معاون سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد:

ارتقای سلامت جامعه با تکیه بر فناوری هسته‌ای / تولید محصولات فناورانه هسته‌ای با مشارکت دانشگاهیان

اقتصاد 100- تفاهم‌نامه همکاری ۲ ساله با هدف «ارایه خدمات مشترک به‌منظور ارتقای سلامت جامعه»، میان سید پژمان شیرمردی، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیر عامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها و علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی به امضا رسید.

ارتقای سلامت جامعه با تکیه بر فناوری هسته‌ای / تولید محصولات فناورانه هسته‌ای با مشارکت دانشگاهیان
به گزارش گروه ویترین به نقل از مرکز دیپلماسی عمومی و اطلاع رسانی؛ معاون سازمان انرژی اتمی ایران در حاشیه این مراسم با اشاره به اهداف امضای این تفاهم‌نامه اظهار کرد: یکی از ماموریت‌های سازمان انرژی اتمی ایران، استفاده از ظرفیت خوب فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در زندگی مردم بوده که یکی از ابعاد آن در حوزه سلامت است.
سید پژمان شیرمردی با اشاره به اینکه در ۲ سال گذشته فعالیت‌های خوبی در این راستا و برای حل مشکل سلامت در کشور صورت گرفته و تجهیزات و مواد مهمی در این حوزه توسط دانشمندان هسته‌ای کشور ساخته شده است، تصریح کرد: در این زمینه یکی از سیاست‌هایی که در شرکت توسعه کاربرد پرتوها دنبال می‌شود، استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت وجود اساتید برجسته و نیز تجهیزات آزمایشگاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نگاه ما این است که بتوانیم با یک هم‌افزایی، محصولات مناسبی را برای مردم عزیز کشور تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در ادامه با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دستاوردها و کاربردهای صنعت هسته‌ای باید برای مردم تبیین شود تا هموطنان با ابعاد مختلف آن آشنا شوند، ادامه داد: در همین چارچوب، سیاست ما این است که هرکاری که منجر به دستاورد می‌شود و برای مردم به شکل عملی قابل مشاهده باشد را به‌طور صحیح تببین کنیم.
وی بیان کرد: بر این مبنا دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ظرفیت خوبی برای همکاری مشترک دارد که در همین زمینه یک تفاهم‌نامه‌ای را با این مجموعه به امضا رساندیم. تفاهم‌نامه‌ای که یکی از مهمترین مفاد آن ایجاد و توسعه همکاری مشترک و انتقال تجربیات بین ۲ مجموعه است. ضمن تشکر از اساتید این دانشگاه و به‌ویژه دکتر زالی و مجموعه همکاران ایشان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، امیدواریم بتوانیم به بهترین وجه از تجهیزات خوب آزمایشگاهی این مجموعه بهره‌مند شویم و طبق مفاد تفاهم‌نامه در حل مسایل و توسعه محصولات جدیدتر در حوزه سلامت کار خواهیم کرد.
معاون سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که تجاری‌سازی محصولات طراحی و ساخته  شده به چه شکل است که مردم به شکل جامع از آن‌ها بهره‌مند شوند، اظهار کرد: در این زمینه استفاده از فناوری استریل‌سازی با پرتوها یک امر معمول بوده که کار تجاری‌سازی آن هم انجام می‌شود. این روند، کار سختی نیست و شرکت‌های تولید کننده تجهیزات یک‌بار مصرف به ما درخواست پرتودهی می‌دهند که بعد از انجام پرتودهی، محصولات را تحویل می‌دهیم.
وی افزود: در یک‌سری مواد پرتودهی شده در حوزه سلامت باید اقدامات آزمایش بالینی صورت گیرد و بعد از کسب مجوزهای لازم، کار تجاری‌سازی آن انجام شود تا هم برای مصرف داخلی و هم در امر صادرات مورد استفاده قرار گیرند.
شیرمردی با بیان اینکه کیفیت کار به طور قطع بالاست و علاوه بر تامین نیاز داخل، برای صادرات هم برنامه‌ریزی انجام ‌شود، گفت: با در نظر گرفتن سه اولویت مهم امنیت غذایی، سلامت و محیط زیست می‌توانیم نقش خود را به‌ویژه در حوزه امنیت عذایی که به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور است و در دنیا هم چالشی مهم به‌شمار می‌آید، انجام دهیم.
معاون سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امید است با همکاری‌ و هم‌افزایی‌های انجام شده با دانشگاه‌ها، شاهد تسریع در رضایتمندی مردم باشیم، تصریح کرد: نظام سلطه و کشورهای مختلف سال‌ها با جنجال‌سازی خود به دنبال منحرف کردن افکار عمومی از صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای ایران بوده‌اند تا نقش آن را در زندگی مردم کمرنگ کنند.
وی افزود: ما امروز در جمهوری اسلامی مصمم هستیم که با همکاری دوستانمان در دانشگاه‌ها، موسسات و مراکز آموزش عالی هرچه بیشتر در معرفی این محصولات تلاش کنیم. به نحوی که مردم عزیزمان از این امکانات خوبی که در کشور وجود دارد برای ارتقای کیفیت در زندگی خودشان استفاده کنند.

نقش مهم شرکت توسعه کاربرد پرتوها در ایجاد ایمنی در صنایع غذایی
علیرضا زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری و جذب نخبگان، ضمن تقدیر و تشکر از حسن اعتماد سازمان انرژی اتمی ایران و شرکت توسعه کاربرد پرتوها، اظهار کرد: با توجه به اینکه حجم قابل توجهی از خدمات متنوع و متکثر در حوزه بهداشت و درمان در دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود، ظرفیت خوبی در زمینه تفاهم‌نامه مشترک و برای استفاده بهینه از شرکت توسعه کاربرد پرتوها در حوزه سلامت وجود دارد.
وی افزود: یکی از زمینه‌های مشترک تبیین شده در بخش‌های اصلی این تفاهم‌نامه این بود که بتوانیم یک مرکز رشد مشترک را با شرکت توسعه کاربرد پرتوها داشته باشیم. اتفاقی که یکی از وظایف و مصداق‌های کاربردی این مرکز رشد در استفاده بهینه از فناوری‌های این شرکت در حوزه سلامت خواهد بود. نکته دیگر این است که بتوانیم یک کمیته توسعه مشترک بین ۲ دستگاه فراهم کنیم که زمینه استفاده بهینه از پرتوها در زمینه عملیاتی بهداشت و درمان فراهم شود.
زالی تصریح کرد: شرکت توسعه کاربرد پرتوها در سال‌های اخیر در زمینه ایجاد ایمنی در صنایع غذایی برای بردن سلامت همراه با کیفیت نقش مهمی داشته و کارهای فاخری در بحث پرتودهی و کنترل آفات انجام داده است. در این تفاهم‌نامه به خصوص در بحث ادویه، غلات و محصولات کشاورزی پرکاربرد در سفره ایرانی، کارهای مشترکی انجام خواهد شد. همچنین یکی دیگر از بحث‌های ما در حوزه سلامت است که موارد خوبی از جمله، استریل سازی، پودرهای جاذب زخم و سوپرچاذب‌ها که علاوه بر حوزه کشاورزی در حوزه بهداشتی هم کاربرد دارند توسط شرکت توسعه کاربرد پرتوها انجام شده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از این محصولات، مشابه خارجی دارند که امضای این تفاهم‌نامه کمک می کند باب جدیدی برای تولید این محصولات با یک نگاه بومی‌سازی در داخل باز شده و استفاده از ظرفیت شرکت توسعه کاربرد پرتوها به شکل جدی‌تر و مصداقی‌تر باشد.


گفتنی است بر اساس این تفاهم‌نامه، ‌طرفین متعهد شدند تا نسبت به اجرای تعهدات محوله، به تعداد کافی نیروی کارشناس و متخصص برای انجام وظایف و تعهدات محوله در حوزه‌های استریل کردن تجهیزات پزشکی،‌ انجام تست های بالینی محصولات حوزه سلامت و درمان تولید شده در سازمان انرژی اتمی و شرکت توسعه کاربرد پرتوها و ... را فراهم کنند. همچنین مطابق توافقات صورت گرفته؛ طرفین متعهد شده‌اند تا با تشکیل یک کارگروه، نسبت به راه اندازی مرکز رشد مشترک برای ارتقای سطح سلامت جامعه با بهره‌برداری از فناوری هسته‌ای اقدام کنند. گفتنی است بر اساس این تفاهم‌نامه، طرفین متعهد شده‌اند تا به‌منظور ارتقای امنیت غذایی کشور با همراهی انستیتو تغذیه نسبت به مطالعه مشکلات موجود و حل این موارد اقدام کنند.
درپایان این جلسه دکتر زالی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی شهید بهشتی و هیات همراه از سامانه پرتودهی تهران و سایر بخش‌های آزمایشگاهی شرکت توسعه کاربرد پرتودها بازدید کردند.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما