نیز روی 1.50 درصد ثابت شد و نرخ تسهیلات وام نهایی 2.25 درصد تعیین شد.

طبق داده‌های این سازمان تنظیم‌کننده، آخرین بار بیش از 10 سال گذشته، همین میزان نرخ بهره مشاهده شد. افزایش قبلی در مقیاس مشابه در ماه سپتامبر انجام شد.

بانک مرکزی اروپا در تلاش است تا نرخ تورمی را که در حال حاضر حدود 10 درصد است، تحت کنترل درآورد که پنج برابر بیشتر از سطح هدف این بانک محسوب می‌شود.

این نرخ بهره بر هزینه های مصرف کنندگان و کسب وکارها تأثیر خواهد گذاشت. نرخ های بالاتر به معنای استقراض کمتر و مصرف کمتر است و در نتیجه رشد قیمت را کاهش می دهد.

با این حال، کندتر شدن فعالیت اقتصادی ناشی از این اقدام می تواند منجر به رکود شود؛ چیزی که بسیاری از اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند در پایان سال جاری و اوایل سال آینده میلادی در اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد.

برخی از رهبران اتحادیه اروپا مانند جورجیا ملونی، نخست وزیر تازه انتخاب شده ایتالیا و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز علیه افزایش نرخ بهره صحبت کرده‌اند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما