پشت پرده عجیب تورم و گرانی در بریتانیا

پشت پرده عجیب تورم و گرانی در بریتانیا حکایت از این دارد که تولید کارخانه ها در بریتانیا با سریع ترین نرخ خود در بیش از دو سال گذشته کاهش می یابد. همچنین نظرسنجی ماهانه کنفدراسیون صنعت بریتانیا (CBI) اما به این موضوع اشاره داشته است که انتظار می روددر اوایل سال 2023 در شرایط سخت معاملاتی رکودی ایجاد نشود.

پشت پرده عجیب تورم و گرانی در بریتانیا

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- در بحبوحه نشانه های رو به رشد مبنی بر اینکه افزایش تورم اقتصاد را به سمت رکود سوق داده است، تولید کارخانه ها در بریتانیا با سریع ترین نرخ خود در بیش از دو سال گذشته کاهش می یابد.

آن هم درست زمانی که فشارهای شدید هزینه‌ها و تقاضا برای تهیه کالاهای را ضعیف تر کرده است،  نظرسنجی ماهانه کنفدراسیون صنعت بریتانیا (CBI) اما به این موضوع اشاره داشته است که انتظار می روددر اوایل سال 2023 در شرایط سخت معاملاتی رکودی ایجاد نشود. اتحادیه کارفرمایان هم بیان کرده است که تولید در سه ماه منتهی به دسامبر سریع تر از هر زمان دیگری از سپتامبر 2020، زمانی که اقتصاد از اولین قرنطینه کووید19 بیرون آمده بود، کاهش یافته است.

ضمن اینکه کنفدراسیون صنعت تجارت بریتانیا اعلام کرد که میزان بازده تولیدی آن در سه ماه منتهی به دسامبر به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر 2020رسیده است.

میزان سفارشات جدید آن در دسامبر از منفی پنج در نوامبر به منفی 6کاهش یافت که افت کمتری نسبت به کاهش منفی 9داشت که اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند و همچنان بالاتر از میانگین بلندمدت بود.

با این حال، سفارشات صادراتی به شدت از منفی 18به منفی 19کاهش یافت و انتظارات قیمت تولیدکنندگان تقویت شد. آنا لیچ، معاون اقتصادی ارشد کنفدراسیون صنعت بریتانیا گفت: اثر مضر تورم بالاتر بر تقاضا به طور فزاینده‌ای واضح است زیرا تولیدات در سه ماهه گذشته با سریع‌ترین سرعت دو سال گذشته کاهش یافته است.

نظرسنجی ماهانه روندهای صنعتی CBI نشان داد که 33 درصد از تولیدکنندگان در سه ماهه اخیر تولید خود را کاهش داده اند، در حالی که تنها 23 درصد تولید خود را افزایش داده اند. دفترهای سفارش ضعیف به این معنی است که تراز منفی مشابهی در سه ماهه آینده پیش بینی می شود.

تولید در 11 بخش از 17 بخش در سه ماه منتهی به دسامبر کاهش یافت و بیشترین کاهش در مواد غذایی، نوشیدنی و تنباکو مشاهده شد. کاغذ، چاپ و رسانه؛ و مهندسی مکانیک.

آنا لیچ، معاون اقتصاددان ارشد CBI، گفت: «اثر خورنده تورم بالاتر بر تقاضا به طور فزاینده‌ای واضح است، زیرا تولیدات تولیدی با سریع‌ترین سرعت در دو سال گذشته در سه ماهه گذشته کاهش یافته است. در حالی که برخی از فشارهای قیمت جهانی در ماه‌های اخیر کاهش یافته است، تورم هزینه و قیمت احتمالاً در کوتاه‌مدت بسیار بالا خواهد ماند و افزایش قبوض انرژی یکی از نگرانی‌های اصلی تولیدکنندگان است.

«حمایت دولت از هزینه‌های انرژی در حال حاضر قابل توجه بوده است و برای تجارب وقت می‌خرد تا با چشم‌انداز انرژی جدید اروپا سازگار شوند. و با توجه به اینکه اقتصاد بریتانیا در بیشتر سال 2023 در رکود قرار خواهد گرفت، یک مورد قوی برای حمایت بیشتر در سال آینده وجود دارد.

CBI اعلام کرد که قیمت‌های فروش تولیدکنندگان در سه ماه آینده اندکی افزایش می‌یابد، اگرچه این قیمت‌ها پایین‌تر از بالاترین قیمت چند دهه‌ای است که در اوایل سال گزارش شده بود.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما