دلار از سال 1397 تا به امروز/ مقصر کیست؟

دلار از سال 1397 شروع به علل مختلف شروع به رشد در بهای خود کرده و از 9 هزار و 300 تومان به محدوده 39 هزار تومان رسیده است.

دلار از سال 1397 تا به امروز/ مقصر کیست؟

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- دلار در شرایطی به مرز 39 هزار تومان نزدیک می شود که بهای این ارز پر مصرف خارجی در سال 1397 رقمی در حدود 9 هزار و 700 تومان بود و از آن زمان تا به امروز روند صعودی چرشتابی را تجربه کرد. این در حالی بوده که گفته می شود

دلار از سال 1397 شروع به علل مختلف شروع به رشد در بهای خود کرده، ولی ضریب رشد آن در سال گذشته روند کاهشی داشته است.

به عبارتی گفته شده رشد قیمت ارز در سال‌های گذشته به ویژه بعد از ورود ارز چهار هزار و 200 تومانی نیز وجود داشته است. مرداد 1397 قیمت دلار ۹,۳۰۰ تومان بوده و خرداد 1400 به حدود 24 هزار تومان و در شهریور همان سال به 27 هزار و 500تومان رسید.

در این بازه زمانی سقف قیمتی نیز وجود داشته به گونه ای که از ابتدای سال 1399 تا مهر ماه همان سال یعنی در مدت 6ماه نرخ دلار در بازار غیررسمی از 15هزار تومان به 32 هزار تومان و نرخ حواله دلار هم از 13 هزارو 500 تومان به 27 هزار تومان در مهرماه رسید؛ یعنی رشد قیمتی 113.3 و 100 درصدی به ثبت رسیده است.

رقمی که اکنون در مرز 39 هزار تومان در نوسان است و برای آن دلایل مختلفی ذکر می شود.

به طور نمونه عنوان شده تحریم ها منابع مالی دولت ها را تحت فشار قرار داده چرا که مانع از فروش راحت محصولات صادراتی و دریافت ارزش صادراتی آن می شود با وجود تحریم دولت نمی تواند به راحتی نفت و گاز که محصولات صادراتی اصلی هستند را بفروشد و پول آن را دریافت کند به همین خاطر منابع بودجه کشور تحت فشار قرار می گیرد در گزارشی که چندی پیش توسط مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد تنها ۵۶ درصد از درآمد های پیش بینی شده از فروش نفت در نیمه اول سال ۱۴۰۱ محقق شده است این در شرایطی است که در این دوره زمانی قیمت نفت رشد کرده بود و در سایه مذاکرات برجامی و افزایش قیمت نفت فروش نفت ایران راحت تر بود.

با این وجود ولی جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید مسئولان بانک مرکزی عملکرد بهتر و فعالانه‌تری برای کنترل بازار ارز داشته باشند، بیان کرده است؛ عواملی همچون تورم، افزایش تقاضای سفته بازی ناشی از ناآرامی‌ها و همچنین موضع‌گیری‌های کشورهای غربی تحت تاثیر اغتشاشات باعث افزایش قیمت دلار شده است.

از سوی دیگر به نظر کمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی؛ دو مولفه اقتصادی و سیاسی ازجمله عوامل اثرگذار بر بازار ارز به شمار می‌روند. افزایش عمده نرخ ارز در شرایط اخیر به این دلیل است که هم به لحاظ اقتصادی و هم تنش‌های بین‌المللی و داخلی کشور در وضعیت حادتری قرار داریم؛ بنابراین تا این دو عامل مدیریت نشود، نمی‌توان چشم‌انداز مناسبی نسبت به آینده بازار ارز ارائه داد.

در این میان اما مهم آن است که این روزها دلنگرانی از روند صعودی دلار موجب شده تا ثبات در قیمت انواع کالاها نیز دچار مشکل شده و فروشندگان و خریداران با چالش های فراوانی مواجه شوند، آنچه که نیاز به مدیریت بازار دارد، آنچه که به نظر می رسد جای آن خالی است.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما