گزارشاتی که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را قانع نکرد

گزارشاتی که نتوانسته سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را قانع کند به نظر می رسد اکنون اقبال و انتظار برای گزارش‌های بهینه برای ماه‌های آینده باید در سهم‌ها و صنایعی که به صورت خصوصی‌تر و بدون تابعیت از قیمت‌گذاری دستوری حرکت می‌کنند.

گزارشاتی که سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را قانع نکرد

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مهشید خیزان: هفت ماه از ابتدای سال 1401 گذشت و این درحالی است که شرکت‌ها درحال ارسال گزارشات 6 ماهه خود به سامانه کدال هستند؛ گزارشاتی که به نظر می‌رسد نتوانسته سهامداران را قانع کند.

بر همین اساس، علی طباطبایی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص گزارش‌های 6 ماهه شرکت‌ها به اقتصاد 100 گفت: محاسبات و تجربه نشان داده در شرایطی که قیمت‌گذاری دستوری به بازار حاکم است و سودسازی‌ها را تحت تاثیر مستقیم خود قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ازطرفی هم تامین ارز خیلی از مجموعه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ ما دچار تردید هستند، بنابراین برآورد بنده این است که بنگاه‌های بزرگ ما تا مادامی که تا سقف قیمت‌گذاری دستوری شکسته نشده، نمی‌توانند گزارشات بهتر و مطلوب‌تری از این گزارش‌ها ارائه کنند.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: پس به نظرم اقبال و انتظار برای گزارش‌های بهینه برای ماه‌های آینده باید در سهم‌ها و صنایعی که به صورت خصوصی‌تر و بدون تابعیت از قیمت‌گذاری دستوری حرکت می‌کنند، باشد؛ مثل کاشی و سرامیک، برخی از سهم‌های گروه مواد غذایی.

به گفته طباطبایی برای بررسی گزارشات 6 ماهه، طبق خوب و بد بودن آن‌ها و در مقایسه‌ای که دوستان کارشناس انجام می‌دهند، باید انجام شود و همچنین از نظر بنده گزارشات 6 ماهه برای کسانی که امروز قصد ورود به بازار دارند، جذابیت دارد و مطلوب است. ولی گزارشات 6 ماهه نسبت به سال‌های گذشته مخصوصا برای پالایشی‌ها، گزارشات خوبی بود اما موضوعی که وجود دارد این است که این گزارشات برای پوشش دادن، P/E زیان دیده بازار برای سال گذشته و سال قبل‌تر از آن کفاف نمی‌دهد. یعنی سودسازی‌های شرکت‌ها، قیمت‌های خریدهای بالای سال گذشته را پوشش نمی‌دهد و انتظار سرمایه‌داری که فعلا در بازار است را کاور نمی‌کند.

به نظر می‌رسد عدم پوشش این انتظار برای سهامداران زیان‌دیده مطلوب نبود. لذا فکر می‌کنم که سرمایه‌گذارهای جدید باید به این گزارشات اقبال نشان می‌دادند که باتوجه به ریسک‌های سیستماتیکی که الان وجود دارد، اجازه نمی‌دهد سرمایه‌گذار جدید ورود کند و سرمایه‌گذار قدیمی را هم این سودسازی‌ها اقناع نکرد و با هر محاسبه‌ای که برویم، ریزش‌های سهام‌هایی که در دوران گذشته بودند را پوشش نمی‌دهد. بنابراین فکر نمی‌کنم این گزارش‌ها برای جذب سرمایه جدید مطلوب باشد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما