قرارگیری بورس در حباب منفی

قرارگیری بورس در حباب منفی بحثی بوده که درباره ان باید بیان کرد؛ تقریبا دو سال از افت متوالی بازار بورس اوراق بهادار تهران می‌گذرد که در این میان هم بیشترکارشناسان، هم نظر هستند که در این روزها یا لازم است از دانش کافی در این بازار برخوردار بود یا باید فعلا سهامداری کرد تا ببینیم مسئولان این حوزه چه تدابیری اندیشه خواهند کرد.

قرارگیری بورس در حباب منفی

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مهشید خیزان: محمد رضانژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد 100 درباره قرارگیری بورس در حباب منفی اظهار کرد: بازار سرمایه ایران در دو سال گذشته یکی از بدترین عملکرد خود را به لحاظ بازدهی حقیقی و اسمی تجربه کرده است و سرخوردگی و یاس در فعالین بازار سرمایه به وضوح قابل مشاهده است. نماگرهای مهم بازار سرمایه نیز تخلیه حباب ایجاد شده در سال 99 را نشان می‌دهند و به گفته اکثر تحلیلگران بازار در محدوده حباب منفی قرار گرفته است.

رضانژاد در رابطه با بحث برجام ادامه داد: با توجه به وقایع چند هفته اخیر و در پیش بودن انتخابات پیش‌روی مجلسین در آمریکا در ماه آینده به نظر می‌رسد احتمال وقوع توافق برجام به کمترین میزان خود در چند ماه گذشته رسیده باشد و از این رو انتظارات تورمی و خروج سنگین سرمایه منجر به رشد دلار شده است که به نظر می‌رسد همچنان شاهد رشد دلار باشیم.

وی همچنین در رابطه با بحث دلار معتقد است: بازار سرمایه همواره نسبت به رشد دلار و انتظارات تورمی واکنش مثبتی در میان‌مدت نشان می‌دهد و انتظار می‌رود با نمایان شدن اثر رشد دلار در نرخ فروش شرکت‌ها و افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها در طی هفته‌های آتی شاهد رشد شاخص‌های بورسی باشیم.

البته طی سال‌های گذشته دولت‌ها با افزایش قیمت دلار و انتظارات تورمی به جای پذیرش مکانیزم بازار و بورس کالا با سرکوب نرخ فروش شرکت‌ها عملا به توزیع رانت از جیب سهامدار و مصرف کننده نهایی به بعضی از واسطه‌ها می‌کند که امید است با توجه به آثار تخریبی سنگین این نوع سیاست‌ها در گذشته از تکرار آن در آینده جلوگیری کند.

این کارشناس بازار سرمایه دو ریسک مهم در بازار را نیز ارائه کرد: همواره یکی از مهمترین ریسک‌های بازار سرمایه در سال‌های گذشته سیاست‌های بودجه‌ای بوده است که منجر به افزایش هزینه‌های شرکت‌ها به منظور کاهش کسری بودجه دولت‌ها است که در سال جاری نیز این ریسک به صورت جدی وجود دارد.

از دلایل دیگر واکنش دیرتر بازار سرمایه به رشد دلار می‌توان به فروش‌های سنگین شرکت‌های حقوقی اشاره کرد که به دلیل نیازهای نقدینگی برای تامین حقوق صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرد. به نظر می‌رسد بازار سرمایه در چند ماه آینده به محدوده 1600 هزار واحدی نزدیک گردد و به مرور این مقاوت مهم نیز شکسته شود و به محدوده سقف تاریخی نزدیک گردد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما