تبعات کلان اقتصادی با سلطه دلار در تجارت

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: سلطه دلار در تجارت و فعالیت‌های مالی بین‌الملل، چنین روند رشد سریع دلار در یک بازه چند ماهه تبعات کلان اقتصادی بزرگی برای تمام کشورها داشته است.

تبعات کلان اقتصادی با سلطه دلار در تجارت

به گزارش اقتصاد 100 - صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: در حالی که بسیاری از کشورها در سراسر جهان در تلاش هستند تا نرخ فزاینده تورم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پایین بیاورند، پایین آمدن ارزش پول آنها در برابر ارزش دلار، این روند را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به مراتب سخت‌تر کرده است.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین گزارش خود در مورد نحوه مقابله کشورها با بالا بودن ارزش دلار گفته است که هم‌اکنون دلار در بالاترین سطح ارزشی خود نسبت به دیگر ارزهای جهان در 22 سال گذشته قرار دارد.

در سال جاری ارزش دلار در برابر ین ژاپن 22 درصد، در برابر یورو 13 درصد و در برابر ارزهای ملی بازارهای نوظهور هم 6 درصد رشد کرده است.

این صندوق تاکید کرده است با در نظر گرفته سلطه دلار در تجارت و فعالیت‌های مالی بین‌الملل، چنین روند رشد سریع دلار در یک بازه چند ماهه تبعات کلان اقتصادی بزرگی برای تمام کشورها داشته است.

صندوق  بین المللی پول در ادامه تاکید کرده است که در حالی که سهم آمریکا در صادرات جهان از 12 درصد در سال 2000 به 8 درصد در سال 2022 کاهش یافته است، اما سهم دلار در مبادلات تجاری کشورها 40 درصد است.

صندوق بین‌المللی پول می‌گوید: ارزیابی‌ها حاکی از آن است که به طور متوسط هر 10 درصد افزایش ارزش دلار در برابر ارزهای ملی کشورها به رشد یک درصدی تورم در آنها منجر می‌شود که چنین مسئله‌ای برای بازارهای نوظهور که وابستگی بیشتری به واردات دارند و وابستگی آنها به دلار در واردات هم بیشتر از کشورهای توسعه‌یافته است، فشار مضاعفی وارد می‌کند.

این صندوق می‌گوید: ‌همزمان با افزایش نرخ بهره در بسیاری از کشورهای جهان، شرایط مالی برای اغلب کشورها سخت‌تر شده است. بالا بودن ارزش دلار فقط به تشدید فشارهای برای اقتصادهای نوظهور و کشورهای کم‌درآمد که همین حالا هم با مشکل در پرداخت معوقات خود مواجه هستند منجر می‌شود.

 

منبع : فارس

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما