فعالیت ۱۷۰ واحد تولیدی غذایی و بهداشتی در خراسان جنوبی با نظارت غذا و دارو

اقتصاد 100 - معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اجرای طرح کنترل و پایش محصولات، گفت: در حال حاضر ۱۷۰ واحد تولیدی غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان با نظارت این معاونت فعالیت دارند.

فعالیت ۱۷۰ واحد تولیدی غذایی و بهداشتی در خراسان جنوبی با نظارت غذا و دارو

به گزارش گروه ویترین؛ زهرا کیانی گفت‌ : ایمنی غذایی بر تمام زنجیره‌های تولید و توزیع یک محصول اعمال می‌شود و یکپارچه بودن این فرایند امری مهم در ایمنی غذایی است. ورود هرگونه آلودگی ناشی از خطرات بیولوژیکی، شیمیایی، فیزیکی و رادیولوژیکی به زنجیره تأمین غذا، ایمنی غذایی را دچار چالش می‌کند.

وی بیان کرد: هدف اصلی ایمنی مواد غذایی، محافظت از مصرف‌کنندگان مواد غذایی در برابر بیماری‌هایی است که از غذا انتقال پیدا می‌کنند. بیماری‌های منتقل‌شده از طریق غذا طیف گسترده‌ای از جامعه را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد.

 معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو و معاونت‌های غذا و دارو به عنوان بازوی اجرایی، نظارت بر چرخه تولید، توزیع، نگهداری و مصرف مواد غذایی را بر عهده دارند که مطابق دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت بهداشت در کلیه سطوح، کنترل و نظارت‌های لازم را در راستای تامین ایمنی مواد غذایی انجام می‌دهند.

وی گفت: در این راستا و در راستای اجرای برنامه عملیاتی سازمان، در معاونت‌های غذا و دارو نظارت و کنترل مواد غذایی توسط مدیریت‌های نظارت بر مواد غذایی در قالب صدور مجوزهای بهداشتی، بازرسی و نمونه برداری از واحدهای تولیدی، تشدید نظارت بر مواد غذایی پرخطر، گشت‌های مشترک در رابطه با کالاهای قاچاق، اجرای طرح PMS  (کنترل در سطح عرضه)، پایش باقیمانده سموم و فلزات سنگین در میوه جات و سبزیجات انجام می‌گیرد.

کیانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ واحد تولیدی غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در سطح استان تحت نظارت این معاونت فعالیت دارند که در سال گذشته بالغ بر ۷۵۵ مورد بازرسی از این واحدها انجام شده است، ادامه داد: طی سال گذشته بالغ بر ۴۲۲ مورد بازرسی گشت مشترک و ۱۰۲ مورد نیز بازرسی میدانی انجام شده است.

وی همچنین اجرای طرح پایش باقی مانده فلزات سنگین و سموم در محصولات کشاورزی (میوه وسبزیجات)، صدور گواهی بهداشت صادرات صدور گواهی اظهار مشاغل خانگی، آموزش و توانمند سازی مسئولین فنی واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی این معاونت برشمرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، صدور، تمدید و اصلاح پروانه‌ها و مجوزهای بهداشتی را یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت نظارت بر مواد غذایی و بهداشتی برشمرد و گفت: سال گذشته بالغ بر ۶۴۷ ماده خوراکی و آشامیدنی و ۱۸۷ محصول آرایشی و بهداشتی نمونه برداری و پایش شده؛ همچنین ۳۲۱ فقره پروانه بهداشتی توسط این مدیریت مورد بررسی قرار گرفته و صادر شده است.

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما