جنجال بوسیدن دست این خانم مغرور!

فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد زنی پس از تعظیم به شیوه خدمه غربی مقابل یاسمین پهلوی دستان وی را می‌بوسد که بسیاری با انتقاد از این موضوع آنرا حقارت آمیز توصیف کرده و فضای فلاکت‌بار دوران پهلوی را یادآور شده‌اند.

جنجال بوسیدن دست این خانم مغرور!

به گزارش اقتصاد100، به تازگی در فضای شبکه‌‌های اجتماعی فیلمی از بوسیدن دست «یاسمین پهلوی» منتشر شده که جنجال شدیدی به پا کرده است. در این فیلم یک زن به مانند خدمتکاران غربی جلوی عروس خانواده پهلوی تعظیم می‌کند و سپس دست وی را می‌بوسد. یاسمین پهلوی نیز که گویی منتظر این حرکت است از آن استقبال می‌کند.

بر سر همین موضوع کشمکش سیاسی میان اپوزیسیون در می‌گیرد که چرا باید تا این حد در حوزه سیاسی به عقب بازگردیم که موضوع دست بوسی‌های سلطنتی بازهم تکرار شود. گروهی نسبت به این موضوع انتقاد کرده‌اند و با یادآوری دوران طاغوت عنوان کردند که مردم ایران در بخشی از مطالبات خود به سبب همین رفتاری که حاکی از رعیت دانستن مردم است، از سلسله پهلوی عبور کرده‌اند و روزگار شاه و رعیت تمام شده و امروز با بلوغ سیاسی جامعه شهروندان ایرانی حقوق اساسی خود را طلب می‌کنند.

 

 

نکته قابل توجه در این بحث‌های جنجالی پررنگ کردن این موضوع است که در پیش از انقلاب اسلامی بوسیدن دست و خاکساری مقابل شاه و ملکه در فرهنگ سیاسی ایران به عنوان یک رویه بود تا جایی که کارگزاران حکومتی برای بوسیدن دست شاه صف می‌کشیدند اما با استقرار نظام جمهوری اسلامی عزت نفس دوباره به کشور بازگشت و موضوع دست بوسی و کرنش به عنوان یک مساله قبیح شناخته می‌شود. درواقع این موضوع نشان می‌دهد که یکی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی در ایران ایجاد فرهنگ و گفتمان اقتدار و عزت بوده است و در مقاطع مختلف تاریخی کشور نیز تقویت شده است.


حالا بسیاری با یادآوری واقعیت سلطنت پهلوی بیان می‌کنند که دیگر نمی‌خواهند به دوران فلاکت و سرسپردگی طاغوت بازگردند. دورانی که شاه آن سرسپرده غربی‌ها بود و مسئولان نیز مجبور بودند که در مقابل یک فرد سرسپرده تعظیم کنند. 

 


نکته جالب توجه این است که برخی از طرفداران سلطنت عنوان می‌کنند که این موضوع در فرهنگ کشورهایی که هنوز با رویه سلطنت طلبی اداره می‌شود وجود دارد و سعی دارند آن را عادی سازی کنند اما مخالفان نیز مطرح می‌کنند جامعه ایران از این موضوع رد شده است و بازگشت به آنرا انحطاط سیاسی و اجتماعی می‌نامند.

 

 

 

ذوق یاسمین پهلوی برای دست بوسی از وی در حالی است که چندی پیش نیز او به بهانه سالگرد حوادث سال گذشته بلیت به مبلغ 150 دلار به صورت عادی فروخته و برای صرف ناهار اختصاصی با وی مبلغ این بلیت 450 دلار بوده است. با این اوصاف مساله درآمدزایی خانواده پهلوی از این موضوع در کنار فخرنمایی آنان بسیار مشخص است. 

درحالی این عضو از خاندان پهلوی یک دوره تحرکات برای پر کردن جیب این خاندان را به نام حمایت از اغتشاشگران و میهن دوستی آغاز کرده که وی حتی متن سرودهای مشهور ملی میهنی را نیز بلد نیست.

 

 

پایان پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما