دومینوی سقوط !

اقتصاد 100- ماجرای پرداخت رشوه بارسلونا به نایب رئیس سابق کمیته فنی داوران فوتبال اسپانیا، هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد. اخیرا مدارک جدیدی کشف شده و تعداد شاکیان پرونده هم روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. هرچند باشگاه کاتالانی از ابتدا تاکنون بر بی‌گناهی این مجموعه اصرار ورزیده و از آنجا‌ که تحقیقات هنوز کامل نشده نمی‌توان رای بر خاطی بودن یا نبودن آبی و اناری‌ها داشت اما شاید بتوان ردپای یک توطئه را در این جریانات مشاهده کرد. انگار که پس از یوونتوس، نوبت به تسویه‌حساب با بارسلونا است.

دومینوی سقوط !

به گزارش گروه اقتصاد ورزش، یک ماه پیش در ۱۵ فوریه بارسلونا متهم شد که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به خوزه ماریا انریکس نگریرا مجموعا ۵/ ۱ میلیون دلار پرداخت کرده است. کسی که از سال ۱۹۹۴ در فدراسیون فوتبال اسپانیا کار کرده و سمت‌های مهمی از جمله نیابت رئیس کمیته فنی داوران را برعهده داشته. از همان زمان انتشار این خبر که بسیار تکان‌دهنده بود، باشگاه بارسلونا اعلام کرد که مبالغ فوق تنها برای پروژه‌های مشاوره‌ای از جمله چگونگی رفتار بازیکنان با داور و آنالیز شخصیتی داوران برای ارتباط بهتر با آنها در زمین پرداخت شده است. اقدامی که در تمامی باشگاه‌های فوتبال رایج است و آنها در زمینه‌های مختلف به مشاوران حق‌الزحمه می‌دهند. با این حال دادستانی بارسلونا رسما شکایتی را از این باشگاه به دلیل سوءظن به فساد ارائه کرد. علاوه بر باشگاه، دادستان‌ها به شخص نگریرا و همچنین جوزپ بارتومئو و ساندرو روسل، روسای سابق بارسلونا و اسکار گراو و آلبرت سولر مدیران سابق باشگاه مظنون هستند و حتی لوییس انریکه و ارنستو والورده سرمربیان وقت بلوگرانا را هم به عنوان مطلع احضار کرده‌اند. گفته می‌شود اگر تخلف بارسا در این پرونده اثبات شود جریمه‌های سنگینی از جمله کسر امتیاز، پس گرفتن قهرمانی در فصل‌های مذکور یا حتی سقوط به دسته پایین‌تر انتظار این تیم را می‌کشد.

آسیاب به نوبت

دو ماه قبل بود که خبر رسید دادستانی فدراسیون فوتبال ایتالیا به جرم تخلف در اعلام سود سرمایه، باشگاه یوونتوس را به کسر ۱۵ امتیاز جریمه کرده است. سود سرمایه، مبلغی است که یک باشگاه از فروش بازیکن خود کسب می‌کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، مسلما به اصلاح تراز مالی باشگاه کمک می‌شود و بیانکونری که پس از کرونا در سراشیبی کاهش درآمد قرار داشت، با دستکاری سندهای خرید و فروش‌هایش ترازش را بالا نگه داشت تا بتواند در بازار نقل و انتقالات فعالیت داشته باشد. هرچند هنوز هم مدیران باشگاه چنین تخلفی را قبول ندارند و شکایت‌شان را به مراجع بالاتر برده‌اند، اما بعید به نظر می‌رسد امتیازات رفته بازگردد. در این میان دادستانی درحال کند و کاو در دیگر پرونده‌های یوونتوس از جمله کاهش حقوق بازیکنان در زمان پاندمی کرونا است که اگر آنجا هم اقدام خلافی از بیانکونری ثابت شود، احتمالا اوضاع خیلی بیش از این بیخ پیدا می‌کند.

رئال هم قربانی می‌شود؟

همان‌طور که اشاره شد، درباره پرونده بارسلونا هنوز باید با احتیاط حرف زد، اما یوونتوس اوضاع به مراتب بدتری دارد. وجه اشتراک این دو باشگاه اما در چیست؟ اتحاد در پروژه سوپرلیگ! پس از اینکه یوفا باشگاه‌های بزرگ اروپایی را با تهدید و تطمیع از حضور در سوپرلیگ منع کرد، تنها سه باشگاه بارسلونا، یوونتوس و رئال مادرید بر عهد ابتدایی پایبند ماندند و حتی شکایت اتحادیه فوتبال اروپا علیه آنها هم راه به جایی نبرد تا رسما تبرئه شوند و به ماجراجویی‌شان ادامه دهند. حالا که یووه به حال نزار افتاده و بارسلونا هم زیر تیغ اتهام است، این شبهه پیش می‌آید که شاید افراد یا نهادهایی به دنبال گسستن الحاق این سه باشگاه با یکدیگر در سوپرلیگ این‌بار به شیوه‌ای تازه هستند. تضعیف این باشگاه‌ها با رونمایی از تخلفات گذشته یا اتهامات جدید، شیوه‌ای است که شاید خیلی مرسوم نباشد، اما فعلا که درحال جواب دادن است. تصور کنید که سنت قدیمی مراسم ناهار قبل از ال‌کلاسیکو، احتمالا ماه آینده برگزار نمی‌شود، چراکه بارسایی‌ها به‌شدت از مدیران رئال برای شکایت در پرونده پرداخت رشوه به داوران شاکی هستند. اگر روابط طرفین به تیرگی گراییده نشد، احتمالا باید منتظر رو شدن یک تخلف جدید یا قدیمی از رئال مادرید باشیم! وقتی فوتبال سیاسی است، چنین تفکری خیلی هم دور از واقعیت نیست.

انتهای پیام/

منبع : دنیای اقتصاد

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز