سابقه قیمت یورو در بازار

یورو از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری با افزایش قیمت روبه‌رو شد، به‌طوری که قیمت آن در شهریورماه تا ۲۰ هزار تومان نیز بالا رفت. ولی با شکست حباب از افزایش قیمت یورو جلوگیری شد و از هفته دوم مهرماه سال جاری روند نزولی در پیش گرفت و به ثباتی نسبی رسید.

سابقه قیمت یورو در بازار

به گزارش خبرنگار  پول و سرمایه اقتصاد 100-- در سال گذشته قیمت یورو حدود ۴۱۰۰ تا ۴۳۰۰ تومان بود. یورو از اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری با افزایش قیمت روبه‌رو شد، به‌طوری که قیمت آن در شهریورماه تا ۲۰ هزار تومان نیز بالا رفت.

اما با شکست حباب از افزایش قیمت یورو جلوگیری شد و از هفته دوم مهرماه سال جاری روند نزولی در پیش گرفت و به ثباتی نسبی رسید.

گفتنی است نرخ یورو در سال ۱۳۹۰ حدود ۱۵۰۰ تومان و در سال ۱۳۸۵ حدود ۱۰۰۰ تومان بود.

در این میان شاید جالب باشد بدانید که یورو در یک ژانویه ۱۹۹۹ ایجاد شد، تقریباً شش سال پس از پیمان تاسیس اتحادیه اروپا اما در طول سه سال اول، یورو یک "ارز نامرئی" بود که فقط برای اهداف حسابداری استفاده می شد.

سپس در سال ۲۰۰۲ اسکناس و سکه رسماً شروع به گردش کردند. در دهه‌های پس از آن، یورو به طور مداوم بالاتر از دلار معامله می‌شود، حتی ارزش آن در طول بحران مالی ۲۰۰۸ به ۱.۶۰ دلار در هر یورو رسید. طبق گزارش فدرال رزرو، در دهه گذشته، یک یورو به طور متوسط ۱.۱۸ دلار ارزش داشته است.

با این حال، امسال دلار آمریکا در برابر بیشتر ارزهای اصلی افزایش یافته است، زیرا افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، دلار آمریکا را به پناهگاه امنی برای سرمایه گذاران در سراسر جهان تبدیل کرده است که به دنبال محافظت در برابر تورم فزاینده جهانی هستند.

برای آمریکایی‌ها، افزایش ارزش دلار باید به کاهش درد ناشی از تورم بالا کمک کند، اما برای اروپایی‌ها، سقوط ارزش یورو سفر را دشوارتر کرده است و تأثیر افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما