دانش‌بنیان‌ها ضامن بقا و رشد صنایع بزرگ / قانون جهش دانش بنیان چقدر اجرا شد؟

اقتصاد 100- سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف گفت: امروزه لازم است مجموعه‌های بزرگ صنعتی برای حفظ بقا خود از مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند.

دانش‌بنیان‌ها ضامن بقا و رشد صنایع بزرگ / قانون جهش دانش بنیان چقدر اجرا شد؟

به گزارش گروه ویترین؛ امید رضایی فر، سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در آیین افتتاحیه هفدهمین دوره جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی در اصفهان اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان و فناور از اهمیت بالایی برخوردار هستند و برای حمایت از آن‌ها قانون جهش تولید دانش‌بنیان تدوین شده است که از این ظرفیت‌ باید استفاده و به آن عمل کرد.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های ماده های ۱۱ و ۱۳ این قانون در زمینه بخش تحقیق و توسعه بطور جدی فعالیت کنند.

رضایی فر خاطر نشان کرد: براساس قانون جهش دانش‌بنیان، مسؤولان استان‌ها موظفند ظرفیت‌های بلااستفاده ساختمان‌های خود را در اختیار دانش‌بنیان‌ها قرار دهند که البته در کشور شاهد اتفاق مؤثری در این حوزه نبوده‌ایم اما در استان اصفهان این رویکرد در دستور کار قرار گرفته است و زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان اکنون زیرساخت‌های خوبی در اختیار دارد.

سرپرست معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت نوآوری و خلاقیت برای صنایع گفت: شرکت‌های بزرگی در دهه‌های گذشته وجود داشتند که علیرغم داشتن سهم قابل توجه بازار، امروز اثری از آن‌ها نیست. بنابراین لازم است مجموعه‌های بزرگ برای حفظ بقا خود از مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور حمایت کنند.

وی با اشاره به اهمیت هنر گفت: باید بتوانیم طعم تکنولوژی ایرانی نه تنها از منظر هنر و خلاقیت بلکه از منظر فناوری را به جهانیان بچشانیم که شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌تواند در این عرصه پیش گام باشد.

رضایی فر با اشاره به اینکه امسال طرح‌های « تانا » ( توسعه ارتقای زیست بوم نوآوری استان ها) و سامانه نان ( نظام ایده‌ها و نیازها) توسط وزارت علوم با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، افزود: ما باید در فضای نوآوری و فناوری کشور توسعه جدی داشته باشیم تا زیست بوم آن جهش جدی پیدا کند در غیر این صورت فضای بی‌انگیزه خواهیم داشت.

کاهش ریسک فناورانه با حمایت صنایع بزرگ

در ادامه نیز قاسم مصلحی رئیس جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی با اشاره به دو محور توسعه استان اصفهان یعنی گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان گفت: محور اقتصاد دانش بنیان به خوبی نشان می‌دهد همه عناصر باید در کنار هم فعالیت داشته باشند تا بتوانیم به این موفقیت دست یابیم.

وی افزود: زیست بوم فناوری و نوآوری از اجزای مختلفی تشکیل شده که برای موفقیت باید همه با هم فعالیت کنند و یکی از اجزای مهم این زیست بوم صنایع هستند، اگر صنایع بزرگ وارد این بخش شوند، ریسک فعالیت‌های فناور و دانش بنیان به شدت کاهش می‌یابد.

مصلحی خاطرنشان کرد: در شرکت‌های دانش بنیان و فناور شهرک حدود هشت هزار و ۹۰۰ نفر مشغول به کار هستند و با توجه به بودجه اندک شهرک، عملکرد خوبی طی این مدت وجود داشته است؛ افرادی که پای در مسیر فن آفرینی می‌‌گذارند به نوعی عشق فعالیت در این حوزه را دارند که بسیار ارزشمند است.

گفتنی است، هفدهمین دوره جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در اصفهان برگزار شد و تا فردا ۲۱ اردیبهشت ادامه دارد.

این جشنواره توسط شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود.

بخش‌های مسابقه‌ای طراحان کسب و کار و فن آفرینی، مذاکره های سرمایه گذاران و فن آفرینان، جایزه ویژه مدیریت شهری، نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی از جمله برنامه‌های این دوره از جشنواره است.

منبع : فارس

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما