رییس هیات مدیره آبان تتر در گفتگو با اقتصاد100:

«آبان تتر» عمق بازار ارز دیجیتال را در تمام صرافی ها ارتقا می دهد

اقتصاد100- آبان تتر، پلتفرم مبادله رمز ارز در ایران است که با تنوع ارزهای دیجیتال و سهولت فرایند معاملات حتی در مبالغ سنگین، بین کاربران ایرانی شناخته می شود. در ادامه، گفتگو با امید امین زاده رییس هیات مدیره آبان تتر را می خوانید.

«آبان تتر» عمق بازار ارز دیجیتال را در تمام صرافی ها ارتقا می دهد

به گزارش گروه ویترین؛ بازدید از غرفه آبان تتر در نمایشگاه الکامپ 1402 فرصتی بود تا با امید امین زاده رییس هیات مدیره آبان تتر به گفتگو بنشینیم و پاسخ سوالات متعدد کاربران بازار ارز دیجیتال را از وی جویا شویم؛

لطفا مجموعه آبان تتر را برای مخاطبان اقتصاد100 معرفی کنید

آبان تتر، یک صرافی یا سکوی مبادله رمز ارز  است که کاربران می توانند معاملاتشان را در این پلتفرم انجام دهند. در واقع ما رابط بین خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال هستیم. آبان تتر درحال حاضر حدود900 هزار کاربر دارد. نزدیک سه سال است که فعالیت داریم.

آبان تتر از کدام نهادهای قانونی مجوزدارد؟

ما تقریبا  هر مجوزی که الان برای این حوزه در دسترس بوده را داریم. البته اطلاع دارید که برای صرافی های ارز دیجیتال یا در واقع سکوهای تبادل رمز ارز، تا کنون هیچ گونه مجوز تخصصی تعریف نشده ویا نهادی متولی این بازار نیست. ما از نظام صنفی پروانه فعالیت اخذ کردیم.

فعالیت شما در چه صنف و شاخه ای تعریف می‌شود؟

واقعا تابحال صنف بخصوصی برای این فعالیت تعریف نشده  است. مثل شرکت «لندتک» که هنوز بصورت کامل قانونمند نشده اند، ما هم به عنوان یک شرکت حوزه‌ فضای مجازی کامپیوتری و نرم افزاری فعالیت می‌کنیم و بقیه رقبا هم به همین ترتیب.

همچنین، شاخه مجزایی تعریف نشده است. ما طبق اساسنامه و قوانین موجود، نزدیکترین حالت را به حوزه فعالیت‌مان انتخاب کردیم.

آبان تتر در مقایسه با رقبا در مرتبه چندم قرار دارد و هدف گذاری شما در این بازار چیست؟

تا کنون نهاد یا سازمان مستقلی برای رتبه‌بندی صرافی ها وجود نداشته است. استخراج داده‌ معاملات یا تعداد کاربران تخمینی است و ما هم اطلاعات دقیقی از نوع  فعالیت سایر رقبا نداریم، ولی تصور ما این است که جزء سه یا چهار رتبه اول در این بازار هستیم؛

یکی ازحوزه‌های فعالیت آبان تتر ، سکوی تبادل رمز ارز است. فعالیت مهم دیگر ما این است که عمق بازار را  در تمام صرافی‌ها ارتقا می دهیم. ما هم به عنوان عامل بازارساز در صرافی ها فعال هستیم و به عمق و تعادل بازار کمک می کنیم. چراکه در یک بازار کارا، قیمت همه‌ صرافی‌ها و همه‌ دارایی‌ها باید یکسان باشد.

بطور مثال، تنها تفاوت قیمت یک جلد کتاب در نقاط مختلف (به شرطی که  ازیک جنس باشد) می بایست هزینه‌ حمل و نقل باشد و مازاد بر این هر چه باشد، عملا ناکارایی بازار کتاب را نشان می‌دهد. ما در راستای وظایف مان اعتقاد داریم که این بازار باید بزرگتر باشد و موظفیم به آن عمق بدهیم. به همین منظور تلاش می‌کنیم اگر جایی قیمت بالاتر هست، تطبیق بدهیم و اگر جای دیگری قیمت از واقعیت حتی پایین تر هست، سعی می‌کنیم عمق آن بازار را بیشتر کنیم و یک حجمی در بازار معامله انجام بشود  که قیمت با سایر بازارها همسان شود. آبان تتر با ابزارها که همان ربات های هوشمند است بازار را متعادل و کارامد می‌کند.

 

فعالیت ها و خدمات متمایز و متقاوت آبان تتر به کاربران بازار چیست؟

فعالیت‌های دیگری در حوزه‌ خدمات مالی، حوزه های اعتباردهی ،حوزه‌های درون پلتفرمی، ارایه همکاری با نهادهای مختلف مالی برای تکمیل زنجیره ارزش و... انجام می‌دهیم. آبان تتر فعالیت‌های متنوعی را دنبال می‌کند؛ برخی را در دست اقدام داریم و برخی دیگر نزدیک به معرفی است، تعدادی هم به مرحله بررسی و در واقع پایلوت بازار رسیده که به دلیل فضای رقابتی از توضیح جزئیات بیشتر معذورم!

یکی از مشخصه های  مهم آبان تتر عمق بازار ما است. شما در بسیاری از صرافی های موجود اگر بخواهید 1000 دلار دارایی بفروشید قیمت به شدت تغییر می‌ کند و مجبور هستید چند پله اردر گذاری کنید و احتمالا با افت قیمت مواجه می شوید. ولی در آبان تتر به دلیل عمق بازار، دارایی های بزرگ به سرعت و با قیمت پایدار معامله می شود. به همین دلیل سرمایه های بزرگ ترجیح می دهند در آبان تتر معامله کنند.

مشخصه دیگر ما، تعدد گزینه‌های حق انتخاب است. شعار آبان تتر این است که «انتخاب باید آگاهانه باشد» بنابراین باید کاربر آزاد باشد و دسترسی خوبی به او بدهیم. بدین لحاظ، تلاش ما این است که ابزارهای معاملاتی و پشتیبانی حداکثری داشته باشیم و هر ارزی که به بازار می آید را برای کاربران لیست کنیم. البته این یک فضای برد-برد است و ما هم سود خودمان را داریم.

درعین حال، ملاحظاتی هم لحاظ می‌کنیم که نهایتا مشتری متضرر نشود. البته، تمرکز روی مشتری، ارایه‌ حق انتخاب و آزادی، سه‌ ارزش و متغیری است که ما به شدت دنبال می‌کنیم. در بحث پاسخگویی به مشتریان، چون رضایت مشتری برای ما فرض است، ادعا داریم که از بهترین های دنیا در زمینه پاسخگویی هستیم.

چالش‌های حال حاضر  و آینده این صنعت در ایران را چگونه می بینید؟

چالش همیشه و برای همه بازارها وجود دارد؛ بعضی چالش‌ها طبیعی هستند بعضی چالش مختص این صنعت است و ریسک های این صنعت و اتفاقاتی که در گذشته افتاده ممکن است در آینده به شکل های جدیداتفاق بیافتد.اما مساله‌ای که در ایران داریم مساله‌ی پذیرش موضوع است.

معتقدم مقوله تنظیم گری بعد از پزیرش است. ابتدا باید  موضوع ارزهای دیجیتال به درستی تبیین و تعریف شود، سپس تنظیم گری کنیم. مساله‌ای که حاکمیت با آن مواجه است، مرحله تعریف و پذیرش این بازار و دسته‌بندی و انطباق آن با سایر قوانین است. یعنی آیا ارزهای دیجیتال، اوراق بهادار، دارایی، کالا یا پول هستند؟

هر تعریفی را که سیاست‌گذار ارایه بدهد متعاقبش با چند مساله روبرو هستیم؛ ابتدا مقرراتی که در این حوزه جاری است و سایر موارد مشابه. اگر بپذیریم که ارز دیجیتال، پول است که ما مقرراتی برای نرخ ارز  و برای عرضه‌ی ارز داریم. اما آیا می توانیم برای بیت کوین با این نوسانات، نرخ بانک مرکزی تعیین کنیم؟  در هر بخش که تعریف کنیم قواعد آن بخش منتقل و تعارضات تازه اینجا شروع می‌شود .و اینجاست که متوجه می شویم ارز دیجیتال حوزه متفاوتی است و تنظیم گری، قواعد مخصوص، نهاد ناظر، نوع مجوز و حقوق مشتری خود را می طلبد.

وظیفه حاکمیت یا نهاد عمومی در تعریف دولت-ملت، یکی نفع عمومی و دیگری رفع تعارض است.

نفع عمومی یا خیر عمومی یعنی دارایی مردم محافظت شود. ابتدا باید تعاریف قانونی تبیین شود،سپس تنظیم گری، رفع تعارضات و صیانت از نفع عمومی مطرح گردد. اما درحال حاضر چه اتفاقی می افتد؟ الان نفع عمومی و رفع تعارض  مطرح نیست، بلکه مبنا، کنترل، جلوگیری و حتی به نوعی امنیتی سازی است و متاسفانه حاکمیت قانون نداریم. حتی در همین ممنوعیت و کنترل هم قانون جایگاهی ندارد. یعنی تفکیک قانون گذار، مجری قانون و ضابط قانونی باید وجود داشته باشد که اینگونه نیست.

در مقابل این چالش‌ها، پیشنهاد شما به عنوان کارشناس بازار رمزارز و صاحب کسب و کار در این حوزه به نهادهای حاکمیتی چیست؟ 

پیشنهاد بنده این است که ابتدا با نظر جمعی اهالی این بازار، آن را به درستی تعریف کنیم. و بعد برای آن قانون تعریف شود. و به جای اینکه ما و رقبا به طور پراکنده و با وضعیت خلا قانون کار کنیم، زیر چتر قانون فعالیت کنیم. و به طور قانونی از دارایی مشتریان خود حفاظت کنیم. 

وضعیت فعلی مشابه «ترک منازعه» است. نه تعریفی ارایه شده و نه قاعده و قانون مدونی داریم. یکسری محدودیت ها برداشته شده و بطور مثال اجازه درگاه پرداخت و «ای نماد» بدون ستاره داده اند که ممکن است همین فردا دوباره ممنوع شود، چون مقررات ندارد! 

-5827741610006396174_121

در نمایشگاه چه خدمات ویژه‌ای به مشتریان ارایه می دهید؟

آگاه سازی، توضیحات به مشتریان، احراز هویت سریع،  آموزش نحوه کار در بازار، برگزاری مسابقات، اهدای جوایز ، ایر دراپ های متنوع و دیگر خدمات گوناگون در نمایشگاه به علاقمندان و بازدیدکنندگان ارائه می شود.

 نظر شما درباره چشم‌انداز و آینده بازار ارز دیجیتال چیست؟ 

فرض کنیم شما می خواهید سرمایه گذاری کنید. چندتا انتخاب داریم؛ فلزات گرانبها ، بازار اوراق بهادار، ارز، نگهداری پول و در آخر ارز دیجیتال که مهمترین آن بیت کوین است.

 کسی که 1980 یک انس طلا  داشته ، امروز دارایی و قدرت خریدش نصف شده است!

دلیلش این است که قیمت دارایی به قله‌ خودش رسیده ولی این در واقع شکلی از دارایی رقیق شده  است. طلایی که آن زمان در گردش بود ظرف چهل سال میلیون‌ها تن طلا به آن اضافه شده و هر روز اصطلاحا رقیق تر می شود. مانند چاپ پول یا ارز توسط دولت ها  که باعث رقیق شدن آن می شود.

اما بیت کوین تنها شکلی از دارایی از روز اول تا روز آخر موجودی آن مشخص است (جمعا 21 میلیون) و هر 4 سال تورم کاهنده دارد، 19 میلیون آن تا حالا استخراج شده، و تا 2140 کلا تولید بیت کوین جدید تمام می شود.

ارزش بیت کوین مثل تمام دارایی ها نوسان دارد ولی، در بلند مدت دارایی ارزشمندی است. تنها متغیری که چالش بیت کوین محسوب می شود، بحث پذیرش است. اما با تخمین جمعیت جهان و رشد خریداران و با یک محاسبه ساده می توان فهمید وقتی عرضه یک دارایی محدود است و تقاضا همچنان ادامه دارد، آینده روشنی در پیش روی آن است.

با این حال هیچ توصیه‌ سرمایه‌گذاری به هیچ کس نداریم و فقط عرض می کنم هوشمندانه سرمایه گذاری کنید و ما در آبان تتر به انتخاب شما احترام می گذاریم.

در پایان، علاقمندان می توانند در وبسایت و صفحه اختصاصی آبان تتر در « ویترین اقتصاد100 » از خدمات و اخبار مجموعه اطلاع حاصل کنند و چنانچه نظراتی داشتند با ما درمیان بگذارند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما