معاون پیشین وزیر کشاورزی در گفت‌وگو با اقتصاد100 عنوان کرد

حالا وقت خنثی کردن این بمب نیست!

کالبدشکافی اعتراضات این روزهای ایران، نیاز به داشتن نگرشی همه جانبه دارد که زیرلایه‌های اقتصادی، روانکاوانه، اجتماعی و اقتصادی این کارزار سیاسی را مورد ارزیابی از نمایی نزدیک و توام با واقع‌بینی بررسی کند. در این شرایط که ایران نیاز به جراحی‌های اقتصادی عظیم دارد و بالن دولت باید کیسه‌های زیادی را به روی زمین پرتاب کند، اعتراضات گسترده با سامانی از مطالبات عمیق سیاسی و اجتماعی، این امکان را از دولت به تمامیت سلب کرده است. هرچند امتناع دولت‌های پیشین از انجام اصلاحات اقتصادی واقعی، خود از زمینه‌های بروز این اعتراضات بود.

حالا وقت خنثی کردن این بمب نیست!

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- مجتبی اسکندری: در شرایطی که اصلاحات اساسی اقتصادی در تمامی بازه‌های زمانی پیش از این به آینده‌ای موهوم موکول می‌شد، این بار یک پس‌زمینه اجتماعی برای رخ ندادن این تحولات فرا دید ناظران قرار دارد. علی قنبری، اقتصاددان و استاد دانشگاه تربیت مدرس که پیش از این در کابینه‌های موسوی و روحانی معاون وزیر کشاورزی و در مجلس ششم نماینده بوده، در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصاد100 مبنی بر امکان‌سنجی وقوع اصلاحات اقتصادی در این شرایط، ابراز تردید کرده است. در ادامه، مشروح این گفت‌‎وگو را از نظر می‌گذرانید.

باید بر سر مصالح ملی به اجماع برسیم

استاد دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این پرسش که آیا در این شرایط اجتماعی، ایران با امتناع اصلاحات _به ویژه در حوزه اقتصادی_ روبروست، اظهار کرد: اصلاحات یا باید منبعی از قدرت سیاسی و مشروعیت اجتماعی را به عنوان پشتوانه خود داشته باشد یا باید به عنوان یک پروسه اجتماعی، با ایجاد اجماع و تفاهم میان مردم و نهادهای مختلف بر سر مصالح عمومی خاصی، به پیش برود. آنچه که از جمیع جهات در این زمینه قابل بررسی است، این است که این اجماع میان مردم و بخش‌های مختلف حاکمیتی در باره مثلا لزوم انجام یک‌سری جراحی‌های اقتصادی یا به رسمیت شناختن متقابل یکسری حقوق به وجود نیامده است!

وی افزود: در این زمینه یک بن‌‌بست نظری قابل مشاهده است که اگر فکری برای آن نشود کشور را با یک بن‌بست عملی مواجه می‌کند. در زمینه جراحی‌های اقتصادی مثلا حذف یارانه‌های سنگینی که کشور را فلج کرده، ما نیازمند یک برنامه ملی اقناع افکار عمومی در این زمینه هستیم و مردم هم حتما اگر لزوم ماجرا را به خوبی درک کنند، همراهی خواهند کرد.

اقدامات دفعی، مثل بمب ساعتی است!

این اقتصاددان خاطرنشان ساخت: اما اگر با مردم صادق نباشیم و به یک‌باره و با رفتاری دفعی، دست به چنین اقداماتی بزنیم، ممکن است تبعات ناخوشایندی برای کشور و حاکمیت به ارمغان بیاورد کما اینکه در آبان 98 ما اهد چنین اتفاق تلخ و ناگواری بودیم. حاکمیت و مردم هنوز در یک پروسه اقناعی روبروی هم ننشسته‌اند و طبیعی خواهد بود که این رویکرد، به این ایجاد میدان دافعه منجر خواهد شد.

اقناع افکار عمومی، اولویت باشد

نماینده پیشین مجلس در پایان یادآور شد: بسیاری از اقدامات تعدیلی اقتصادی مثل آزادسازی‌های یارانه‌ای، نیازمند سلسله اقدامات فرهنگی و اقناعی ست که مردم طی آن متوجه بشوند که حفظ رویکردهای فعلی، منجر به تشدید تورم و کاهش ارزش پول ملی خواهد شد و در نتیجه، اگر بتوانیم مردم را اقناع کنیم، این سنخ از مشکلات قابل رفع و رجوع هستند. در غیر این صورت و در شرایطی که از اقناع افکار عمومی ناتوان باشیم، باید از دست زدن به بمب ساعتی اصلاحات تعدیلی اقتصادی دست نزنیم تا وقت مناسبش فرا برسد و با کمترین هزینه ممکن، بیشترین بهره به مردم و کلیت ساختار اقتصادی کشور برسد.

انتهای پیام/

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما