فدرال رزو سرعت افزایش نرخ بهره را کندتر خواهد کرد

برخی از مقامات فدرال رزرو تمایل خود را برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره نشان داده اند و برنامه هایی برای تصویب افزایش کمتر در دسامبر خواهند داشت.

فدرال رزو سرعت افزایش نرخ بهره را کندتر خواهد کرد

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- حسن صادقی: پس از گزارشی مبنی بر اینکه فدرال رزرو ایالات متحده احتمالا در ماه دسامبر، در خصوص افزایش کمتر نرخ بهره بحث خواهد کرد، سهام بازارهای مالی ایالات متحده در روز جمعه افزایش یافت و این امید را افزایش داد که بانک مرکزی ممکن است آهنگ افزایش نرخ بهره را با سرعت کمتری پیگیری کند هرچند که برخی از سران فدرال رزو اعلام کرده اند که نرخ بهره تا حدود 5 درصد بیشتر افزایش نخواهد یافت.

با این حال بازار سهام در هفته ای که گذشت همچنان نتوانسته است افت دوره های پیشین خود را جبران کند. به ویژه آنکه در هفته جاری درآمدهای 5 شرکت بزرگ S&P 500 منتشر می شود و شرایط موجود دلالت بر این دارند که با توجه به سیاست کاهش هزینه ای بسیاری از شرکت ها، هزینه های تبلیغاتی آنها به شدت کاهش یافته است. از این رو انتظار می رود درآمد شرکت های غولی نظیر گوگل و مایکروسافت، کاهش یافته باشد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، برخی از مقامات فدرال رزرو تمایل خود را برای کاهش سرعت افزایش نرخ بهره نشان داده اند و برنامه هایی برای تصویب افزایش کمتر در دسامبر خواهند داشت. مری دالی، رئیس فدرال رزرو سانفرانسیسکو نیز این موضوع را تصدیق کرد و اعلام کرد «زمان آن رسیده است که در مورد کاهش سرعت افزایش هزینه‌های استقراض صحبت کنیم چراکه نباید با افزایش شدید نرخ‌های بهره، اقتصاد را به یک "رکود اجباری" وارد کنیم.»

علاوه بر این، رئیس بانک فدرال رزرو شیکاگو، چارلز ایوانز، ادعا کرد فدرال رزرو باید تا اوایل سال آینده نرخ بهره را «کمی بالاتر از» 4.5 درصد برساند و سپس آن را حفظ کند. بیشتر تحلیلگران انتظار دارند فدرال رزرو برای چهارمین جلسه متوالی در ماه نوامبر، نرخ بهره را 75 واحد افزایش دهد. بازارهای سهام در سال جاری تحت فشار قرار گرفته‌اند چراکه بانک مرکزی مسیر افزایش نرخ بهره را در پیش گرفته است و تلاش می‌کند بر تورم سرکش کنونی حاکم شود.

میانگین صنعتی داوجونز 748.97 واحد یعنی 2.47 درصد افزایش یافت و به 31082.56 واحد رسید، S&P 500 با 86.97 واحد(2.37 درصد) به 3752.75 واحد رسید و نزدک کامپوزیت با 0.21 درصد درصد افزایش یافت.

کاهش نگرانی های بازار از افزایش نرخ بهره به بازار سهام کمک کرد تا از زیان های اولیه خود بازگردند چراکه بسیاری از شرکت ها پس از ثبت کمترین رشد درآمد سه ماهه خود در پنج سال اخیر، به دلیل کاهش هزینه های تبلیغاتی بر اثر تورم و مشکلات ژئوپلیتیک، 28.08 درصد سقوط کرده اند.  این موضوع بر سایر شرکت‌هایی که به شدت به درآمدهای تبلیغات متکی هستند، مانند Meta Platforms Inc، تاثیرات زیادی گذاشته است.

هفته آینده نیز شرکت هایی از قبیل توئیتر، ماکروسافت، آلفابت و اپل درآمدهای خودهای را منتشر خواهند کرد. به رغم نتایج ناامیدکننده اخیر در برخی متغیرهای سیاست گذاری های دولتی، فصل سه ماهه سوم، بیشتر از دوره های قبل خود سود ده بوده است که این موضوع بیشتر به دلیل کاهش هزینه هایی نظیر تبلیغات بوده است.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما