جهانگیر باقری مدیرعامل شرکت اعلام کرد

«پشم شیشه ایران» در مسیر توسعه

اقتصاد 100- مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران از توسعه مستمر ظرفیت تولید این واحد صنعتی طی نزدیک به ۶۰ سال فعالیت آن از یک تن در روز تا ثبت صادرات ۲۰‌درصد محصولات تولیدی سخن گفت.

«پشم شیشه ایران» در مسیر توسعه

 به گزارش گروه ویترین؛ انرژی یکی از ارکان مهم اقتصاد در دنیای امروز است و مصرف انرژی همواره افزایش می‌یابد در حالی که منابع تولید آن محدود است. استفاده از عایق‌ها، یکی از موثرترین راهکارها در صرفه‌جویی مصرف انرژی است. در سال‌های اخیر مصرف جهانی عایق‌ها به میزان ۶/ ۳‌درصد افزایش داشته و به ارزش ۳۳ میلیارد دلار رسیده است. پشم شیشه یکی از مهم‌ترین عایق‌های مورد استفاده در دنیاست که به علت داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد ۳۲‌درصد از بازار عایق‌ها را به خود اختصاص داده است. افزایش بهای انرژی در سال‌های اخیر موجب شده در ایران نیز استفاده از انواع عایق مورد توجه قرار گیرد. استفاده از پشم شیشه مصرف انرژی را کاهش داده و موجب می‌شود تا آلاینده‌های کمتری وارد محیط‌زیست شود بنابراین پشم شیشه یک محصول سبز شناخته می‌شود.

جهانگیر باقری مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران در همین زمینه در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: شرکت پشم شیشه ایران با هدف و رسالت تولید عایق از سال ۱۳۴۳ وارد عرصه صنعت کشور شد و محل ابتدایی این شرکت در تهران بود و کارخانه‌ای با ظرفیت یک تن در روز راه‌اندازی شد که طی سال‌های بعد با طرح‌های توسعه‌ای این ظرفیت به ۱۰ تن در روز رسید و در نهایت طی سال ۱۳۵۷ در قالب طرح توسعه به شیراز منتقل شد که با افزایش ظرفیت نیز همراه بود.  وی افزود: این واحد صنعتی که از سال ۱۳۵۷ در شیراز به بهره‌برداری رسیده است کارخانه‌ای فعال، پویا و رو به رشد به شمار می‌آید. ظرفیت اسمی که برای این شرکت در نظر گرفته‌اند، ۹‌هزار تن در سال بود که برای اولین بار دو سال پیاپی توانستیم ظرفیت اسمی را پشت سر بگذاریم و اوج فعالیت و تولید ما در سال۱۴۰۱ رقم خورد که نزدیک ۱۰‌هزار تن محصول تولید و فروخته شد.

 

سال ۱۴۰۱ سال رکوردهای پشم شیشه ایران

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران گفت: سال ۱۴۰۱ سال رکوردهای ما بود. یک‌هزار تن بیش از ظرفیت اسمی تولید و فروخته شد و رکورد سودآوری سال گذشته بی‌نظیر بود و در عمل در حوزه فروش خارجی نیز رکورد همه سال‌های گذشته را پشت سر گذاشتیم. باقری اظهار کرد: اتفاق خوب رخ داده، عرضه محصولات ما در بازار بورس بود و این روند امسال نیز ادامه دارد به نحوی که طی سه‌ماهه امسال نزدیک به ۹۲‌درصد محصولات را در بورس عرضه کردیم که فروش نقدی، شفاف و بدون حاشیه برای این واحد صنعتی به شمار می‌رود و در عمل شرکت پشم شیشه با حضور در بورس، ‌‌‌محصولات خود را پیش‌فروش می‌کند. وی اضافه کرد: روند عرضه محصولات در بورس از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و تا امروز ادامه دارد، به گونه‌ای که نزدیک به ۱۰۰‌درصد محصولات تولیدی در بورس عرضه می‌شود.

صادرات برنامه راهبردی

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران با بیان اینکه صادرات طی سال‌های گذشته به عنوان یک برنامه راهبردی در دستور کار این شرکت قرار گرفته است، گفت: کار بسیار خوبی را در حوزه کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا انجام دادیم و صادرات قابل‌توجهی به کشور‌های آذربایجان، ازبکستان، ترکمنستان و چند محموله برای روسیه داشتیم و ایجاد بازار فروش در کشورهای عراق، پاکستان و سوریه را نیز در دستور کار داریم. باقری با بیان اینکه سال گذشته جهش ۱۰۰ درصدی در زمینه صادرات نسبت به سنوات گذشته داشتیم، خاطرنشان کرد: ارزآوری یک میلیون دلاری ثمره فعالیت صادراتی شرکت پشم شیشه ایران طی سال گذشته بود که این رقم نزدیک به دو برابر عملکرد صادراتی ما در سال ۱۴۰۰ محسوب می‌شود و طی سال‌های قبل در مجموع عملکرد صادراتی نداشتیم.

 

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام گرفته طی دو سال موفق شدیم ۲۰‌درصد از محصولات تولیدی این شرکت را صادر کنیم و با توجه به اینکه همسایه‌های ما از جمله عربستان، ‌‌‌روسیه و کویت تولیدکننده محصول پشم شیشه هستند، توانستیم جایگاه خود را در بازارهای جهانی پیدا کنیم. باقری یادآور شد: حضور در بازارهای جهانی و ثبت صادرات در شرایطی است که کشورهای اطراف ما تقریبا خطوط فعال تولید محصول پشم شیشه دارند چرا که شرکت پشم شیشه ایران در زمینه کیفیت محصولات حرفی برای گفتن و برند معتبری دارد و بر همین اساس نیز به راحتی موفق به حضور و فعالیت در عرصه صادراتی شدیم و اکنون ۲۰‌درصد محصولات تولیدی ما صادر می‌شود.

خط تولید جدید با محوریت توسعه صادرات

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران به پروژه انتقال این واحد صنعتی به منطقه ویژه اقتصادی شیراز اشاره و اظهار کرد: طرح توسعه روی خط تولید پشم شیشه ایجاد می‌شود و در عمل یک کارخانه جدید در منطقه ویژه اقتصادی تاسیس می‌کنیم که ظرفیت تولید آن ۱۴‌هزار تن در سال پیش‌بینی و ظرفیت مضاعف آن برای افزایش صادرات برنامه‌ریزی شده است. باقری میزان پیشرفت این خط تولید جدید را ۵۱‌درصد برشمرد و اعلام کرد: ۹ تا ۱۰‌هزار تن محصول تولیدی این شرکت با انتقال به منطقه ویژه اقتصادی برای تامین نیاز داخل به فروش می‌رسد و مابقی برای صادرات و توسعه آن برنامه‌ریزی شده است. وی یادآورشد: بخشی از قراردادهای ما خارجی است، معضل زیادی در تامین و انتقال ارز داریم که این شرایط به علت وجود تحریم‌های سخت بانکی ایجاد شده است.  باقری یکی از مهم‌ترین علل جابه‌جایی این واحد صنعتی به منطقه ویژه اقتصادی را مسوولیت اجتماعی آن دانست و تاکید کرد: برای جلوگیری از آلودگی محیطی، این اقدام انجام می‌گیرد و با نهایی و عملی شدن آن، ظرفیت سرمایه‌ای بسیار خوبی برای این شرکت که هم‌اکنون در منطقه مسکونی واقع شده است، آزاد می‌شود. مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران گفت: این سرمایه آزاد شده ناشی از انتقال، در قالب طرح توسعه مهمی سرمایه‌گذاری و خط تولید با تکنولوژی جدید در آن مستقر می‌شود.

تولید الیاف شیشه برای اولین بار در ایران

وی هدف از راه‌اندازی خط تولید جدید را برنامه‌ریزی برای تولید الیاف شیشه برای نخستین بار در کشور دانست و افزود: با راه‌اندازی این خط توسعه، اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر پیش‌بینی شده است.

باقری اضافه کرد: ما خود را ملزم به بهبود مستمر کرده‌ایم، تا به سراغ طرح‌های توسعه‌ای برویم، اما موضوع تحریم‌ها، ارتباط با شرکت‌های صاحب تکنولوژی و دانش را سخت کرده است، در تلاش هستیم تا از دانش روز برای تولید محصولات استفاده کنیم، ‌‌‌اگرچه به علت همین تحریم‌ها ارتباط با چنین شرکت‌هایی سخت است و حتی در صورت برقراری این ارتباط، با موضوع انتقال ارز و نوسانات ارزی مواجه می‌شویم؛  به دلیل اینکه این شرکت‌ها امکان فروش مستقیم به ما را ندارند، ‌‌‌ مجبور به خرید از شرکت‌های واسطه با قیمت‌های تا چند برابر نرخ اولیه هستیم.

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران تاکید کرد: خوشبختانه با وجود تحریم‌ها، یک روز هم شاهد توقف تولید و فعالیت به علت کمبود مواد اولیه یا تامین قطعه نبودیم. اگرچه این شرایط فعالیت تولیدی را طاقت‌فرسا می‌کند، با وجود این طی دو سال گذشته شرکت پشم شیشه ایران، شرکت سرآمد در میان شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ تامین بوده است.

صنعت تنها راه توسعه کشور

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران اعلام کرد: روز صنعت و معدن، فرصت مناسبی است تا به بخش صنعت و معدن، نگاهی اندیشمندانه و متفاوت شود، چرا که این بخش در مقام عامل مولد اشتغال پایدار در افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه، نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت پشم شیشه ایران ابراز امیدواری کرد: ۱۰ تیر ماه، روز ملی صنعت و معدن را به جهادگران، تلاشگران، کارآفرینان، مدیران و کارکنان این عرصه تبریک می‌گویم. امید است صنعت کشور با تکیه بر فرصت‌های رشد و توسعه، با عبور از موانع پیش رو و فائق آمدن بر مشکلات بتواند با شکوفایی روز‌افزون خود پایه‌های اقتدار کشور را تحکیم بیشتر بخشد.

وی افزود: امروزه، صنعت نه به عنوان یک نوع شیوه تولید بلکه تنها راه توسعه در جوامع مختلف شناخته شده و شیوه‌های تولید هر جامعه همواره متناسب با فرهنگ آن جامعه بوده است.

منبع : دنیای اقتصاد

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما