اقتصاد 100 الگوی مناسب برای تدوین قوانین بازار کریپتو را بررسی می کند

اروپایی ها در قوانین رمزارز از آمریکا پیشی گرفتند

اتحادیه اروپا در ماه جاری پیش نویسی برای اعطای مجوز یکپارچه برای صرافی های رمز ارز در سراسر این اتحادیه ارائه کرده و با آن موافقت کرد. با این حال ایالات متحده آمریکا که به عنوان یک کشور پیشرو در چارچوب قوانین نوآوری و تکنولوژیکی شناخته می شود، هنوز به صورت واضح و مشخص در این خصوص تصمیم گیری نکرده است.

اروپایی ها در قوانین رمزارز از آمریکا پیشی گرفتند

به گزارش گروه بانک، بیمه و بورس اقتصاد 100 به نقل از کوین تلگراف، صرافی های رمز ارز در آمریکا در سطح ایالتی از طریق مجموعه ای از قوانین پولی نظارت شده و در عین حال خبری نیز از مصرف کنندگان و فعالان این بازار نیست.  این در حالی است که به عقیده بسیاری از کارشناسان، توکن های رمزارز را می توان به عنوان یک کالای دیجیتال شناخت. برای این کار کنگره آمریکا لازم است قانونی را تصویب کند که به وضوح توکن ها را به عنوان کالای دیجیتال به رسمیت بشناسد. علاوه بر این صلاحیتی را نیز برای کمیسیون معاملات آتی کالا (CFTC) در نظر بگیرد. البته احتمال دارد که چنین اقدامی در دستور کار قرار گرفته و در نهایت عملیاتی شود.

امروز به جای دولت فدرال، این ایالت ها هسنتد که تنظیم و کنترل کننده اصلی صرافی های دیجیتال و سایر امور مربوط به پرداخت های آنلاین هستند.  هدف این تنظیم و کنترل این است که در مسائل نقل و انتقال پولی و مالی کلاهبرداری صورت نگیرد.

در این میان اگر با تنظیم قوانین جدید این معضلات محدود کننده می تواند در سطح ملی برطرف شود، اما این مقررات همچنان برای مراودات فرامرزی ناکارآمد و محدود کننده است. در همین راستا، کمیسیون بورس و اوراق بهادار اشاره کرده که صرافی‌های فهرست‌شده اوراق بهادار دیجیتال باید به عنوان بورس اوراق بهادار ملی تلقی شوند که آنها را تحت رژیم حمایتی اوراق بهادار قرار می دهد. با این حال سوال مهم این است که آیا توکن هایی که در بورس های داخلی عرضه می شوند، اوراق بهادار هستند یا خیر؟ این سوال تاکنون بی پاسخ مانده است.

به عنوان مثال صرافی کوین بیس اصرار دارد که توکن ها را به عنوان اوراق بهادار لیست نمی کند. به همین دلیل است که به نظر می رسد با استفاده از تعریف جامع کالای دیجیتال برای توکن های رمزارز، کنگره آمریکا می تواند صلاحیتی برای CFTC ایجاد کند تا بر بازارهای نقدی نظارت و به نگرانی‌های بازار ( مانند افشای سرمایه‌گذاران، شفافیت بازار، تقلب، دستکاری و معاملات داخلی ) در صرافی‌ها رسیدگی کند. در عین حال، می تواند قوانین صدور مجوز یکپارچه مربوط به نقش صرافی ها به عنوان متولی و ارائه دهندگان پرداخت را ایجاد کند.

اکنون به نظر می رسد با توجه به اینکه قانون گذاران در دو حزب دموکرات و جمهوری خواه، مقررات مربوط به رمزارزها را مد نظر خود قرار داده اند، زمان اقدام کنگره برای این کار مهم نیز فرا رسیده باشد. در این رابطه یک رژیم تعریف شده از رمزارزها به عنوان کالای دیجیتال باید چند متغیر مهم را در خود لحاظ کند. اول اینکه کالای دیجیتال را به صورت واضح از اوراق بهادار جدا کند. در واقع این مساله برای حفظ اکوسیستم بلاک چین پایدار در ایالات متحده حیاتی است. چرا که اگر قرار باشد با معامله گران توکن ها به عنوان دلال در اوراق بهادار برخورد شود، نه تنها میزان کاربران کاهش یافته، بلکه بسیاری از توکن های محبوب نیز حذف خواهند شد.

مساله دوم این است که یک رژیم مبادلاتی برای کالاهای دیجیتال تحت نظارت CFTC  باید حمایت های معناداری از مصرف کننده جهت مبادلات ارزهای دیجیتال فراهم کند. در این خصوص اقدامات اتحادیه اروپا می تواند آموزنده باشد. 

موضوع بعدی نیز این است که قوانین مرتبط با کالاهای دیجیتال برای رمزارزها نباید به صورت غیرمنصفانه، فعالان بازار کریپتو را تحت فشار قرار داده و باید به حقوق آنها احترام بگذارد. به همین دلیل الگوبرداری از قانون جدید در اتحادیه اروپا می تواند به ایالات متحده این فرصت را بدهد که از رویکردهای قانونی سایر کشورها درس بگیرند.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 
نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما