امکان بروز قحطی مس در بازارهای جهانی

بزرگترین شرکت معدنی جهان اعلام کرد که بازار مس ممکن است تا پایان دهه با کسری عرضه روبه رو شود چراکه با افزایش کاربرد انرژی های تجدید پذیر و پنل های خورشیدی، تقاضای این فلز افزایش می یابد و همزمان استخراج فلز از معادن موجود نیز سخت‌تر خواهد شد. این موضوع نشان می دهد که آینده شرکت های معدنی در آینده، نقش مهمی در بازار سهام خواهد داشت و چشم انداز آن در بلند مدت بسیاری مثبت ارزیابی می شود.

امکان بروز قحطی مس در بازارهای جهانی

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مایک هنری، مدیر ارشد اجرایی شرکت بی اچ پی، در این باره معتقد است اگرچه ذخایر کافی مس و سایر فلزات مانند نیکل و لیتیوم برای اجرای سیاست های انرژی پاک که در دستور کار کشورهای اروپایی قرار گرفته، وجود دارد اما بیم آن می رود که عرضه و تقاضا همزمان نتوانند همدیگر را پوشش دهد. به عبارت دیگر در زمانی که بازارهای جهانی شاهد افزایش تقاضا برای مس باشد، تولید کنندگان نتوانند جوابگوی نیاز موجود باشند. 

این اظهارات در حالی مطرح می شود که در برهه های اخیر به دلیل کاهش فعالیت های اقتصادی نظیر ساخت و ساز و انتقال برق رسانی، تقاضا برای مس کاهش یافته است. افت بازار مسکن در چین و افزایش تورم در اروپا، تقاضا برای مس را به شدت کاهش داده است. این در حالی است که شرکت های معدنی و بانک‌ها به دلیل نقش فلز مس در انرژی های پاک، تقریبا نسبت به چشم‌انداز بلندمدت این فلز خوش‌بین هستند اما قیمت‌ها نسبت به بالاترین رکورد ماه مارس، حدود 30 درصد کاهش یافته است چراکه رشد اقتصادی در مواجهه با افزایش نرخ‌های بهره، کاهش یافته است. برخی از شرکت های مهم معدنی از کمبود فلزات اساسی در ماه های آینده خبر می دهند. مدیر ارشد اجرایی شرکت بی اچ پی در این باره اعلام کرد که بازار در چند سال آینده با کمبود مازاد عرضه روبرو خواهد شد. این واقعه قبل از  پایان دهه میلادی موجود اتفاق می افتد چراکه در حال حاضر بسیاری از معادن از نظر شرایط برداشت، در حالت استخراج پیچیده قرار گرفته اند و از نظر زمین شناسی، استخراج معدنی آنها به تکنولوژی های پیچیده تر و پر هزینه تر نیاز دارد.

از سوی دیگر شرایط اقلیمی و اهمیت یافتن مسائل زیست محیطی نظیرمدیریت آب، مشارکت جامعه، مجوزهای زیست محیطی نیز به طور سخت گیرانه تری در حال گسترش است و بر پیچیدگی های موجود به شدت افزوده است.

کوستا بینتاس، یکی از روسای بازرگانی فلزات و مواد معدنی در گروه ترافیگورا، گفت که انتقال انرژی و عرضه محدود موجب افزایش قیمت مس خواهد شد و ذخایر به کمتر از سه روز مصرف جهانی کاهش خواهد یافت. پایان سال ریچارد آدکرسون، مدیر اجرایی ماینر اعلام کرد که قیمت مس نشان می دهد  بازار فیزیکی این فلز هنوز به به‌طور قابل توجهی با کمبود عرضه رو به رو نیست. 

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما