راهکار کلیدی کارشناسان برای کنترل تورم مسکن و اجاره بها

اقصا 100- کارشناس اقتصادی گفت: بسیاری از دولت‌ها به علت مشکلاتی مانند محدود شدن در یک مرز مشخص شهری جهت ساختن خانه‌های مسکونی و نیز رجوع به تراکم‌سازی به جای توسعه افقی شهرها، قادر به ساختن خانه‌های مسکونی نیستند. به همین دلیل، مساله اجاره بها نیز به محدودیت شدید عرضه ملک مسکونی ناشی از انحصار بالای زمین در شهر‌های بزرگ مرتبط است.

راهکار کلیدی کارشناسان برای کنترل تورم مسکن و اجاره بها
به گزارش گروه ویترین؛ با نزدیک شدن به ایام جابه‌جایی و نقل و انتقال مستاجران در فصل بهار و عدم توقف روند افزایشی تورم در کشور، بازار اجاره بها نیز با تورم شدیدی همراه است؛ با این حال، مساله اصلی در بازار اجاره‌ بها در شهرهای بزرگ، انحصار بزرگ زمین در بخش‌های مسکونی با ایجاد کمربندی و اعمال محدودیت شدید زمین است؛ انحصاری که شاید برای مردم کمرشکن باشد؛ اما برای مافیا ملک و زمین بسیار جذاب بوده است.
سهم بالای مسکن در سبد هزینه خانوار و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سهم مسکن در سبد هزینه خانوار شهر تهران به بیش از 75 درصد رسیده است، نشان از عمق بالای فاجعه و بحرانی دارد که با یک تصمیم رئیس جمهور به راحتی از بحران به فرصت تبدیل خواهد شد.

حمید بهزادی بخش، کارشناس مسائل سیاست‌گذاری اقتصادی  در رابطه با مساله به هم ریختگی بازار اجاره بها در تهران و بیشتر شهرهای بزرگ کشور، معضل اصلی این روزهای بازار اجاره بها در تهران و شهرهای بزرگ را محدودیت شدید عرضه ملک مسکونی ناشی از انحصار بالای زمین در شهرهای بزرگ دانست و گفت: بیشتر شهرهای بزرگ جهان با مشکلاتی مانند فشار تقاضا، افزایش قیمت های مسکن، افزایش تعداد مسکن های خالی و فقر مسکن روبه رو هستند.

با وجود این، بسیاری از دولت ها به علت مشکلاتی مانند محدود شدن در یک مرز مشخص شهری جهت ساختن خانه های مسکونی و نیز رجوع به تراکم‌سازی به جای توسعه افقی شهرها، قادر به ساختن خانه های مسکونی نیستند. به همین دلیل، اجاره بها نیز به محدودیت شدید عرضه ملک مسکونی ناشی از انحصار بالای زمین در شهرهای بزرگ مرتبط است.

حمید بهزادی بخش با اشاره به اهمیت فوق‌العاده بالای حذف انحصار زمین افزود: در شکستن انحصار زمین در اطراف شهرهای بزرگ به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت اعطای خانه به مستاجرین، کاهش فشار تقاضای مستاجرین در مراکز شهر، کنترل بازار اجاره بها و تورم بخش مسکن شناخته شده است.

با توجه به اینکه بازار اجاره بها و تورم بخش مسکن در ایران به یکی از مشکلات اساسی اقتصادی تبدیل شده است، شکستن انحصار زمین در اطراف شهرهای بزرگ به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت کنترل بازار اجاره بها و تورم بخش مسکن می تواند بهبود شرایط اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد. در نتیجه، توسعه مسکن و شکستن انحصار زمین در اطراف شهرهای بزرگ، به عنوان یکی از راهکارهای مهم در جهت بهبود شرایط اقتصادی کشور، بسیار حیاتی است

وی ادامه داد: راهکار توقف تورم‌های بالای ناشی از ناترازی نظام بانکی و ناترازی کلان فرابودجه‌ای کشور، دقیقا عرضه زمین، اهدای تسهیلات به مردم جهت ساخت خانه تک‌طبقه و گسترش شهرک‌های ویلایی در اطراف شهرهای بزرگ به خصوص تهران است.

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ شاه‌کلید حل مشکل بازار اجاره‌بها و رها شدن مردم از فکر خانه‌دار شدن، عرضه نامحدود زمین در اطراف شهرهای بزرگ به خصوص در تهران است؛ موضوعی که با تغییر کاربری اراضی جنوب تهران و اعطای زمین‌ به مردم جهت ویلایی‌سازی مسکن به راحتی قابل حل است و در مدت کوتاهی، علاوه بر خنثی کردن آثار تورم بر معیشت مردم، مساله تورم مسکن به عنوان اصلی‌ترین عامل تورم سبد هزینه خانوار نیز کنترل و مدیریت خواهد شد.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز بر این باور است: در برخی از شهر‌ها به شرط تأمین زیرساخت‌ها و ارائه‌ی خدمات مورد نیاز به خانوار‌ها، می‌توانیم از گزینه‌ی برداشتن محدوده‌ی شهر‌ها و الحاق محلات جدید به شهر اصلی استفاده کنیم. شهر یک موجود زنده است و باید امکان پیشبرد امور اقتصادی، فرهنگی و عمرانی در آن وجود داشته باشد. در شهر‌ها باید یک نوع هویت شهری ایجاد شود. اگر شهر جدیدی به وجود می‌آید، باید برای اشتغال مردم، تأمین زیرساخت‌ها و ارائه‌ی خدمات به شهروندان چاره اندیشی کنیم. اگر بتوانیم از فضای باز اطراف شهر‌ها استفاده کنیم و به ساخت و ساز بپردازیم و این محلات را به شهر‌ها الحاق کنیم، اتفاق خوبی رخ می‌دهد.

وی گفت: شهر‌هایی که در مرکز و شرق کشور واقع شده اند به علت دسترسی به زمین کافی قابلیت بیشتری دارند که ساخت خانه‌های حیاط دار در آن‌ها کلید بخورد. باید مطالعات دقیقی صورت بگیرد و هر جایی که شرایطش را داریم، به ساخت خانه‌های حیاط دار بپردازیم. این نوع خانه ها، سرعت ساخت بالاتری نسبت به آپارتمان سازی دارند. همچنین خانه‌های تک طبقه و ویلایی با سبک زندگی ایرانی و فرهنگ ما همخوانی بیشتری دارند. نکته‌ی مهم این که باید برای ارائه‌ی خدمات و تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز برای شهرک‌های ویلایی جدید چاره اندیشی کنیم.

منبع : تابناک

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما