اطلاعاتی درباره نظارت بی‌سابقه بر مشتریان بانکها

کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: شبکه بانکی نیازمند اطلاعاتی است که ریسک اعتباری مشتریان را مشخص کند همچنین بانک مرکزی برای اینکه بتواند نظارت کافی بر روی عملکرد شبکه بانکی داشته باشد، نیازمند اطلاعاتی است که از طریق سامانه سمات به دست می آورد.

اطلاعاتی درباره نظارت بی‌سابقه بر مشتریان بانکها

به گزارش اقتصاد۱۰۰ و به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، برنامه میز اقتصاد با حضور آقای مصطفی حبیب الله کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت حضوری و آقای حسن میرزایی  مدیر نرم‌افزاری بانک مرکزی به صورت تلفنی به بررسی موضوع  پیگیری آخرین وضعیت سامانه سمات پرداختند.

مجری : یک نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که فقط دستگاه ها نیستند که باید به سمات خدمات بدهند یکسری سامانه ها وجود دارد مثل همان سامانه جام که خدمت شما عرض کردم بسترش مهیا است و اطلاعاتش همان جا هست فقط باید اطلاعات را بانک ها دریافت کنند از شرکتها آنجا بارگذاری کنند و بانک مرکزی هم از آنها استفاده کنند در این خصوص بیشتر صحبت خواهیم کرد آقای مصطفی حبیب الله کارشناس اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت حضوری در استودیو میز اقتصاد هستند آقای حسن میرزایی هم مدیر نرم‌افزاری بانک مرکزی به صورت تلفنی به جمع ما اضافه خواهد شد.

 

سوال : آقای حبیب الله سلام بر شما اصلا اهمیت سمات چیست و ما چقدر به این سامانه باید تاکید کنیم به درد مردم چقدر میخورد؟

حبیب الله :  یکی از روش های پیشگیری از ایجاد مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی و همچنین کاهش ریسک اعتباری شناسایی در واقع مشتریان شبکه بانکی نیازمند اطلاعاتی است که ریسک اعتباری آن مشتریان را مشخص کند همچنین بانک مرکزی برای اینکه بتواند نظارت کافی بر روی عملکرد شبکه بانکی داشته باشد که به چه اشخاصی تسهیلات ارائه کرده تعهدات برایشان ایجاد کرده در واقع این نیازمند اطلاعاتی است که از طرف شبکه بانکی برای بانک مرکزی در اختیارش قرار داده میشود از طریق سامانه سمات و این کمک میکند که در واقع الزام کردنشان نسبت به در واقع ثبت این اطلاعات و همچنین بررسی وضعیت اعتباری و سپس ارائه تسهیلات کمک می کند که ریسک شبکه بانکی به صورت کلی بیاید پایین.

سوال : اگر الان این اتفاق کامل نیفتاده چه مشکلاتی را تا الان رقم زده هم برای شبکه بانکی و هم برای مردم

حبیب الله : ما شاهد این بودیم که در واقع مطالبات و در واقع تسهیلات و تعهدات ای هست که تعهدات کلانی هست که برای شبکه های بانکی ایجاد شده و تبدیل به مطالبات غیر جاری شده و این شده است که در واقع توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها به مردم بیاید پایین طبیعی است که یک ظرفیتی شبکه بانکی دارد در واقع وقتی توان تسهیلات‌دهی یک بانک پر میشود به واسطه تسهیلات دهی به اشخاص مرتبط یا ارائه تسهیلات تعهدات کلان که غالباً به صورت تسهیلات و اشخاص مرتبط بوده خوب طبیعتا بعضی از مردم که مراجعه می کنند به شبکه بانکی اینکه بانکی در پاسخ می‌گوید که من توان تسهیلات‌دهی را ندارم یا سقف تسهیلات پر شده.

سئوال : یعنی یک بانکی انقدر به شرکت‌های زیرمجموعه خودش یا کسانی که نباید وام میگرفتند وام داده که دیگر توان تسهیلات‌دهی به شخصی که واقعا نیاز حقیقی‌اش است گرفتن تسهیلات را نداشته و آن هم از همین سامانه سمات از همین نبود سامانه سمات است؟

حبیب الله: دقیقا نسبتهای احتیاطی بانک خوب به واسطه تبدیل شدن این تسهیلات که در مطالبات غیر جاری وضعیت نابسامان ایجاد می‌کند و برای بانک بانک هم طبیعتاً طبق دستورالعمل های بانک مرکزی نمی‌تواند در واقع برخی از این تسهیلات را ایجاد کند .

سوال: متشکرم از شما آقای حسن میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم افزار بانک مرکزی پشت خط ارتباطی ما از آقای میرزاپور سلام بر شما بفرمایید که آخرین وضعیت سامانه سمات به چه صورت است چقدر پیشرفت داشته و چه تعداد از بانک ها الان اطلاعات خودشان را دارند در سمات ثبت می کنند ؟

میرزاپور : در بانک مرکزی از چند سال پیش بحث سامانه سمات و تکمیل کردن سرویس های آن به طوری که بتواند پوشش دهنده اعتبار سنجی در سطح شبکه بانکی کشور باشد شروع شد پیش نیاز این کار وجود ارتباطات سیستمی سازمانی و اطلاعاتی بین سازمانهای مختلف بود در این خصوص دوتا آیین نامه وجود دارد یکی آیین نامه پیشگیری از انباشت مطالبات غیرجاری بانک مصوب که مصوب سال ۹۷ است نظام سنجی اعتبار سال ۹۸ تکالیفی برای سازمان های مختلف اندیشیده شده و قالب این موضوعات این است که اطلاعات اعتباری اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی در بانک مرکزی جمع شود و بر اساس این بانک مرکزی بتواند وضعیت اعتباری شخص را به بانک ارائه بکند و بر اساس آن وضعیت اعتباری وقتی که تعهدات بانکی را دارد به افراد ارائه می کند بتواند انجام بگیرد اگر این اعتبارسنجی صورت بگیرد خوب برآیند های تسهیلات‌دهی مشکلاتی پیش نمی آید و در نهایت این منفعتش به شبکه بانکی و نهایت به مردم می رسد.

سوال: چقدر حالا این سامانه از آن مصوباتی که شما تاریخش را بهش اشاره کردید چهار تا پنج سال دارد می گذرد چقدر پیشرفت داشته الان هم در حوزه سایر نهادهایی که باید به شما خدمات بدهند و هم سایر بانکها که باید به شما خدمات بدهند شما در چه وضعیتی هستید؟

میرزاپور: واقعیتش این است که ارتباط با سازمانهای و گرفتن اطلاعات از آنها سخت است خیلی سخت است.

 سوال : چرا سخت است ؟

میرزاپور: کلاً سازمان های دولتی در ایران زیاد رغبتی به ارائه اطلاعات.

سوال : خوب میشود نام ببرید که کدام دستگاه رغبتی به این داشته است که با شما همکاری بکند ؟

میرزاپور: خداروشکر اخیراً همکاری های خیلی خوبی را انجام داده‌اند یک سری سازمان ها از همان ابتدا با ما همکاری خیلی خوبی داشته‌اند و یکسری سازمان ها در بروکراسی اداری گیر کرده اند و بعد از یک مدتی دیگر موضوع حل شد و توانستیم از آنها بگیریم .

سوال چند دستگاه سرجمع هستند؟

میرزاپور: ببینید ما سازمان امور مالیاتی را داریم سازمان ثبت احوال را داریم سازمان املاک املاک و اسناد را داریم گمرک را داریم بورس را داریم قوه قضاییه را داریم فرا جا و وزارت کار.

سوال : خوب هر کدام از این ها را به تفکیک می گوید چقدر همکاری داشته‌اند؟

میرزاپور : به صورت کلی بگویم همکاری‌ها به نسبت خوب بوده.

سوال : اولش گفتید که رغبتی نداشتند؟

میرزاپور: اول رغبتی نداشتند اما بعد از اینکه برگزار شد و پیگیری‌ها صورت گرفت بالاترین مقام دستگاه ها پیگیری صورت گرفت دیگر آن اجباری ایجاد شد.

سوال : پس از الان همه دستگاه هایی که نام بردید رغبت دارند که همکاری کنند ؟

میرزاپور: من اگر اجازه بدهید یکی یکی خدمت شما عرض بکنم همه را نمیشود با یک دید نگاه کرد سازمان امور مالیاتی اولین سازمانی است که از همان اول همکاری اش با ما خیلی خوب بود خود بانک مرکزی هم در ارائه اطلاعات سازمان امور مالیاتی خیلی پیشرو بوده و کمک کرده یکی دوتا سرویس می‌خواهند در حال هماهنگی هستیم که این سرویس ها را بگیریم مثل سرویس تکمیلی بدهی مالیاتی که قول داده اند این اطلاعات را به ما بدهند.

سوال: تا کی ؟
میرزاپور : تقریباً می‌توانیم بگوییم که حول و حوش ۹۰ تا ۹۵ درصد اطلاعات را توانستیم از امور مالیاتی بگیریم .

سوال : تا کی ۱۰۰ درصد میشود مالیات ؟

میرزاپور: ببینید واقعیتش این است که زمان بندی نمی توانیم بدهیم سوال شما یا اداره مالیات میرزاپور بله نمایندگان دوستان مالیاتی اگر اینجا بودند می‌توانستند زمان بگویند .

سوال : به شما هم زمانبندی نگفته‌اند یعنی شما نمی دانید که سامانه برای شما ؟

میرزاپور: نظر در خصوص زمانبندی فعلاً می توانند چیزی ارائه کنند سازمان بعدی سازمان ثبت احوال است سازمان ثبت احوال یک مشکلی که با این سازمان داریم این است که کلاً اطلاعات قابل اتکایی در سازمان وجود ندارد خصوصاً اطلاعات قدیمی خصوصا اطلاعاتی که برای شهرستان های دور هست آنها زحمت کشیده اند یک سامانه‌ای تدارک دیده اند که این اطلاعات را تجمیع بکنند متمرکز بکنند و قابل اتکا بکنند پیگیر کار هستیم حول و حولش.

سوال : این را هم نمی توانید به ما بگویید که کی صددرصد میشود؟

میرزاپور: زمان از من نپرسید چون واقعاً .

سوال :ببخشید شما به ما نمی گویید یعنی نمیدونید که نمی گوید یا نمی خواهید که بگویید؟

میرزاپور: طبق این سابقه که از سال ۹۷ و ۹۸ که با سازمان ها و جلسات داشتیم و همکاری که داشتیم ما پیش‌بینی می‌کردیم مثلاً در ۶ماه اطلاعات را از آنها بگیریم ولی به دوسال کشیده بعضی موقع ها یعنی واقعیت این است که حتی سازمان مقابل هم بعضی موقع ها نمی داند که آن بروکراسی جواب می دهد بعضی موقع ها اطلاعات وجود ندارد.

سوال: کسی یا دستگاهی و یک نهاد نظارتی نیست که به عنوان نهاد نظارتی باشد یا الزام بکند و یا تسریع بکند اگر این شکلی از آن ۱۰ درصد بماند و از آن ۴۰ درصد بماند تا دو سال دیگر هم نمی شود ؟

میرزاپور: همه این راه ها را رفته ایم از سازمان بازرسی و نظارتی هم کمک گرفته این کمک های خیلی خوبی کرده اند یکی از عوامل پیشرفت بانک مرکزی سازمان های بازرسی و نظارتی بوده که.

سوال :فقط این دستگاه‌ها را برویم سریعتر ثبت احوال را فرمودید ۶۰ درصد ؟

میرزاپور: بله ثبت احوال حدود ۶۰ درصد سازمان ثبت ثبت اسناد و املاک کشور این هم حول و حوش همان ۵۰ تا ۶۰ درصد اطلاعات به ما داد یکسری اطلاعات هست که مثل اطلاعات وضعیت اموال غیر معقول اشخاص حقیقی و حقوقی به ما نداده و وقایع ازدواج آنها را بماند و اگر اینها را به ما بده آن سازمان ذینفع اعتبار سنجی اطلاعاتی است که مرتبط با این موضوع هستند که می تواند این را تکمیل بکنیم سازمان گمرک متاسفانه هیچ همکاری با ما در این زمینه نداشته.

سوال :صفر؟

میرزاپور: بله این یک اطلاعات زیادی هم از آن می خواهیم که سوابق پرداخت حقوق گمرکی را می‌خواهیم یک سرویس ای در انا ایکس آورده بالا ولی آن جوابگوی کار ما نیست اطلاعات دقیق تر با جزئیات بیشتری می خواهیم ماهیت اعتبار سنجی یک ماهیتی است که به اطلاعات دقیق تر .

سوال: یعنی باید دسترسی بیشتری به شما بدهند ؟
میرزاپور: بله اطلاعات بیشتر و دسترسی بیشتری می‌خواهد بزرگترین مشکل من با بورس بوده حول و حوش یک سال پیش یک سری اطلاعاتی را از بورس می خواستیم مثل سهام بورسی اعضای هیئت مدیره سهامداران بالای یک درصد آن موقع که داد همه رو داد ولی بعد آمد همه را قطع کرد تمام پیگیری‌های ما در این زمینه به نتیجه نرسیده یکی از دلایلش هم این است که این اطلاعات محرمانه افراد است و ما مجاز نیستیم اطلاعات را به بانک مرکزی شبکه بانکی بدهیم و این را خیلی در جلسات و مکاتبات به سازمان های مختلف میگوییم که قرار نیست که این اطلاعات را به شبکه بانکی بدهیم این اطلاعات اینجا تجمیع می شود و آن شخص نمره اعتباری می گیرد خیلی خوب داریم جلو می رویم همکاری های خوبی داشتیم هم ارائه اطلاعات کردیم و هم آنها ارائه اطلاعات کردند هنوز کار داریم ولی ۸۰ درصد پیشرفت کرده ایم در زمینه قوه قضاییه بحث ۳ جلد محکومین مالی را شامل میشود استعلام ورشکستگی استعلام وضعیت چک جزء دیتای اصلی در این زمینه است.

سوال: سازمان صمت مانده و عرضم به حضور شما که فرا جا ؟

میرزاپور: فرا جا هم از نظر بحث محرمانگی اطلاعات اینها هم یکسری ملاحظاتی داشتند ولی خدا را شکر این ها هم همکاری های خوبی را داشتند با آنها هم داریم مذاکرات میکنیم اطلاعات را بگیریم .

سوال: چه اطلاعاتی را دقیقاً باید به شما بدهند؟

میرزاپور: یکی جرایم رانندگی خیلی موثر است بعدی اموال منقول اشخاص حقوقی و حقیقی است بحث تردد و وضعیت اتباع ایرانی است تقریباً اطلاعاتی است که ما از فراجا می خواهیم .

سوال: چند درصدش تکمیل شده ایم؟

میرزاپور: از نظر دادن اطلاعات هیچ اطلاعاتی ندادند.

سوال: پس چرا می گوید تکمیل است؟

میرزاپور: خیلی مهم است از لحاظ پیشرفت و بکارگیری آن سرویس هایی که ارتباط سامانه ها را ایجاد می‌کند پیشرفت خیلی خوبی داشته ایم ما با یک سازمانی تا این پیشرفت هم نیستیم شاید بگوییم تا یک سال دیگر هم آن ۲۰ درصد پر نمیشود ولی با فر آجا ظرف یکی دو هفته دیگر بتوانیم اطلاعات را کسب کنیم.


سوال :و سازمان صمت؟

میرزاپور: سازمان صمت خدمت شما عرض کنم که نوع فعالیت اشخاص آنجا اطلاعات خیلی خوبی است یک کمی در آیین نامه پیشگیری از مطالبات جاری غیر بانکی خیلی گنگ نوشته از اینکه چه اطلاعاتی باید بگیریم در بعضی از موارد دقیقا گفته که از قوه قضاییه چه بگیریم از گمرک چه بگیریم ولی وزارت صمت یک چیز کلی نوشته این را با آنها جلساتی برگزار کردیم و در حال ادامه است این جلسات آن اطلاعاتی که به تشخیص خود ما نمی‌تواند در بحث اعتبارسنجی به درد می‌خورد این را داریم احصا میکنیم از این نظر هم همکاری مان خوب است.

سوال :چند درصد است همکاری شان چقدر بوده؟

میرزاپور :همکاری شان خوب بوده.

سوال: درصد بگویید شاخص درصد چقدر بوده؟

میرزاپور: آخر بعضی موقع ها آن در صد دادن ها سخت میشود چون الان پشت تلفن می گوید و من باید سرویس های مختلفی که با آنها کار کرده ایم را در نظر بگیریم فکر می کنم ۵۰ درصد درصد خوبی باشد.

سوال: فقط مهم ترین چیز ها را بگویید چون وقتمان هم دیگر زیاد نیست.

میرزاپور: آخری هم وزارت کار است که از وزارت کار هم ما یک سری اطلاعات خواستیم اینها اطلاعات را به خود بانک مرکزی دادند.

سوال: اینها هم همکاری شان خوب است ؟

میرزاپور: اینها هم همکاری شان خوب است انشاالله بقیه اطلاعات را هم بتوانیم از آن ها بگیریم .

سوال: چند درصد است؟

میرزاپور: حول و حوش ۷۰درصد است .

سوال :همه همکاری ها را گفتید خوب است ولی درصد ها متفاوت است ؟

میرزاپور: ببینید واقعیتش این است که همکاران من در بانک مرکزی تلاش شان خیلی زیاد بوده .

سوال :متشکرم همراه ما باشید لطف کردید جناب آقای حبیب الله درصدها را با هم شنیدیم شما ارزیابی تان را می فرمایید که چطور است؟
حبیب الله :یک نکته مهم این است که ما همه این گزارش اعتباری و اعتبارسنجی را برای این می‌خواهیم که در واقعیت تاثیری داشته باشد موقعی که مردم می خواهند تسهیلات بگیرند یک تأثیر این رتبه اطلاعات ایشان این اعتبار اطلاعاتی داشته باشد روی کیفیت اینکه چندتا ضامن ببرند چقدر وثیقه بگذارند و آنها می‌خواهم عرض کنم که به واسطه اینکه خود گزارش های اعتباری که توسط خود شرکت ارائه می شود در واقع گزارش اعتبار قابل اتکایی نیست همین الان شبکه بانکی به صورت در واقع یک سند فرمالیته یا به صورت یک چیز مستحبی که باشد خوب است حالا اگر نباشد هم اتفاقی پیش نمی آید.

سوال: یعنی هنوز به نظر شما این ها قابل استفاده نیست ؟

حبیب الله :می خواهم بگویم که ثمره اش را باید حداقل روی کیفیت در واقع گرفتن وثیقه و تضامین ما این را مشاهده کنیم که تاثیری داشته باشد خوب میبینیم که شبکه بانکی علاوه‌بر حالا وثیقه ها و تضامین که مثل سابق از قبل گرفته می شده الان در واقع اعتبارسنجی را هم انجام می دهند و گزارش اعتباری می‌گیرند.

سوال: چرا می گوید که خوب نیست کیفیت ؟

حبیب الله :به خاطر این که در واقع مردم حالا در حال بررسی است خیلی از شبکه های بانکی را مراجعه می کنیم مشاهده می کنیم که هیچ تغییری نکرده فردی که رتبه آ داشته با فردی که مثلاً رتبه اعتباری پایین تر داشته نتوانسته در واقع با نسبتهای وثیقه ها و تضامین متفاوتی تسهیلات بگیرد .

سوال: الان رتبه بندی کسی که مراجعه می کند مشخص است؟

حبیب الله: بله بله شبکه بانکی در واقع الان یکی از شروط اعطای تسهیلات این است که حتماً رتبه بندی صورت بگیرد حالا می خواهم همین نکته را عرض بکنم همین شبکه بانکی و بعضا ما مشاهده می‌کنیم که در برخی از پرداخت های تسهیلات در واقع گزارش اعتبارسنجی دریافت نشده و در واقع تسهیلات اعطا شده .

سوال :یعنی وقتی که سامانه کامل نیست طبیعتاً بانک ها هم ؟

حبیب الله: دقیقا سوالی که داشتم از کارشناس بانک مرکزی این است که در واقع حالا ایشون به درستی میزان همکاری در واقع سایر نهادها سازمان ها با بانک مرکزی مطرح کردند فقط نسبت به اینکه چه میزان از تسهیلاتی که خود شبکه بانکی بانک های مختلف اعطا می کنند و چه میزان از اطلاعات را شبکه بانکی هم به درستی دارد در این سامانه بارگذاری می‌کند آیا تسهیلاتی هست که اعطا شود ولی در این سامانه ثبت نشود یا نه من می خواهم بدانم که آیا تا حالا نظارتی در این خصوص انجام داده اند یا نه .

سوال: خوب است که آقای میرزاپور این را هم به درصد بفرمایند.

میرزاپور: خدمت شما عرض کنم که بانک ها و شبکه های بانکی طبق این آیین نامه مکلف هستند که قبل از اعطای تسهیلات اعتبار سنجی را انجام بدهند شرکت ای وجود دارد که بانک ها بحث نمره اعتباری از این شرکت می توانند استعلام بگیرند ما یک گزارشی از بانکها گرفتیم که چقدر از این تسهیلاتی که اعطا شده و با چه نمره ای و با چه گریدی از شرکت اعتباری این ها را گرفتند و تسهیلات پرداخت کردید اتفاقاً ما ۱ گزارشی تهیه کرده ایم و ارائه کردیم که وضعیت بانک‌ها را یک سنجش از این نظر داشته باشیم بانک ها وضعیتشون از نظر اعتبار سنجی خیلی متفاوت بود بانکی بود که حول‌وحوش ۶۰ یا ۷۰ درصد را اعتبارسنجی کرده بود بحث تحصیلاتش را بانکی بود که ۹۰ درصد اعتبار سنجی نکرده بود .

سوال :بهترین و بد ترین بانک های بالا و پایینش رو به ما میگوید کدام بوده‌اند اونی که ۰ بوده یا صد بوده؟

میرزاپور :الان آمار را ندارم خوب ممکنه اشتباه کنم و اجحاف بشه در هر دقیقه یک بانک چون نمیدونستم اصلاً این مسئله بهتر همیشه.

سوال: اون درصد کل تسهیلاتی که پرداخت شده چند درصد از این تسهیلات در سامانه سمات ثبت شده ؟
میرزاپور: در سامانه سمات تمام تسهیلات بانک مرکزی ثبت میشود.

سوال :صددرصد تسهیلاتی که الان همه گرفتند از شبکه بانکی در سمات ثبت است ؟

میرزاپور: تسهیلاتی که داده می‌شود موظف هستند که به سامانه سمات ثبت کنند.

حبیب الله: موظف هستند آقای دکتر من سوالم به صورت دقیق این هستش که با توجه به اینکه شما در واقع وظیفه نظارتی شاهد نبودیم از طرف بانک مرکزی که اطمینان حاصل کند آیا همه تسهیلاتی که شبکه بانکی اعطا کرده در این سامانه ثبت شده یا نه بحث در واقع تقاطع گیری داده ها چون ما به صورت موردی که حالا بررسی انجام دادیم اطلاعات در مورد تسهیلات کلان و تسهیلات به اشخاص مرتبط اطلاعاتی از بانک مرکزی گرفتیم در واقع سامانه سمات داشتیم اطلاعات را ارائه می کرد تفاوت‌های فاحشی داشت با در واقع نهادهایی که ما به صورت موردی ازشون درخواست داده کردیم.

سوال :ساده اش این است که چیزی که آقای میرزا پور می گویند شما تایید نمی کنید؟

حبیب الله :من می خواهم بگویم که بخشی از تسهیلاتی که شبکه بانکی دارد اعطا می کند در سامانه سمات ثبت نمی شود .

سوال :این آخرین اطلاعات شما برای کی است و کی فهمیدید و گزارش گرفتید؟
حبیب الله: ۳ ماه پیش.

سوال: آقای میرزاپور توضیح اش با شما .

حبیب الله: من می خواهم این را عرض بکنم نکته ای که به درستی شون هم اشاره کردند که همه این اطلاعاتی که سازمان های مختلف قرار است در واقع اطلاعات آنها را بدهند برای اعتبار سنجی مشتریان یکی از نکات مهم این است که بهترین اطلاعات و بالاترین اطلاعات از حیث اهمیت است برای شبکه بانکی که رتبه ۱ به اعتباری افراد را تشخیص می‌دهد خود اطلاعات مشتریان هم است در شبکه بانکی و بانک مرکزی به واسطه اینکه نظارت ندارد این اطلاعات را اصلاً مطمئن نیست که بگوید من اتکا می‌کنم به این اطلاعات و این اطلاعات ثبت می شود .

سوال: این صد در صد را یک انقرتی بهش وارد شد.

میرزاپور: ما با تکمیل سامانه سمات یک سال اخیر بزرگترین گام را برداشتیم برای جهت تکمیل و قابل اتکا بودن اطلاعات این سامانه به گونه‌ای که اگر شبکه بانکی تسهیلاتی اعطا بکند و و به سمات اعلام نکند اصلا کد پیگیری نمی گیرد و بقیه در بانک عامل اتفاق نمی‌افتد.

سوال: چون گزارشی که اشاره کردن برای مرکز پژوهش ها بود و به مجلس هم ارائه شده در صد هاشون متفاوت است؟

حبیب الله: من به صورت موردی سوال می کنم کارتهای اعتباری مرابحه که شبکه اعطا می کند در سامانه سمات ثبت میشود؟

میرزاپور: کارت های اعتباری در سامانه دیگر بهنام مکنا ثبت می کنیم اینها در حال تجمیع اطلاعات سمات است.

حبیب الله :منظورم این است که سینگ شده اطلاعات با هم ؟

میرزاپور: بله همشون در سامانه سمات اینها تجمیع می‌شود اطلاعات مکنا قرار است در سامانه سمات تجمیع شود.

سوال :پس هنوز تجمیع نشده است .

میرزاپور: بله پروژه داریم که یکی دو ماه آینده احتمالا .

سوال: پس هنوز صددرصد انجام نشده است دیگر بحث ما هم همین بود فقط یک نکته توی این سامانه هایی که نام بردیم حالا هماهنگی بانکها هم گفتیم یک سری سامانه‌ها است من عرض کردم استفاده نمی شود مثل سامانه جام یک دوره ای هم فکر می کنم آبان یا آذر بود استفاده شد بعد دوباره مثل اینکه نشد درسته؟

میرزاپور: بله بله همه این اتفاقاتی که دارد می‌افتد دلیلش این است که اون ارتباط با سازمان های مختلف دقیقاً سازمان بورس هم همین بود دیگر وصل بود بعد از قطع کردند.

سوال: الان جام مشکلش با کدوم نهاد است ؟

میرزاپور: الان خود سامانه جام را خود شبکه بانکی دسترسی به اطلاعات سامانه جام را دارد به قول معروف اطلاعات را از آن جا میگیرد.

سوال: یعنی الان بانک ها دارند استفاده میکنند از جام ؟

میرزاپور: بله بله استفاده می‌کنند از سامانه جام .

حبیب الله: هر کسی که بخواهد استفاده می کند و هر کسی هم که نخواهد میتواند استفاده نکند درسته آقای دکتر؟

میرزاپور: خدمت شما عرض می کنم که حوزه نظارت بانک مرکزی به جد دنبال این مسئله است که این تخلفات موردی که در بانکها اتفاق می افتد جلویش را بگیرد ما ادعا نمیکنیم که.

سوال :مثلاً چه کاری انجام شده ؟

میرزاپور: چون در حوزه نظارت نیستم نمی توانم دقیق اقداماتی که صورت گرفته را خدمتتون عرض کنم.

سوال :این نکته که آقای حبیب الله گفتند درسته دیگه الزامی نداره که استفاده کنند یعنی یک بانکی می‌تواند و یک بانک می‌تواند استفاده نکند.

میرزاپور:بگذارید اصلاح بکنم سوال را سمات با اعتبار سنجی. سوال :بالاخره زمان است دیگر شما باید زمانی در بانک مرکزی داشته باشید. میرزاپور: در یک سال آتی بتوانیم کلیه سازمان ها را اطلاعات را ازشون بگیریم و اعتبار سنجی کنیم .

سوال: فقط این قول را از شما بگیریم که به روز رسانی کنید اطلاعاتتان را مثلاً ما این رو میتونیم از شما داشته باشیم که هرماه بدانیم کدام دستگاه آمدن و پیوستن به سمات .

میرزاپور: ان خیلی خوب است و می تواند آن همکاری خوبه بیشتر سازمانها را در این زمینه داشته باشیم .

سوال: پس ما این اطلاعات را قولش و از شما گرفتیم که به ما بدید متشکرم از شما آقای میرزاپور مدیر اداره مهندسی نرم‌افزاری بانک مرکزی.

انتهای پیام

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما