بازارهای جهانی به خواب زمستانی رفتند

نگاه بازارها به تصمیم فدرال‌رزرو

اقتصاد۱۰۰- تحولات بازارهای جهانی حاکی از آن است که طلا و رمزارزها در لحظات پایانی بازارها برای دومین هفته متوالی در کانال‌های قیمتی سابق خود باقی ماندند. این امر را می‌توان به چشم‌انتظاری بازارها در خصوص افزایش نرخ بهره در نشست بعدی کمیته بازار باز فدرال رزرو نسبت داد. در این راستا باید به واکنش بازارها پس از اعمال سیاست‌های پولی از سوی این نهاد اشاره کرد.

نگاه بازارها به تصمیم فدرال‌رزرو

به گزارش اقتصاد۱۰۰ و به نقل از دنیای اقتصاد، در این میان برخی از تحلیل‌گران با استناد به روند احتمالی شاخص دلار در واکنش به کاهش سرعت نرخ بهره، طلا و رمز‌ارزها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و در خلاف روند دلار جهانی به مسیر خود ادامه خواهند داد. بر این اساس هر اونس طلای جهانی بار دیگر در حوالی ۱۹۳۰ دلار در حال نوسان است. بازار رمزارزها از جمله بیت‌کوین نیز همچنان در حال نوسان در سقف کانال ۲۲ هزار دلاری است. با وجود چشم‌انتظاری بیت‌کوین در خصوص عملکرد سرمایه‌گذاران، اتریوم واکنش تند‌تری از خود نشان داد و حمایت کانال ۱۶۰۰ دلاری را از دست داد. در نهایت باید اغمای بازار جهانی را به مقاومت شاخص دلار در کانال ۱۰۱ واحدی تعبیر کرد.

مسیر جدید فدرال رزرو چگونه خواهد بود؟

با توجه به برگزاری نشست بعدی جرمی پاول با سیاستگذاران خود در خصوص روند کاهشی تورم و اعمال سیاست‌های پولی جدید، بازارهای جهانی برای دومین هفته متوالی در جایگاه سابق خود باقی ماندند. البته در این راستا از دوراهی شاخص دلار نیز نباید غافل شد.

به نظر می‌رسد کمیته بازار باز فدرال رزرو پس از هفت مرتبه اعمال سیاست‌های انقباضی در سال ۲۰۲۲، بار دیگر قصد دارد نخستین سیاست پولی انقباضی خود را در اواخر ماه ژانویه و رقمی معادل ۲۵/ ۰ واحد درصد به ثبت برساند. اما مسیریابی دلار جهانی چگونه خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که هرچند با عملکرد احتمالی این نهاد شاخص دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد، اما این موضع برای شاخص دلار کافی نیست؛ زیرا افزایش ۲۵/ ۰ واحد درصدی نرخ بهره نشان‌دهنده آن است که سرعت سیاست‌های انقباضی رو به کاهش است. با کاهش سرعت افزایش نرخ بهره، این ارز آمریکایی که در نتیجه اقدامات سیاستگذاران در سال ۲۰۲۲ به بالای ۱۰۰ واحد راه پیدا کرده بود، به کانال سابق خود در حوالی ۹۰ واحد بازخواهد گشت. در مقابل تحلیل‌گران معتقدند که گرچه از سرعت سیاست‌های پولی کاسته شده است، اما افزایش نرخ بهره همچنان در روند شاخص دلار تاثیرگذار بوده و آن را بیش از پیش تقویت خواهد کرد. عوامل ذکر شده در نهایت سبب شدند تا این ارز آمریکایی تا نتایج قطعی جلسه پاول، سرجای خود باقی بماند. در این میان لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز قصد دارد تا با افزایش نرخ بهره در نشست بعدی خود، بار دیگر اقدامات ضد تورمی را آغاز کرده و از افزایش هزینه‌ها جلوگیری کند.

 

انتهای خبر 

 
منبع : دنیای اقتصاد

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : قیمت طلا و سکه در شروع چهارمین روز هفته با افزایش بازگشایی شد.

اخبار سلامت

سینما در سینما