«اقتصاد 100» اثر راه اندازی نماد روبل-ریال بر بازار ارز را بررسی کرد

سروصدا برای 2 درصد

در مرداد ماه امسال و همزمان با سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران که از خبر راه اندازی نماد روبل و ریال با سروصدای زیاد رونمایی شد بسیاری از کارشناسان پیش بینی میکردند که با توجه به حجم تجارت 2 درصدی با روسیه این اقدام تاثیر چندانی در بازار ارز نخواهد داشت.

سروصدا برای 2 درصد

به گزارش خبرنگار گروه بانک، بیمه و بورس اقتصاد 100- با تشدید تحریم ها تجار ایران و روسیه مدتهاست که با دلار ویورو به نفع روبل خداحافظی کرده اند. با این وجود با توجه به تحریم روسیه در پی جنگ با اوکراین این مساله بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. کارشناسان معتقدند استفاده از پیمان های پولی دو جانبه زمانی موثرواقع می شود که حجم تجارت دو کشور نزدیک به برابر باشد؛ موضوعی که درتجارت ایران با روسیه به چشم نمی خورد. همچنین میزان تجارت با این کشور نیز رقمی حدود 2 درصد از تجارت ایران را شامل می شود. در سال 1400 دو میلیارد و 242 میلیون دلار با روسیه تبادلات تجاری داشتیم. این عدد در مقایسه با 101 میلیارد و 632 میلیون دلار تجارتی که ایران داشته فقط 2/2درصد سهم دارد.

شرایط  تجاری نابرابر ایران و روسیه

قدیرقیافه، نایب ‌رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در باره  اثر راه اندازی نماد روبل و ریال به اقتصاد 100 می گوید: از زمان تحریم اوباما و سپس ترامپ دلار ازمبادلات تجاری ایران با روسیه نقش کم رنگی پیدا کرد. 

او با اشاره به تحریمهای روسیه ادامه داد: در شرایط فعلی  به لحاظ تحریم ها ایران و روسیه در شرایط مشابهی هستند و در این حذف دلار و استفاده از روبل می تواند در شرایط تحریم مبادلات را تسهیل کند. 

نایب ‌رئیس اسبق اتاق بازرگانی ایران و روسیه در ادامه افزود: با این وجود مساله مهم در تجارت نابرابر ایران و روسیه است که کفه آن به نفع روسیه سنگینی می کند. 

شرط تاثیرگذاری حذف دلار در بازار ارز

یوسف کاووسی، کارشناس پولی و بانکی نیز دراین باره تاکید کرد: در راه اندازی نماد دو جانبه باید به وضعیت اقتصادی کشور مقابل، مانند شرایط بانکی، تورم و تحریم دقت کنیم که در تحریم روسیه شرایطش با ما یکسان است، همچنین گفتنی است که ایران در گذشته تجربه پیمان‌های پولی چند جانبه را داشته است.

او افزود: ایجاد نماد روبل-ریال در بازار متشکل ارزی تاثیر کمی بر وضعیت بازار ارز کشورمان داشت که دلیلش میزان تجارت اندک با روسیه و تقاضای کم برای روبل است، اما در زمانی که تجارت با روسیه به بالای ۵ میلیارد دلار برسد، تهاتر و تجارت پول به پول و بدون واسطه دلار ارزش دارد، همچنین اگر کشورهای متحد با روسیه مانند بلاروس و ارمنستان روبل-ریال را بپذیرند اثر این پیمان پولی را در بازار ارز بیشتر حس می‌کنیم.

کاووسی گفت: در پیمان های پولی، یکسان بودن تراز تجاری و میزان واردات و صادرات مهم است. کشور روسیه خود دارای نفت و گاز است و از ایران محصولات کشاورزی وارد می‌کند، اما خوب است با کشوری مانند چین که نفت و گاز وارد می‌کند ارتباط پول به پول داشته باشیم.

کریم اسدی پژوهشگر اقتصادی نیز در این خصوص معتقد است:  تعداد مبادلات تجاری ایران با روسیه کم و نامتوازن است که نمی‌تواند تأثیر زیادی بر رشد اقتصاد ایران داشته باشد‍ و ‍‍ ادامه روند کنونی تجارت با مسکو بر تهران تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما