تسهیل پرداخت‌ها با راه‌اندازی سیستم پرداخت در محل (COD)

با پیشرفت تکنولوژی، سرویس پرداخت در محل یا سی‌او‌دی (COD) به عنوان یکی از روش‌های پرطرفدار و گسترده در تجارت الکترونیک به چشم می‌خورد که اعتماد بین مشتریان و فروشندگان را تقویت کرده است. این روش پرداخت به دلیل امکان بررسی کیفیت و اصالت کالا قبل از پرداخت نهایی، اهمیت بسیاری دارد.

تسهیل پرداخت‌ها با راه‌اندازی سیستم پرداخت در محل (COD)

در ادامه به بررسی اهمیت سرویس پرداخت در محل، مزایا و معایب، تاثیر آن بر اعتماد مشتریان و نقش آن در تشویق افرادی که از پرداخت‌های آنلاین اجتناب می‌کنند را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

این سرویس یک روش پرداخت است که در آن مشتری هزینه کالا یا خدمات را در زمان تحویل پرداخت می‌کند. این روش به طور معمول در حوزه تجارت الکترونیک استفاده می‌شود و به مشتریان این امکان را می‌دهد تا قبل از پرداخت هزینه، کالا را مشاهده کرده و از دریافت کالا و کیفیت آن اطمینان حاصل کنند. از این‌رو، روش پرداخت در محل بویژه برای افرادی که به پرداخت آنلاین اعتماد ندارند یا از امکانات بانکی پرداخت آنلاین برخوردار نیستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از طرفی، شرکت‌های واسطی هم هستند که بعنوان واسط قابل اعتماد بین خریدار و فروشنده عمل می‌کنند. در این حالت خریدار وجه کالا را به حساب شرکت واسط ارایه دهنده خدمات مالی واریز می‌کند، وجه تا زمانی که کالا به دست خریدار برسد نزد شرکت واسط بلوکه شده و پس از تحویل کالا به خریدار، شرکت واسطه اقدام به آزاد‌سازی وجه و کارسازی آن در حساب فروشگاه می‌کند. سرویس امنیتو شرکت پستکس Postex به عنوان یک شرکت واسط مالی این خدمت را ارایه می‌کند.

نحوه عملکرد این سرویس به شرح زیر است:

1. ثبت سفارش:

ابتدا مشتری، محصولات یا خدمات مورد نظر خود را در یک سامانه آنلاین انتخاب کرده و آن‌ها را به سبد خرید خود اضافه می‌کند، سپس به صفحه تسویه می‌رود. در طی فرآیند تسویه، مشتری سرویس پرداخت در محل را به عنوان روش پرداخت انتخاب می‌کند.

2. تایید سفارش:

پس از تایید سفارش، مشتری از طریق ایمیل یا پیامک، پیامی مبنی بر تایید سفارش کالا دریافت می‌کند که شامل جزییاتی مانند شماره سفارش، مجموع مبلغ پرداختی و تاریخ تحویل است.

3. آماده‌سازی سفارش:

فروشنده سفارش مشتری را برای حمل و نقل آماده می‌کند که شامل بسته‌بندی، برچسب‌گذاری و هماهنگی با پیک برای تحویل می‌شود.

IMG_20240110_143051891

4. تحویل به پیک:

پس از آماده‌سازی، سفارش به پیک یا شرکت حمل‌ونقل تحویل داده می‌شود.

5. تحویل سفارش به مشتری:

پیک یا فرد تحویل‌دهنده سفارش را به آدرس مشتری می‌رساند.

6. پرداخت وجه در زمان تحویل:

مشتری پس از دریافت کالا، مبلغ مورد نظر را به پیک یا فرد تحویل‌دهنده پرداخت می‌کند که معمولا به صورت نقدی انجام می‌شود و پیک یک رسید پرداخت ارایه می‌دهد.

7. تکمیل سفارش:

پس از پرداخت، فروشنده تراکنش را تایید کرده و مشتری از تکمیل موفق خرید خود مطلع می‌شود.

 

مزایا و معایب

سرویس پرداخت در محل از مزایا و معایب زیادی برای خریداران برخوردارست که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایا

اعتماد مشتریان: سیستم پرداخت در محل امکان پرداخت مستقیم به فروشنده را فراهم می‌کند که می‌تواند اعتماد مشتریان را به برند و کسب و کار افزایش دهد. مشتریان به دلیل اینکه مبلغ خرید را در زمان تحویل پرداخت می‌کنند، احساس اطمینان بیشتری دارند.

باعث بهبود جریان نقدینگی می‌شود: با استفاده از این سرویس، فروشندگان بلافاصله می‌توانند به جای صدور فاکتور با شرایط پرداخت خالص که چندین هفته یا ماه فرصت پرداخت را به مشتری می دهد، پس از تحویل کالا، هزینه‌ها را دریافت کنند. در نتیجه، زمان‌بندی پرداخت، سریع‌تر است.

کاهش کلاهبرداری: از آنجایی که پرداخت نقدی در هنگام تحویل انجام می‌شود، خطر کلاهبرداری به هنگام پرداخت کمتر است.

IMG_20240110_143109569

معایب

1. تاخیر در دریافت وجه: فروشندگان ممکن است با تاخیر در دریافت وجه مواجه شوند زیرا آن‌ها باید ابتدا محصول خود را ارسال کنند و قبل از دریافت هزینه آن را بپردازند که در صورت لغو یا عدم پرداخت مبلغ سفارش توسط مشتری، هزینه‌های مضاعفی را برای فروشندگان بدنبال دارد.

2. محدودیت سرویس: خدمات سی‌او‌دی در همه کشورها و مناطق در دسترس نیستند زیرا برخی از مناطق فاقد زیرساخت‌های کارآمد هستند که این محدودیت دسترسی مانع گسترش خدمات تجارت الکترونیک در بازارهای خاص می‌شود.

3. افزایش سرقت: پرداخت در محل احتمال سرقت وجوه نقد را افزایش می‌دهد، زیرا سارقین در کمین پستچی‌ها هستند و وجوه موجود در نزد آنان را به سرقت می‌برند.

لازم به ذکر است که شرکت پستکس با ارایه خدمات ویژه در سرویس پرداخت در محل، معایب این روش را برای فروشندگان گرامی برطرف و استفاده از این سرویس را بهینه‌تر کرده است.

 

شرکت‌های ارایه دهنده خدمات سرویس پرداخت در محل

این شرکت‌ها عبارتند از:

شرکت پستکس:

این شرکت اولین سامانه جامع حمل و نقل آنلاین پستی ایران از درب تا درب است که روزانه هزاران مرسوله توسط این هاب پستی و باسبک های مختلف و گوناگون پستی جابه‌جا می‌شود. این شرکت علاوه بر ارایه خدمات آنلاین پستی، استفاده از سرویس سی‌او‌دی یا پرداخت در محل را هم برای شما امکان‌پذیر می‌کند و با ارایه سرویس پرداخت امن خود به نام امنیتو اطمینان از خرید را برای تمامی خریداران گرامی فراهم کرده است.

(بیشتر بخوانید)

اداره پست:

این سازمان، علاوه بر ارایه روش‌های پست سفارشی و پیشتاز، دارای سرویس پرداخت در محل است که البته با توجه به گسترده بودن این شرکت، عقد قرارداد با آن با دردسرهای بسیاری همراه است.

IMG_20240110_143126491

شرکت‌های ارایه دهنده خدمات سرویس پرداخت در محل

شرکت‌های واسطه:

از معتبرترین شرکت‌های واسطه می‌توان به سرویس چاپار، اسنپ باکس، شرکت داده پردازان احداث یا دی‌پی‌ای DPE، شرکت حمل و نقل تی‌پی‌جی TPG، اشاره کرد.

شرکت‌های مستقل:

شرکت‌هایی هستند که به صورت مستقل خدمات پستی و سرویس پرداخت در محل را ارایه می‌کنند.

تفاوت سرویس پرداخت در محل با پیش‌کرایه یا پرداخت آنلاین

پیش‌کرایه یا به عبارتی پیش پرداخت با سی‌او‌دی یا پرداخت در محل متفاوت است زیرا خریدار باید قبل از تحویل کالا، هزینه آن را پرداخت کند. در خریدهای اینترنتی امکان گزارش‌گیری و پیگیری تراکنش‌های انجام شده وجود دارد و همچنین باعث افزایش فروش صاحبان کسب و کارها می‌شود.

IMG_20240110_143142736

استفاده از کارت اعتباری و پرداخت آنلاین، برای از بین بردن ریسک اعتباری فروشنده استفاده می‌شود. دریافت پیش‌کرایه یا پیش پرداخت نقدی قبل از ارسال کالا به نفع فروشنده است و از طرفی، خریدار ممکن است که کالا و خدمات را با تاخیر یا برخلاف انتظار، دریافت کند.

سخن نهایی

در پایان، با تغییر و تحولاتی که سرویس پرداخت در محل بدنبال داشته به این نتیجه می‌رسیم که این روش پرداخت باعث بهبود تجربه خرید مشتریان می‌شود.

IMG_20240110_144138343

از افزایش اعتماد مشتریان تا بهینه‌سازی عملکرد کسب و کارها، سرویس پرداخت در محل به یک مولفه پیشرفت در صنعت ما تبدیل شده است که باعث می‌شود تا کسب ‌وکارها با تغییرات روزافزون فناوری‌ها همگام شوند و در مسیر تحولات بازار حضور داشته باشند.

خواندن مقاله کامل

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما