دلار در آستانه لمس 38 هزار تومان؟!

طبق آخرین آمارها، این روزها قیمت دلار در کانال‌های 32 تا 33 هزار تومانی درحال نوسان است. به طوری‌که اکثریت کارشناسان این حوزه معتقدند به عددهای کمتر از 30 هزار تومان برنمی‌گردد و احتمال لمس قیمت 38 هزار تومان هم وجود دارد.

دلار در آستانه لمس 38 هزار تومان؟!

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100: مهشید خیزان: در این زمینه مریم محبی، کارشناس بازارهای مالی درخصوص پیش‌بینی خود از وضعیت دلار در شرایط کنونی و باتوجه به جنگ روسیه و اوکراین و همچنین اعتراضات اخیر در کشور به «اقتصاد 100» گفت: برای قیمت دلار، باید آن را از دو منظر بررسی کرد؛ ابتدا اینکه ارزش دلار در سطح جهانی که با شاخص index مشخص است، درحال افزایش بوده و نکته دوم، سیاست‌های انقباظی شدید امریکا است که درحال افزایش است. بنابراین به نظر می‌رسد، ارزش دلار همچنان درحال افزایش است.

به گفته محبی یکی دیگر از مسائلی که در رابطه با بحث ارز مطرح می‌شود، موضوع کرونا است؛ به این ترتیب که در سطح بین الملل، موضوع تورم ناشی از ارزپاشی دولت‌های مختلف برای حمایت از کسب و کار در این دوران بوده که هم اکنون این موضوع نمود پیدا کرده و ما با یک تورم بی سابقه در جهان روبه‌رو هستیم. به همین دلیل بانک‌های مرکزی جهانی با محوریت فدرال رزرو، درحال اتخاذ سیاست‌های شدید انقباظی هستند. با افزایش نرخ بهره، قیمت دلار در کشورهای مختلف، افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا که شاخص index دلار رو به رشد است. زمانی که فدرال رزرو، با اتخاذ تصمیم‌ها و سیاست‌های انقباظی، نرخ بهره را بالا می‌برد، یعنی می‌خواهد جذابیت دلار را برای بازارها بیشتر کند و دلار نسبت به سایر کامودیتی‌های امن مثل طلا و نقره، جذابیت بیشتری داشته باشد. بنابراین با توجه به اینکه تورم در جهان درحال افزایش است، سیاست‌های انقباظی امریکا هم می‌تواند ادامه‌دار باشد و تا از بین نرفتن، تورم جهانی این سیاست‌ها می‌تواند ادامه داشته باشد. به این ترتیب، باتوجه به سیاست‌های موجود به نظر می‌رسد حداقل تا نیمه‌های سال آینده این روند ادامه داشته باشد.  

محبی اضافه کرد: در ایران اما نبود زیرساخت‌ها، نبود روابط دیپلماتیک، تحریم‌های موجود و کاهش قدرت پول ملی، باعث شده تا همچنان قیمت دلار در بالای 32 هزار تومان باقی بماند. در نتیجه چشم انداز مثبتی برای کاهش نداریم و حتی به نظر می‌رسد که همچنان شاهد روند افزایش قیمت دلار باشیم.

وی با ارائه پیشنهاداتی، ادامه داد: اگر سیاست‌های کنترلی دولت همچنان ادامه داشته باشد، فعلا قیمت دلار در همین بازه تا 28 تا 33 هزار تومان باقی خواهد ماند، اما اگر سیاست‌های کنترلی کاهش پیدا کند که بعید هم نیست این اتفاق به زودی رخ بدهد، شاهد افزایش بیشتر قیمت دلار خواهیم بود.

این کارشناس اقتصادی درخصوص جنگ اوکراین و روسیه و تاثیر آن بر قیمت دلار در ایران گفت: این موضوع به خودی خود تاثیر چندانی ندارد، اما از آنجایی که ایران شریک استراتژیک روسیه است، بنابراین این موضوع هم می‌تواند به طور ضعیفی بر افزایش قیمت دلار تاثیرگذار باشد.

محبی در پایان اضافه کرد: درمجموع نمی‌توان رقم دقیقی را برای قیمت دلار در آینده کوتاه متصور شد، اما بعید نیست که به زودی قیمت دلار تا حدود 38 هزار تومان هم بالا برود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما