عفونت‌های ویروسی سیستم بویایی پیشرفت آلزایمر را تسریع می‌کند

مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد عفونت‌های ویروسی سیستم بویایی می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر (AD) را تسریع کند.

عفونت‌های ویروسی سیستم بویایی پیشرفت آلزایمر را تسریع می‌کند

به گزارش گروه  دانش و فناوری اقتصاد ۱۰۰ و به نقل از ایرنا،  مطالعه جدید محققان نشان می‌دهد عفونت‌های ویروسی سیستم بویایی می‌تواند پیشرفت بیماری آلزایمر (AD) را تسریع کند.

این تحقیق به جای تمرکز روی ویروس های خاص، به ارتباط بین نشانگرهای زیستی عفونت های ویروسی و تخریب عصبی در بخش هیپوکامپ مغز (hippocampus) پرداخته است.

محققان سال ها تاکید داشتند که بین بیماری‌های مغزی و عفونت های حاد ویروسی ارتباط وجود دارد. به طور خاص محققان به ارتباط بین ویروس «هرپس سیمپلکس» (herpes simplex) با ایجاد بیماری آلزایمر پی برده بودند اما به طور دقیق مشخص نبود که عفونت‌های ویروسی چگونه ممکن است بر تخریب عصبی اثر داشته باشند.

این تحقیق جدید به طور خاص روی سیستم بویایی متمرکز شد و مشخص کرد که از دست دادن حس بویایی یک نشانگر بالقوه اولیه از تخریب عصبی ناشی از بیماری آلزایمر است، بنابراین سوال این است که آیا عفونت‌های ویروسی در بینی نقشی در تسریع بیماری آلزایمر دارد؟

محققان برای بررسی این موضوع، بافت مغز چند نفر را که بر اثر بیماری آلزایمر فوت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. مغز افراد مبتلا به آلزایمر در مقایسه با نمونه‌های بافتی گرفته شده از افراد سالم، نشانگرهای قابل توجهی از عفونت ویروسی و التهاب را در دستگاه بویایی نشان داد، یعنی همان مسیر کلیدی که به بخش هیپوکامپ مغز منتهی می‌شود.

عفونت‌های ویروسی سیستم بویایی پیشرفت آلزایمر را تسریع می‌کند

 

محققان در گزارش خود درمورد این تحقیق جدید تاکید کردند: این مطالعه در کنار مجموعه بررسی های موازی حاکی از این است که از دست دادن بویایی یکی از مشخصه‌های اولیه آلزایمر است، همچنین این احتمال را افزایش می‌دهد که عفونت ویروسی در مسیر تنفسی و دستگاه بویایی پیشرفت بیماری آلزایمر را تسریع می کند.

این مطالعه روی این مساله تمرکز نکرده که چه پاتوژن‌های خاصی ممکن است، مسوول عفونت‌های پایدار باشند. با این حال محققان حدس می زنند که به احتمال زیاد ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-۱) و ویروس واریسلا زوستر (VZV) مهم ترین عوامل در این زمینه باشند.

 

عفونت‌های ویروسی سیستم بویایی پیشرفت آلزایمر را تسریع می‌کند

 

این ویروس‌ها پیش از این به عنوان عواملی که در پیشرفت آلزایمر دخالت دارند، شناسایی شده بود و این ویروس ها منجر به عفونت های نهفته مادام العمر می شوند.

اندرو بوباک نویسنده اصلی این مطالعه جدید درمورد نتایج آن گفت: محققان در این بررسی این فرضیه‌ را مطرح کردند که از دست دادن حس بویایی ناشی از ویروس در نهایت سرعت انحطاط و افول بخش هیپوکامپ مغز را افزایش می‌دهد بنابراین، به جای اینکه حس بویایی افراد بر اثر تخریب عصبی ناشی از آلزایمر آسیب ببیند، در واقع این فرآیند از دست دادن حس بویایی است که متعاقبا باعث آسیب مغزی مرتبط با زوال عقل می شود.

وی افزود: یکی از علائم اولیه بیماری آلزایمر از دست دادن حس بویایی است. کل مسیر بویایی به سمت هیپوکامپ مغز می‌رود. اگر سیگنال دهی را در آن مسیر کاهش دهیم، سیگنال کمتری در هیپوکامپ دریافت می شود و اگر از آن استفاده نکنیم، آن را از دست می دهیم.​

 

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما