تصویب سود 16 تومانی در مجمع پست بانک ایران

اقتصاد 100- در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پست بانک ایران، تقسیم سود ۱۶ تومان به ازای هر سهم تصویب شد.

تصویب سود 16 تومانی در مجمع پست بانک ایران

به گزارش گروه ویترین؛ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پست بانک ایران با حضور ۷۴.۴۴درصد از سهامداران و هیئت مدیره شرکت برگزار شد.

در  مجمع سالانه موارد مهم زیر مطرح شد:

  • یکی از اتفاقات مهم سال گذشته برای شرکت، تصویب اساسنامه جدید در شورای پول و اعتبار بود که شناخته شدن به عنوان بانک توسعه‌ای و تخصصی، ظرفیت‌های خوبی برای بانک ایجاد خواهد کرد.

 

  • دارای ۴۰۳ شعبه و ۵۷۸۵ باجه بانکی روستایی هستیم که بیش از ۳هزار از این باجه‌ها مجوز تأییدشده بانک مرکزی را هم اخذ کردند. طبق اساسنامه جدید، امکان دایر کردن شعب جدید در شهرستان‌های فاقد شعبه و به تبع آن دایر کردن باجه‌های روستایی در این شهرستان‌ها را خواهیم داشت. 

 

  • در سال گذشته، رشد ۶۴درصدی در منابع داشتیم. در حالی که رشد منابع کل نظام بانکی ۳۱درصد بوده است. در این میان، سهم سپرده‌های ارزان قیمت از ۶۰ به ۶۸درصد رشد کرده است. 

 

  • مانده تسهیلات بانک ۷۷درصد رشد داشته و اگر محدودیت‌های بانک مرکزی در رشد ترازنامه نبود، امکان رشد بیشتر هم داشتیم. سهم تسهیلات قرض‌الحسنه به دلیل تسهیلات تکلیفی رشد داشته که برای جبران آن و بهبود نرخ مؤثر بخشی از تسهیلات را از مشارکتی به مبادله‌ای هدایت کردیم.

 

  • تسهیلات پرداختی از نظر تعداد ۳۴درصد و از نظر مبلغ ۹۷درصد رشد داشته است. مبلغ ضمانت‌نامه‌های صادره در این سال ۱۹۱درصد و مبلغ اعتبارات اسنادی صادره ۳۰۴درصد رشد داشته است.

 

  • نسبت مطالبات غیرجاری از ۴.۱ به ۲.۹درصد کاهش یافته است. در همین بخش هم با کاهش سهم مطالبات مشکوک‌الوصول از کل مطالبات غیرجاری از ۵۶ به ۴۷، مطالبات غیرجاری را رقیق کردیم و هزینه مطالبات را کاهش دادیم.

 

  • مجموع اقدامات صورت گرفته درخصوص بهبود عملکرد و افزایش حجم عملیات باعث شده در پنج سال اخیر بهای تمام‌شده پول برای بانک نزولی باشد و از ۲۴.۱ به ۱۲.۴درصد برسد.

 

  • تسهیلات تکلیفی قرض‌الحسنۀ اشخاص را بانک مرکزی براساس مانده منابع قرض‌الحسنه به بانک تکلیف می‌کند. ما نهایت سعی خود را برای محدود کردن این تکالیف انجام داده‌ایم و با بانک مرکزی رایزنی‌هایی داریم، اما در نهایت موظف به رعایت الزامات هستیم.

 

  • موضوع سهم بالای تسهیلات قرض‌الحسنه را با بانک مرکزی هم مطرح کرده‌ایم که مواردی را هم پذیرفته‌اند و بر همین مبنا، سهم ما از تسهیلات بازرگانی دولتی را کم کرده‌اند. به هر حال بانک مرکزی ضوابط و الزامات قانونی و بودجه‌ای دارد و اگرچه ما نهایت سعی خود را در دفاع از حقوق سهامداران می‌کنیم، اما موظفیم حتی ضوابطی را که به آن انتقاد داریم، رعایت کنیم.

 

  • اساسنامه بانک در شورای پول و اعتبار و هیئت وزیران تصویب شده و به شورای نگهبان رفته است. اختلاف نظری درخصوص نماینده دولت در بانک بین وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات وجود دارد که آن هم به زودی حل خواهد شد.

 

  • درباره بیمه تجارت نو، کارشناسی ارزش و آگهی را انجام دادیم. حتی برای اینکه ارزش بلوک بالاتر باشد، سهام خود را با صندوق رفاه و تأمین آتیه تجمیع کردیم، اما شرایط به نحوی بود که خریدار در قیمت مناسب پیدا نشد و برای صرفه سهامداران به هر قیمتی بلوک را نفروختیم.

 

  • در زمان تغییر بازارگردان، مطابق نظر بورس جابجایی مدیر صندوق وپست امکان پذیر نشد. در این مدت، راهکار تعیین دو بازارگردان ارائه شد. مجموعه فارابی با سهام ظرف مدت ۱۱ ماه بازارگردانی را در قالب صندوق اختصاصی خود انجام داد و در پایان دوره، سود ۲۸۰ میلیارد تومانی را تقدیم بانک کرد. طبعاً اولویت اول بازارگردان حفظ نقدشوندگی بوده که محقق شده است و بازارگردان وظیفه حفظ و رشد قیمت سهم در تمام شرایط را ندارد. هم اکنون هم فارابی به سمت مدیریت صندوق بازارگردانی وپست تعیین شده که اگر عملکرد دوره با تخلفی همراه بود، بورس مجوز انتصاب به عنوان مدیر را نمی‌داد.

 

  • اختلافی با خزانه‌داری درخصوص تودیع سهم سود دولت داریم که به دلیل اختلاف در تفسیر ضوابط است. در حال پیگیری موضوع هستیم و شخص وزیر اقتصاد هم پیگیر تعیین تکلیف این موضوع است و امیدواریم با نظر مساعدی که دارد، موضوع به زودی حل شود.

 

  • ارز ترجیحی دریافتی از بانک مرکزی استرداد شده و تأییدیه آن را هم دریافت کردیم و موضوع حل شده است.

 

  • تکمیل اعضای هیئت مدیره ظرف یک تا دو ماه آینده نهایی می‌شود. هم اکنون هم کمیته‌ها تشکیل شده و جلسات انجام می‌شود و هم تصمیمات کمیته‌ها در هیئت مدیره تصویب می‌شوند.

 

  • در سال گذشته ۵ میلیارد تومان از پرداخت‌های غیرقانونی بازگشت و با پیگیری حقوقی ۷۱ میلیارد تومان وصولی مطالبات داشتیم. همچنین ۹۱ میلیارد تومان دعاوی علیه بانک با دفاعیات حقوقی به نفع ما تمام شده است. 

 

  • عمدۀ منابع قرض‌الحسنۀ ما مربوط به اشخاص حقیقی است و ماندگاری کافی دارد.

 

  • در پالایشگاه شازند سهم کمی داریم و بانک‌های صنعت و معدن و مسکن سهم بیشتری دارند. واگذاری این سهام الزام قانونی و خواستۀ ما هم هست و کنسرسیومی به مدیریت بانک مسکن برای پیشبرد امور تشکیل شده است.

 

  • پیگیر تعیین تکلیف مطالبۀ سود سهام دولت هستیم و اعتقاد داریم که اساساً این موضوع صحیح نیست. 

 

در نهایت، سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پست بانک ایران،  سود ۱۶ تومان به ازای هر سهم صاحب شدند.

منبع : اخبار بانک

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما