یک کارشناس حوزه پولی و مالی درگفت‌وگو با اقتصاد 100:

قیمت دلار در رقم فعلی معجزه است

یک کارشناس حوزه پولی و مالی معتقد است؛ عدم افزایش نرخ دلار تا این زمان هم معجزه بوده و

قیمت دلار در رقم فعلی معجزه است

به گزارش خبرنگار گروه بانک بیمه و بورس اقتصاد 100، دلار در حال ذخیره انرژی برای پرش های بالاتر است. این روند را می توان در وضعیت بازار مشاهده کرد. هر چند تعطیلی هفته گذشته باعث از رمق افتادن نرخ ارز شد اما به رغم ناآرامی ها در فضای کشور و در شرایطی که بانک مرکزی عرضه در بازار را تشدید کرده، واسطه گران ارزی در حال چرتکه انداختن و مقابله با بازارساز هستند. احمد سعیدی، از کارشناسان حوزه پولی  و مالی در این باره معتقد است که عدم افزایش نرخ دلار تا این زمان هم معجزه بوده است. وی با اشاره به وضعیت اعتراضات در کشور و چشم انداز مبهم برجام معتقد است که نرخ دلار رقم هایی بالاتر از رقم فعلی باید می بود.

 

افزایش عرضه از سوی بازارساز

 این در حالی بوده که به طور مثال 17 مهر نرخ دلار در بازار آزاد به 32 هزار و 450 تومان رسیده است. شرایطی که قیمت هر دلار آمریکایی در معاملات روز شنبه به 32 هزار و 700 تومان بود که البته در این روز تقاضا برای خرید ارز کاهش چشمگیری داشت. فعالان بازار عمده دلیل این مساله را حضور پررنگ بازارساز در بازار ارز عنوان می کنند. 

 

پیش بینی صعود نرخ ارز

با این حال با توجه به مولفه های اقتصادی و سیاسی پیش بینی می شود روند نرخ ارز تمایل به افزایش داشته باشد. سعیدی در این بار به اقتصاد 100 می گوید با توجه به مولفه های مختلف همانند نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و تورم و همچنین وضعیت برجام قیمت دلار مستعد پرش های قابل توجه بوده است، اما آنچه مانع از این امر شده کاهش تقاضا برای سرمایه گذاری بوده است. 

 

رکود دلیل کاهش تقاضای دلار

او با بیان اینکه نرخ سرمایه گذاری در کشور در 10 سال گذشته منفی بوده است می گوید: همین مساله از دلایل مهم کاهش تقاضا برای خرید ارز بوده است. سعیدی در ادامه به وضعیت رکود در اقتصاد کشور اشاره کرده و می گوید: مجموع این عوامل منجر به عدم افزایش قابل توجه نرخ ارز در کشور بوده است. او همچنین به دو برابر شدن فقر مطلق و 80 درصدی شدن فقر نسبی در کشور اشاره کرده و اظهار کرد: در چنین شرایطی تمایل کمتری از سوی مردم برای افزایش تقاضای ارز وجود دارد. همچنین واردکنندگان نیز در این شرایط و به دلیل رکود تقاضای کمتری برای ارز دارند.  این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود می گوید: عدم افزایش قابل توجه دلار در شرایطی است که خود دلار در دنیا حدود 20 درصد گران شده و در حال حاضر قوی ترین ارز جهان است. 

 

کاهش درآمدهای ارزی دولت

برای ماه‌های پایانی سال 1401 همه انتظارها رشد نرخ ارز خواهد بود. از یک‌سو شش ماه رفت‌وآمد برای احیای برجام بی‌نتیجه مانده و دولت رئیسی به طرف‌های غربی نشان داده که بر مواضع خود خواهد ماند و از دیگرسو در تجارت بین‌المللی، گزارش‌های دولتی نشان می‌دهد که روند فروش نفت بر مدار کم‌نوسانی در حال حرکت است. اضافه بر این خبر تحریم برخی شرکت‌های اماراتی و هنگ‌کنگی مرتبط با پتروشیمی‌ها هم باید به این روند اضافه کرد که می‌تواند با فاصله، تاثیر خود را بر بازار ارز بگذارد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما